Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Varför är en apotekarutbildning 5 år?! Ja, det är en väldigt bra fråga! Snacka om slöseri med tid och pengar när det i själva verket tar 5 minuter att lära sig yrket.

Det är inte apotekare som står i kassan på Apoteket, pucko!
Citera
2021-10-12, 16:26
Medlem
I den där Schweizfrågan pekar de klart på den italiensktalande delen av landet.
Citera
2021-10-12, 16:46
Medlem
No-n-sences avatar
Dominika presterade bra senast men jag kunde bara tänka på den där bysten som hotade att spränga blusen. Fan vad milfig hon är.
Citera
2021-10-12, 18:03
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Tror du underskattar Anders Jansson här. Förvisso oprövad i sådana här sammanhang, men är han bara i närheten av sin parhäst Johan Westers nivå gällande allmänbildning så har vi en utmanare till titeln här. Anne gjorde inte bort sig förra säsongen med Måns (slog Olof & Ebba relativt lätt i gruppen samt tog flest poäng av samtliga lag i samma nämnda grupp), jag får för mig att Anders ganska säkert är skarpare än Måns men kan såklart ha fel.
Jo du kan ha rätt angående Anders. Jag håller Johan Wester som den enskilt starkaste i På Spåret någonsin tillsammans med Dick Harrison och Johar Bendjelloul (jag räknar bort Björn Hellberg här då frågorna hade lite annorlunda karaktär på hans tid och jag tror han skulle klara sig något sämre i dagens På Spåret eller Alla mot Alla). Så är Anders i närheten av Johans nivå kan de t.o.m. utmana om gruppsegern.

Jag vill minnas att det var just med Anne som Johan vann en av de gångerna han vann På Spåret. Troligen ville väl F&F para ihop dem igen men Johan tackade nej och de tog då Anders som ”backup”.
Citera
2021-10-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Det är det väl visst? Bakom disken "hämta ut receptbelagt". De anställer väl knappast någon utan utbildning till den avdelningen. Inte så att precis alla apotekare jobbar på ett apotek men det finns väl många som gör det.
Citera
2021-10-12, 18:10
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Varför är en apotekarutbildning 5 år?! Ja, det är en väldigt bra fråga! Snacka om slöseri med tid och pengar när det i själva verket tar 5 minuter att lära sig yrket.
Citat:
Här verkar finnas utrymme för en idiotfråga i framtida Alla mot Alla.

Måste man vara apotekare för att få stå i kassan på Apoteket?
Citera
2021-10-12, 18:37
Medlem
Citat:
Det är det väl visst? Bakom disken "hämta ut receptbelagt". De anställer väl knappast någon utan utbildning till den avdelningen. Inte så att precis alla apotekare jobbar på ett apotek men det finns väl många som gör det.

Det är farmaceuter som jobbar på apotek. Det finns även apoteksbiträden utan utbildning men dessa får inte ge råd.

Apotekare arbetar ofta på läkemedelsbolag med forskning.

Apotekare och farmaceuter är inte samma sak och de går olika utbildningar.

Om det finns en apotekare på apoteket är det denne som är chef eller ägare.
Citera
2021-10-12, 18:37
Medlem
Citat:

Kvittera recept måste minst en receptarie (tre års högskola) göra. Men förbereda medicin och ta betalt behöver du ingen högskoleutbildning för. Du ser inrte ofta en apotekare direkt med kunder vid disken.
Citera
2021-10-12, 23:50
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Det är farmaceuter som jobbar på apotek. Det finns även apoteksbiträden utan utbildning men dessa får inte ge råd.

Deltagarna i alla mot alla kan iallafall inte googla svaren. Det här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Apotekare gör en apotekare. Min brors flickvän studerade till apotekare därför vet jag att utbildningen är 5 år.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-10-12 kl. 23:57.
Citera
2021-10-13, 02:29
Medlem
Citat:

Du kanske blandar ihop farmaceut med receptarie? Farmaceut är ett samlingsnamn där både apotekare och receptarier ingår. Receptarier läser en treårig utbildning och apotekare en femårig.
Citera
2021-10-13, 08:04
Moderator
Dr Kings avatar
Sista slutspelsplatsen kommer att avgöras i torsdagens match mellan Anders och Dominika och Jerka och Karin. Man undrar om schemat låg så från början eller om de gjorde lite omflyttningar i inspelningsordningen mot slutet av säsongen när det såg ut som denna match kunde bli avgörande.

Det blir nog en jämn match men jag ser Jerka och Karin som knappa favoriter. Det känns som att Jerka underpresterar en del för att han blir störd av Filips ständiga psykningar.
Citera
2021-10-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jo du kan ha rätt angående Anders. Jag håller Johan Wester som den enskilt starkaste i På Spåret någonsin tillsammans med Dick Harrison och Johar Bendjelloul (jag räknar bort Björn Hellberg här då frågorna hade lite annorlunda karaktär på hans tid och jag tror han skulle klara sig något sämre i dagens På Spåret eller Alla mot Alla). Så är Anders i närheten av Johans nivå kan de t.o.m. utmana om gruppsegern.

Jag vill minnas att det var just med Anne som Johan vann en av de gångerna han vann På Spåret. Troligen ville väl F&F para ihop dem igen men Johan tackade nej och de tog då Anders som ”backup”.

Instämmer väl i det mesta, men vill även lägga till Göran Hägg här. Slog ju ensam Wester och Lundberg i finalen av på spåret ett år (Ja, caroline Af Ugglas, var nog mer till besvär än hjälp i buren). I mästaromgången spela han även oavgjort mot Dick och Ellinor. Ruskigt vass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in