Citat:
Ursprungligen postat av
Golfarn87
Kul med en jämn final. Välförtjänta vinnare får man väl allt säga. Vann även sin semifinal betydligt enklare (förvisso snäppet lättare motstånd, men Johar/Annika hade mycket väl kunnat rykt sedan i semi, en ”normal” UP från Jonathan där så hade den saken varit biff)
Betygsättning på samtliga deltagare denna säsong, utan inbördes ordning på respektive nivå;
10. Ingen (Erik Haag-nivå)
9. Johar, Olof (hade Olof på 8, men den UP:n han gör i finalen gör att han hoppar upp ett pinnhål)
8. Ola, Messiah (båda väldigt skickliga i gruppspelet, gör sedan varsin värdelös UP i kvartsfinal och det är godnatt)
7,5. Hanna
7. Magnus, Ebba
6,5. Annika, Jonathan
6. Bea, Markus
5. Elsa, Ernst, Kalle, Ina, Emma, Martin, Magdalena, Henrik, Niklas, Lina
4. Amie, Klara, Sanna
3. Kajsa, Anders
2. Amanda, Henke, Leif, Dilba
1. Ingen
0. Tony, Svennis (Karin Laserow-nivå, dvs bidra med max en handfull poäng på en hel säsong)
Bra lista! Behöver nog inte gå in och kommentera allt i detalj eftersom du inte är ute och cyklar på någon. Men jag tycker ett par av dem skulle kunna flyttas upp några snäpp.
Betnér är tveklöst i klass med Ola och Messiah. Skulle inte säga han är bättre nödvändigtvis, men han ligger definitivt på deras nivå. Tycker han har en väldigt bred allmänbildning och kan massor av randomkunskap som är bra i det här programmet. Märks att han läst kopiöst mycket nyheter genom åren och läst på om en hel del. De kom ändå till semifinal och jag tycker Magnus är den givna toppspelaren i deras lag, även om Bea kompletterar honom en del med sina expertområden.
Annika ska nog också upp en del. Tycker hon är skarp, även om hon hamnar lite i skuggan av sin partners kompetens. Jonathan Unge tycker jag också kan gå upp lite. I alla fall så han inte är under Ebba, för det är varken han eller Annika. Tycker inte Hanna överglänste Jonathan lika mycket den här säsongen. Möjligen saknar Jonathan lite bredd i sin allmänbildning för att kunna rankas bland de största spelarna. Han kan ju vansinnigt mycket om sina favoritämnen som geografi, men han kör också fast en del.
Sen skulle det kunna argumenteras för att både Henrik och Lina ska upp på en 6a. Med tanke på vilka lag de var i och ofta spelade helt solo så tycker jag de prickade in mer än väntat under säsongen och lyckades dessutom knipa tre, respektive två segrar.