• 1
  • 2
2019-04-24, 15:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Och ändå får hyresgäster nya spisar, kylar, frysar när dessa går sönder. Till skillnad från oss bostadsrättsägare.
Citera
2019-04-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Så du godkänner inflytt i en lägenhet utan persienner och takkrokar, sen kräver du att hyresvärden ska fixa det efter att du flyttat in?

Nej så fungerar det inte.

Sant åtminstone vad gäller persienner. Att borra (antingen i vägg med expanderplugg eller i våtrum) liksom att montera fast upphängning med tillhörande kabeldragning kan nog i högsta grad anmärkas på i en besiktning. Lyckas du dessutom borra hår i en fuktspärr kan det bli mycket dyrt. Att spicka upp några tavlor är naturligtvis helt ok.

Tillägg: Även om det går bra att göra ovanstående får man nog ändå räkna med att stå för kostnaden själv. Det jag menar är att man bör få ett ok först.
Senast redigerad av boilaggagg 2019-04-24 kl. 15:31.
Citera
2019-04-24, 15:37
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peder_ast
Persienner visste jag sedan tidigare att det sviniga bostadsbolaget inte har i sina lägenheter men då förväntade jag mig att de erbjuder någon form av hjälp med att montera upp till självkostnadspris, alternativt samarbetar med någon firma och därmed har förhandlat ner priset på arbetet men ingen som helst hjälp.

Överhuvudtaget anser jag att hantverksservice som har med lägenheten att göra SKA ingå i en hyresrätt, att sätta upp lampkrokar eller tavelkrokar eller borra upp krokar på toa (i våtrum vill man inte borra själv), det är exakt samma sak som att underhålla lägenhetens fasta utrustning såsom dusch, toa, skåpsluckor, vitvaror etc. I en hyresrätt ska man inte behöva fixa något själv
Det ingick inga persienner hos oss heller men det är ingen konst att sätta upp själv. Ofta kan man hyra en borrmaskin på byggvaruhuset för en liten slant om du inte har en egen. Tavelkrokar hjälper fastighetsskötaren inte till med, det får du göra själv.

Däremot kan man ofta be snällt om hjälp, det gjorde jag när jag ville ha upp en rejäl krok i badrummet att hänga morgonrocken på och inte hade vare sig borr eller silikon hemma. Inga problem alls men jag fick väl vänta en vecka tills han hade en stund över.
Citera
2019-04-24, 16:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Persienner visste jag sedan tidigare att det sviniga bostadsbolaget inte har i sina lägenheter men då förväntade jag mig att de erbjuder någon form av hjälp med att montera upp till självkostnadspris, alternativt samarbetar med någon firma och därmed har förhandlat ner priset på arbetet men ingen som helst hjälp.

Överhuvudtaget anser jag att hantverksservice som har med lägenheten att göra SKA ingå i en hyresrätt, att sätta upp lampkrokar eller tavelkrokar eller borra upp krokar på toa (i våtrum vill man inte borra själv), det är exakt samma sak som att underhålla lägenhetens fasta utrustning såsom dusch, toa, skåpsluckor, vitvaror etc. I en hyresrätt ska man inte behöva fixa något själv

Vad du anser spelar ingen roll, varken världen eller värden fungerar så.

Det är inget hotell du bor på. Läs på lite innan du häcklar om saker som inte stämmer.
Senast redigerad av tempeZZt 2019-04-24 kl. 17:06.
Citera
2019-04-24, 16:29
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och ändå får hyresgäster nya spisar, kylar, frysar när dessa går sönder. Till skillnad från oss bostadsrättsägare.

Men som sagt ibland "får" man dem inte, eftersom hyran kan höjas pga standardhöjande åtgärd.
Citera
2019-04-24, 16:38
Moderator
Tystnads avatar
Andra har svarat bra om vad som ingår.

att sådana saker gjordes förr beror helt på att bemanningen var annorlunda.

Idag har man minimalt med personal, väldigt slimmat, och då hinns inte sådant med.

jag håller dock med om att det skulle funnits företag som man kunde anlitat för sådana grejor, men det finns ingen lönsamhet i det.

Persienner: när dessa börja gå sönder är dom som regel helt uppslitna, det blir för dyrt och tidskrävande laga dessa.
Citera
2019-04-24, 16:49
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

För det första: vem vill ha persienner? Köp mörkläggningsgardiner!
För det andra: allt som innebär att sätta upp personliga saker har givetvis ingen vaktmästare med att göra.
Klarar du verkligen inte att få upp dina tavlor själv så får du väl ringa en fixarfirma av något slag.
Att kräva att hyresbolaget skulle stå för det låter väldigt konstigt, ärligt talat...varför skulle de det?
Om de kunde få alla sina hyresgäster att INTE borra i väggarna överhuvudtaget så skulle ju det underlätta deras liv väsentligt, för att inte tala om framtida kostnader.

Allt som allt: gå och köp en billig skruvdragare och några grundläggande verktyg och sätt upp saker och ting själv!
(Förutom möjligen i våtrum, där har du en poäng att man inte vill borra hur som helst, så där vore det naturliga att kontakta hyresvärden och fråga vad som är okej.)
Citera
2019-04-24, 18:56
Medlem
ghb4265s avatar
Citat:
Det finns uttag på väggarna i två av rummen men inga krokar i taket och jag vill inte borra själv i taket och sätta upp. Jag har som sagt alltid haft uppfattningen att och hört folk prata om att man ringer värden för att fixa saker såsom krokar i taket eller borra hål i väggar, sådant som har med lägenheten att göra. Att behöva anlita hantverkare i en hyresrätt känns ju helt bakvänt.

Det är inte så svårt att borra och montera krokar. Köp en vettig maskin och se det som en rolig grej. Sen att du lär dig hur man gör är väl inte så dåligt heller.
Citera
2019-04-24, 20:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
En fråga som i rubriken. Vad kan man förvänta sig av vaktmästaren/fastighetsskötaren i en hyresrätt. Jag är just nu jävligt förbannad för att jag fått besked om att hyresvärden inte hjälper till med att montera upp lampkrokar i taket (av någon idiotisk anledning finns inga takkrokar) och hyresvärden erbjuder ingen hjälp med uppsättning av persienner eller har ens något samarbete med någon firma så man kan få billigare pris trots att svinen inte låter persienner ingå i lägenheten. Man undrar ju varför de ens har fastighetsskötare när de inte gör det man förväntar sig?

Jag har tidigare inte tagit hjälp av fastighetsskötare/hyresvärd i de hyreslägenheter jag bott i mer än läckande kranar, ett vattenlås som pajat etc men jag har alltid haft uppfattningen att bor man i hyresrätt ringer man hyresvärden eller vaktmästare för att få hjälp med att borra i väggarna, sätta upp lampkrokar och liknande eller bara behöver hjälp med att fixa något i lägenheten, speciellt med tanke på att det är en hyresrätt och inte en bostadsrätt så att allt blir gjort enligt reglerna. En av anledningarna till att bo i hyresrätt är ju att slippa ta hand om underhåll och liknande själv, behöver något fixas tar hyresvärden hand om det, man ringer vaktmästaren som gör det åt en. Att fixa saker själv i en lägenhet är ju som att hyra en bil och behöva lämna in den på verkstad. Att man ska behöva utföra reparationer och monteringar och äga en borrmaskin i en hyresrätt är ju absurt. Är det fastighetsägarna som är svin och drar ner på allting för att tjäna så mycket pengar som möjligt, är de i en maffialiknande maskopi med hantverkare för att man ska tvingas betala dyrt om man har tummen mitt i handen eller inte vill fixa själv eller vad är grejen? Har jag helt missuppfattat konceptet med hyreslägenhet? Och var ska man egentligen bo om man vill slippa allt underhåll och fix i en lägenhet?

Du har helt missuppfattat konceptet. Du tänker på ett hotell eller att som sjuåring bo hemma hos mamma och pappa.
Citera
2019-04-24, 21:39
Medlem
Det är ju egentligen ingen service de tillhandahåller utan du kan felanmäla sådant som inte fungerar bland det som hyresvärden måste tillhandahålla. Persienner, hål och annat får du fixa själv precis som att de inte sätter ihop dina Ikea-möbler eller städar ditt badrum.
Citera
2019-04-25, 01:26
Medlem
killawifes avatar
Vilket liv det kommer att bli när han får reda på efter första toalett besöket, att hyresvärden inte kommer och torkar honom i röven heller.
Citera
2019-04-25, 01:38
Medlem
Det finns firmor som inget annat gör än att hjälpa folk med tummen mitt i. De tar naturligtvis betalt. Det finns även sådana som bara har pensionärer anställda som kan vara lite billigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in