• 1
  • 2
2019-04-24, 14:12
Medlem
peder_asts avatar
En fråga som i rubriken. Vad kan man förvänta sig av vaktmästaren/fastighetsskötaren i en hyresrätt. Jag är just nu jävligt förbannad för att jag fått besked om att hyresvärden inte hjälper till med att montera upp lampkrokar i taket (av någon idiotisk anledning finns inga takkrokar) och hyresvärden erbjuder ingen hjälp med uppsättning av persienner eller har ens något samarbete med någon firma så man kan få billigare pris trots att svinen inte låter persienner ingå i lägenheten. Man undrar ju varför de ens har fastighetsskötare när de inte gör det man förväntar sig?

Jag har tidigare inte tagit hjälp av fastighetsskötare/hyresvärd i de hyreslägenheter jag bott i mer än läckande kranar, ett vattenlås som pajat etc men jag har alltid haft uppfattningen att bor man i hyresrätt ringer man hyresvärden eller vaktmästare för att få hjälp med att borra i väggarna, sätta upp lampkrokar och liknande eller bara behöver hjälp med att fixa något i lägenheten, speciellt med tanke på att det är en hyresrätt och inte en bostadsrätt så att allt blir gjort enligt reglerna. En av anledningarna till att bo i hyresrätt är ju att slippa ta hand om underhåll och liknande själv, behöver något fixas tar hyresvärden hand om det, man ringer vaktmästaren som gör det åt en. Att fixa saker själv i en lägenhet är ju som att hyra en bil och behöva lämna in den på verkstad. Att man ska behöva utföra reparationer och monteringar och äga en borrmaskin i en hyresrätt är ju absurt. Är det fastighetsägarna som är svin och drar ner på allting för att tjäna så mycket pengar som möjligt, är de i en maffialiknande maskopi med hantverkare för att man ska tvingas betala dyrt om man har tummen mitt i handen eller inte vill fixa själv eller vad är grejen? Har jag helt missuppfattat konceptet med hyreslägenhet? Och var ska man egentligen bo om man vill slippa allt underhåll och fix i en lägenhet?
Citera
2019-04-24, 14:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peder_ast
Jag är just nu jävligt förbannad för att jag fått besked om att hyresvärden inte hjälper till med att montera upp lampkrokar i taket (av någon idiotisk anledning finns inga takkrokar)

Förklara närmare? Vad är det du har i dagsläget?

Har du lamputtag på vägg och inget i tak, men vill ha en hängande armatur över t.ex. ett bord? Det får du stå för själv.

Finns det takdosor utan lamputtag med krok? Det ska hyresvärden stå för.

Finns det rörutlopp med tråd i tak, men utan lamputtag/krok? Det ska värden stå för.

Självklart står inte en hyresvärd för att sätta upp tavlor, hyllor, grytlappskrokar, koppla grenuttag och liknande. Det är ju inget hotell du bor på.
Citera
2019-04-24, 14:21
Medlem
SYSTEMexes avatar
Så du godkänner inflytt i en lägenhet utan persienner och takkrokar, sen kräver du att hyresvärden ska fixa det efter att du flyttat in?

Nej så fungerar det inte.
Citera
2019-04-24, 14:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
En fråga som i rubriken. Vad kan man förvänta sig av vaktmästaren/fastighetsskötaren i en hyresrätt. Jag är just nu jävligt förbannad för att jag fått besked om att hyresvärden inte hjälper till med att montera upp lampkrokar i taket (av någon idiotisk anledning finns inga takkrokar) och hyresvärden erbjuder ingen hjälp med uppsättning av persienner eller har ens något samarbete med någon firma så man kan få billigare pris trots att svinen inte låter persienner ingå i lägenheten. Man undrar ju varför de ens har fastighetsskötare när de inte gör det man förväntar sig?

Jag har tidigare inte tagit hjälp av fastighetsskötare/hyresvärd i de hyreslägenheter jag bott i mer än läckande kranar, ett vattenlås som pajat etc men jag har alltid haft uppfattningen att bor man i hyresrätt ringer man hyresvärden eller vaktmästare för att få hjälp med att borra i väggarna, sätta upp lampkrokar och liknande eller bara behöver hjälp med att fixa något i lägenheten, speciellt med tanke på att det är en hyresrätt och inte en bostadsrätt så att allt blir gjort enligt reglerna. En av anledningarna till att bo i hyresrätt är ju att slippa ta hand om underhåll och liknande själv, behöver något fixas tar hyresvärden hand om det, man ringer vaktmästaren som gör det åt en. Att fixa saker själv i en lägenhet är ju som att hyra en bil och behöva lämna in den på verkstad. Att man ska behöva utföra reparationer och monteringar och äga en borrmaskin i en hyresrätt är ju absurt. Är det fastighetsägarna som är svin och drar ner på allting för att tjäna så mycket pengar som möjligt, är de i en maffialiknande maskopi med hantverkare för att man ska tvingas betala dyrt om man har tummen mitt i handen eller inte vill fixa själv eller vad är grejen? Har jag helt missuppfattat konceptet med hyreslägenhet? Och var ska man egentligen bo om man vill slippa allt underhåll och fix i en lägenhet?

Ny i hyresrätt? Tror du att de kommer för att sätta upp dina tavlor också?
Citera
2019-04-24, 14:25
Medlem
peder_asts avatar
Det finns uttag på väggarna i två av rummen men inga krokar i taket och jag vill inte borra själv i taket och sätta upp. Jag har som sagt alltid haft uppfattningen att och hört folk prata om att man ringer värden för att fixa saker såsom krokar i taket eller borra hål i väggar, sådant som har med lägenheten att göra. Att behöva anlita hantverkare i en hyresrätt känns ju helt bakvänt.
Citera
2019-04-24, 14:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det finns uttag på väggarna i två av rummen men inga krokar i taket och jag vill inte borra själv i taket och sätta upp. Jag har som sagt alltid haft uppfattningen att och hört folk prata om att man ringer värden för att fixa saker såsom krokar i taket eller borra hål i väggar, sådant som har med lägenheten att göra. Att behöva anlita hantverkare i en hyresrätt känns ju helt bakvänt.

Det är väldigt vanligt med lamputtag bara på väggarna, dels p.g.a. HDF-bjälklag och dels p.g.a. att alla vill möblera på sitt sätt.

Att sätta upp en krok är dessutom något som alla borde klara av, antingen själv eller be förälder/kompis. Det behövs ingen hantverkare för det.
Citera
2019-04-24, 14:35
Medlem
peder_asts avatar
Persienner visste jag sedan tidigare att det sviniga bostadsbolaget inte har i sina lägenheter men då förväntade jag mig att de erbjuder någon form av hjälp med att montera upp till självkostnadspris, alternativt samarbetar med någon firma och därmed har förhandlat ner priset på arbetet men ingen som helst hjälp.

Överhuvudtaget anser jag att hantverksservice som har med lägenheten att göra SKA ingå i en hyresrätt, att sätta upp lampkrokar eller tavelkrokar eller borra upp krokar på toa (i våtrum vill man inte borra själv), det är exakt samma sak som att underhålla lägenhetens fasta utrustning såsom dusch, toa, skåpsluckor, vitvaror etc. I en hyresrätt ska man inte behöva fixa något själv
Citera
2019-04-24, 14:43
Medlem
Zoologens avatar
Citat:

Ofta finns det inga fastighetsskötare, utan en firma knuten till bostadsbolaget. Hos mig hjälper de inte till med persienner eller rensning av golvbrunnar. Det förutsätts att man gör sådant själv. Rejäla stopp i toan kan de vara behjälpliga med. Eluttag som krånglar fixar de ju.

Fördelen med hyresrätt är att man slipper betala exempelvis ny spis och frys när de gamla ger upp. Å andra sidan läggs ibland kostnaden på hyran.
Senast redigerad av Zoologen 2019-04-24 kl. 14:46.
Citera
2019-04-24, 14:46
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Persienner visste jag sedan tidigare att det sviniga bostadsbolaget inte har i sina lägenheter men då förväntade jag mig att de erbjuder någon form av hjälp med att montera upp till självkostnadspris, alternativt samarbetar med någon firma och därmed har förhandlat ner priset på arbetet men ingen som helst hjälp.

Överhuvudtaget anser jag att hantverksservice som har med lägenheten att göra SKA ingå i en hyresrätt, att sätta upp lampkrokar eller tavelkrokar eller borra upp krokar på toa (i våtrum vill man inte borra själv), det är exakt samma sak som att underhålla lägenhetens fasta utrustning såsom dusch, toa, skåpsluckor, vitvaror etc. I en hyresrätt ska man inte behöva fixa något själv

Låter som att, ja vafan låter det som? Helt befängt helt enkelt.

Hur kan du tro att detta ingår i din hyra? Agda 85 får säkert hjälp om hon bjuder på kaffe med att sätta upp en tavla om tid finns.
Citera
2019-04-24, 15:00
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:

Jag har samma skit måste fixa persienner till vardagsrummet svindyrt och då bor jag ändå hos en lite "finare" värd.
Citera
2019-04-24, 15:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Man ringer ALDRIG värden såvida det inte handlar om hyran. Elektricitet, toa, avlopp, trasig spis, frys, kyl, sprickor i vägg eller fönsterkarmar på utsidan, då ringer man fastighetsskötaren. Övrigt får du själv stå för.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-04-24 kl. 15:15.
Citera
2019-04-24, 15:13
Medlem
Le-Hericons avatar
Jösses.
-Curlad, much?

Du klarar alltså inte av att borra ett par hål i taket - och då gastar du efter värden? Ville inte pappa hjälpa till? Född i curlingåldern?

Jösses. Du kan väl åtminstone läsa på vad din hyresvärd står för - för läsa kan du väl i alla fall utan hjälp från mamma?

OnT:
LÄS PÅ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här