2022-12-16, 01:30
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Henke var nog sämst av dom tre du nämner där, han bidrog verkligen inte med mycket mer än en par poäng per match i snitt. Dock så bidrog ju inte Svennis och Tony ens med 5 poäng på hela säsongen vad jag minns? Leif & Dilba var allt annat än bra, men dom tog tvåsiffrigt i varenda avsnitt och snittade nog 13-14 poäng per avsnitt. Det är ändå nivåer över det Tony & Svennis åstadkom måste jag säga.

Har fortfarande inte hämtat mig efter att F&F bjöd in Henke även till nästa säsong.
Citera
2022-12-16, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har fortfarande inte hämtat mig efter att F&F bjöd in Henke även till nästa säsong.

Haha, ja det är för dåligt! Får jag skriva en önskelista inför nästa säsong så är det Peter Apelgren som ohotad etta (förslagsvis med Anna Mannheimer). Comeback av Erik Haag som tvåa (förslagsvis med Lotta Lundgren). Johan Wester och Parisa Amiri hade också varit intressanta att se, hade inte gjort bort sig det är en sak som är säker. Stefan Holms relation till F&F läste jag om, så det är döfött tyvärr.

Antar att det inte är det lättaste att få med Peter & Anna på en sådan grej då dom bor i ~Gbg. Är det nån deltagare hittills som varit med som bor i Gbg eller ännu längre ifrån månne?
Citera
2022-12-16, 02:01
Medlem
FuckSwedens avatar
Magdalena Andersson är tamejtusan med precis överallt! Men lite roligt var det ändå med hennes inhopp!
Citera
2022-12-16, 06:57
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Framförallt så var väl betänketiden 60s förr mot 45s (40s?) numera.
Jo så är det nog också ja. Det viktiga är att de har sett till att det i snitt är färre på Under Pressure nu än under de första säsongerna. Det kan fortfarande avgöra jämna matcher men det är inte som förr då lag kunde gå från att ligga under med 4 poäng inför UP till att leda med 4 poäng efter vilket är bra.
Citera
2022-12-16, 07:01
Medlem
Tyckte Magdalena Anderssons inhopp var både tråkigt och onödigt. Upprepande, humorlösa politiska tjuvnyp, hoho vad "kul".. hade tyckt likadant om tex Kristersson blivit inbjuden. Svenska politiker har utstrålning och underhållningsvärde som en potatispåse. Det blev en stämningssänkare att dra in politik i det hela, sarkasmen misslyckades totalt pga Maggan är humorlös.
Senast redigerad av 4pmovement 2022-12-16 kl. 07:04.
Citera
2022-12-16, 07:28
Medlem
Citat:
Feedback är alltid skoj! Kan möjligen köpa att Ebba ska ner ett hack, men inte mer. Säger inte att hon hade slagit exempelvis Jonathan heads-up bara för att jag ger henne högre betyg denna säsong, men hon kompletterar Olof bra. Var även duktig i finalen, å det blev ju direkt avgörande såhär i efterhand att hon slog Annika i deras UP-möte, kändes ovisst på förhand hur den UP-duellen skulle gå.

Henke var nog sämst av dom tre du nämner där, han bidrog verkligen inte med mycket mer än en par poäng per match i snitt. Dock så bidrog ju inte Svennis och Tony ens med 5 poäng på hela säsongen vad jag minns? Leif & Dilba var allt annat än bra, men dom tog tvåsiffrigt i varenda avsnitt och snittade nog 13-14 poäng per avsnitt. Det är ändå nivåer över det Tony & Svennis åstadkom måste jag säga.

Ebba är ej på Hanna Hellquist/Jonathan Unge nivå.. Inte en chans.
Citera
2022-12-16, 07:43
Moderator
Dr Kings avatar
Jag såg i veckan på inspelningen av två avsnitt av den nya säsongen och kan därför meddela att följande 4 lag är med
Citera
2022-12-16, 07:52
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frylta
Ebba är ej på Hanna Hellquist/Jonathan Unge nivå.. Inte en chans.
På deras nivå är hon inte nej men det är som jag skrev i en kommentar tidigare här att det avgörande för Olof och Ebbas seger denna säsong jämfört med tidigare säsonger de varit med är att Ebba har gått framåt. Olof har hela tiden varit bra men Ebba började för några säsonger sedan på en nivå av Clara Henry/Emma Knyckare. Sedan dess har hon gått framåt ganska mycket och de extra poäng hon kan dra in i varje match blir avgörande i jämna matcher. Ebba från första säsongen hade fått ca 3 poäng i finalens Under Pressure jämfört med de 7 poäng som hon nu fick.
Citera
2022-12-16, 08:31
Medlem
Ferry31s avatar
Riktigt rolig och spännande final! Trodde Olof och Ebba hade kastat matchen helt när de misslyckades på en relativt enkel idiotfråga. Men Olof är som sagt en maskin i UP. Istället för att vika ner sig när det gäller som mest, så höjer han sig snarare. Riktigt starkt psyke! Hade han varit en professionell fotbollsspelare är han garanterat en som hade klivit fram och slagit in en viktig straff för sitt land i VM.

Hoppas inte Filip och Fredrik lägger ner nu efter sin stora "drömfinal". Men jag tror programmet är tillräckligt populärt för att fortsätta och jag tror både Filip och Fredrik redan tänkt lite kring hur nästa final skulle kunna se ut.
Citera
2022-12-16, 08:49
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Kul med en jämn final. Välförtjänta vinnare får man väl allt säga. Vann även sin semifinal betydligt enklare (förvisso snäppet lättare motstånd, men Johar/Annika hade mycket väl kunnat rykt sedan i semi, en ”normal” UP från Jonathan där så hade den saken varit biff)

Betygsättning på samtliga deltagare denna säsong, utan inbördes ordning på respektive nivå;

10. Ingen (Erik Haag-nivå)
9. Johar, Olof (hade Olof på 8, men den UP:n han gör i finalen gör att han hoppar upp ett pinnhål)
8. Ola, Messiah (båda väldigt skickliga i gruppspelet, gör sedan varsin värdelös UP i kvartsfinal och det är godnatt)
7,5. Hanna
7. Magnus, Ebba
6,5. Annika, Jonathan
6. Bea, Markus
5. Elsa, Ernst, Kalle, Ina, Emma, Martin, Magdalena, Henrik, Niklas, Lina
4. Amie, Klara, Sanna
3. Kajsa, Anders
2. Amanda, Henke, Leif, Dilba
1. Ingen
0. Tony, Svennis (Karin Laserow-nivå, dvs bidra med max en handfull poäng på en hel säsong)

Bra lista! Behöver nog inte gå in och kommentera allt i detalj eftersom du inte är ute och cyklar på någon. Men jag tycker ett par av dem skulle kunna flyttas upp några snäpp.

Betnér är tveklöst i klass med Ola och Messiah. Skulle inte säga han är bättre nödvändigtvis, men han ligger definitivt på deras nivå. Tycker han har en väldigt bred allmänbildning och kan massor av randomkunskap som är bra i det här programmet. Märks att han läst kopiöst mycket nyheter genom åren och läst på om en hel del. De kom ändå till semifinal och jag tycker Magnus är den givna toppspelaren i deras lag, även om Bea kompletterar honom en del med sina expertområden.

Annika ska nog också upp en del. Tycker hon är skarp, även om hon hamnar lite i skuggan av sin partners kompetens. Jonathan Unge tycker jag också kan gå upp lite. I alla fall så han inte är under Ebba, för det är varken han eller Annika. Tycker inte Hanna överglänste Jonathan lika mycket den här säsongen. Möjligen saknar Jonathan lite bredd i sin allmänbildning för att kunna rankas bland de största spelarna. Han kan ju vansinnigt mycket om sina favoritämnen som geografi, men han kör också fast en del.

Sen skulle det kunna argumenteras för att både Henrik och Lina ska upp på en 6a. Med tanke på vilka lag de var i och ofta spelade helt solo så tycker jag de prickade in mer än väntat under säsongen och lyckades dessutom knipa tre, respektive två segrar.
Citera
2022-12-16, 09:09
Medlem
Gavins-Friends avatar
Rant:

On topic: Men tyckte iaf. att avgörande frågan var sjukt enkel för att vara en närmast vinner och komiskt att det lag som vinner en av Sveriges största frågesport tror att Djingis Khan dog år 666 och var inte ens säkra på om det var före eller efter Kristus I det stora hela var de bra men just det var väldigt komiskt dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Kan såklart ha fel, men frågan kändes lite cherry-picked i Olofs favör. Känns som en grej man ska kunna om man kommer från Lund.
Mjo fast Johar är ju uppväxt i Ängelholm. Beror väl på om Olof bodde där år 2000 eller inte. Väldigt lätt fråga trodde jag hursomhelst. Trodde vi skulle få en andra utslagsfråga när jag hörde den för trodde båda skulle ta den.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2022-12-16 kl. 09:15.
Citera
2022-12-16, 09:29
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hängde inte med riktigt på under pressure-momentet - fick aldrig Olof tennisfrågan, eller gick det bara så snabbt att varken han eller jag hann uppfatta att Fredrik läste upp den. Det är ju en given poäng för alla med grundläggande sportallmänbildning.

Gjorde ju iofs ingen skilland, Olof och Ebba vann ändå, bra upphämtning efter idiotfrågan-fadäsen. Riktigt underhållande.
Han passade på frågan om skyview och då började Fredrik läsa frågan om Becker men när han läst typ halva frågan skrek Olof skyview! Och sen sa han "tennis..." och viftade med händerna (som pass) så Fredrik gick vidare till nästa fråga. Han tänkte väl fortfarande på frågan innan när F började prata om tennis och var stressad så hoppade över den frågan.

Starkt att kunna 13850 (på antal platser i Globen när det är hockey) under press. Det kan jag som ett rinnande vatten (är 8094 på hovet för övrigt) men jag har bott nära och sett massa matcher där.

Men kan inte släppa att de satte Djingis Khan så fel. Att Mongolväldet var på 1200-talet trodde jag alla med lite kunskap visste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in