Citat:
Ursprungligen postat av
Partlow
Någon som kunde idiotfrågan? Inte många i detta land tror jag.
Jo jag kunde den faktiskt men inte för att jag kom ihåg att jag hade läst texten utan för att man med ett halvt öra 100-tals gånger hört säkerhetsgenomgången på ett flygplan där de går igenom hur man använder säkerhetsbältet och säger ”It is tightend like this (visar). To open
lift the buckle”.
Det får mig att tänka på en annan idiotfråga som de skulle kunna ha som 98% av alla födda på 80-talet och tidigare kan nämligen vad det förr stod med en klisterlapp i hörnet på element (särskilt den typ som man ofta hade på toaletter). De kunde då visa texten på svenska, norska och danska och täcka över (pun intended) vad det står finska och fråga vad det står där. Alla skulle då svara i kör
Ei saa peittää
Jag har alltid tänkt på vilken makt den som kom på denna lilla klisterlapp hade. Miljontals svenskar satt och tittade på den vid sina toabesök och kan fortfarande rabla den trots att de inte kan ett ord finska. Det får en att inse att detta är den ideala reklamplatsen. Tänk om alla elementtillverkare hade tagit betalt för att det skulle stå ”Kalles kaviar är nyttigt” eller liknande där.
En idiotfråga kunde ju dock vara just ”ei saa peittää”-frågan med tillägget att man skulle skriva det på sina tavlor i buren. Då skulle nog en del gå bet att stava rätt trots att man har sett det 10000-tals gånger.