2019-07-21, 16:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Som jag skrev tidigare - det finns ingen praxis kring nåd och regeringen motiverar aldrig sina beslut.
De synnerliga skälen i det här fallet är många:
- ASAP Rocky har inte gjort något olagligt.
- Fallet och rättsprocessen bygger fundamentalt på en politisk accepterat rasism. Hade det inte varit någon i regeringens utvalda folk som attackerade ASAP Rocky till den grad att han med vänner fick använda det självförsvar som krävdes för att freda sig hade det aldrig resulterat i något åtal. Att ASAP Rocky med entourage ska straffas för att det översta maktskiktet i landet består av rasister är totalt felaktigt, det förstår vem som helst med minsta lilla sunt förnuft kvar i kroppen.
- Häktningen borde aldrig ägt rum. Motiverad av en vantolkning av en föråldrad lag. Det har aldrig funnits någon flyktrisk. ASAP Rocky med entourage hade knappast påverkat utredningen genom att fullfölja sina åtaganden på sommarjobbet med hela Europa som arbetsplats.
- Det har även påståtts att den s k schlageråklagaren haft en relation med ASAP Rockys första försvarare.

Sammantaget kan man säga att det är inte mycket som gjorts rätt i det här fallet. Lägg ner skiten och gör om det hela på rätt sätt om det nu måste bli en utredning av ett solklart fall av självförsvar från en rapgud med ett hjärta av guld.
Hur kan du påstå att flyktrisk saknas? Den är ju uppenbar. Vi vet redan att han ämnade lämna land.

Att påstå att han inte gjort nåt olagligt blir ju lite fel. Det är ju just det som utreds.

Att fallet bygger på rasism fattar jag inte ens. Det beror på att det bråkades.
Citera
2019-07-21, 16:56
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror det finns privatsnokar här i Sverige som vi redan kan använda oss av, men utöver det så håller jag med dig det är en enda individ (läs idiot) som det handlar om men jag tror det är ännu enklare, han är fortfarande kvar i Sverige men ligger lågt just för att "man inte golar" eller något annat trams.
Det är verkligen imponerande vilka ohederliga argument du är villig att ta till för att skydda Elvisturken. Vill han inte gola så behöver han inte det, även om polisen tar in honom. Han kommer bli dömd själv om de får tag på honom, det är enbart därför han gömmer sig. Det kan en apa räkna ut.

Trump borde skicka hit Tom Selleck.
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur kan du påstå att flyktrisk saknas? Den är ju uppenbar. Vi vet redan att han ämnade lämna land.

Att påstå att han inte gjort nåt olagligt blir ju lite fel. Det är ju just det som utreds.

Att fallet bygger på rasism fattar jag inte ens. Det beror på att det bråkades.
Hazarer är the master race i svenska myndigheters ögon. Borde inte va så svårt att fatta, speciellt med tanke på att den som drog first blood går fri, medans de som försvarade sig sitter häktade.
Senast redigerad av RonJeremyClarks 2019-07-21 kl. 17:00.
Citera
2019-07-21, 17:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag syftade på följande:

där du gör en tydlig parallell mellan Trumps inhopp för Asap Rocky och tidigare aktioner/inhopp till stöd för amerikaner som fastnat i, antar jag, häkten och läger (eller rena kidnappningar) i t ex Nordkorea, Kina, Östtyskland, hos Hezbollah osv.

Sådana inhopp förekommer, men bara om personen allmänt - och även av regeringens jurister - uppfattas som oskyldig, och så är det inte i det aktuella fallet. Jämför fallet med Amanda Knox och mordet på Meredith Kercher. Trots att det skapades enorm uppmärksamhet och många (främst amerikaner) var heligt förbannade på det italienska rättsväsendet som understått sig att häkta och fälla en vit amerikansk tjej för mord, så intog Bush och Obama, och deras regeringar, en strikt neutral position. Varken George W Bush eller Barack Obama skällde någonsin på den italienske åklagaren, ägnade sig åt twitter-rants mot det italienska rättsväsendet, skickade sändebud till Italien eller krävde att rättegången skulle stoppas eller rivas upp. Inte ens när Knox faktiskt hade släppts och i triumf återvände till ett USA där media var starkt på hennes sida bjöd Obama in henne till Vita huset eller ens twittrade om saken. Det var helt korrekt och i sin ordning.
Har Trump skällt på den svenske åklagaren och gjort Twitter-rants mot det svenska rättsväsendet? Länka gärna. Löfvéns pressekreterare har klargjort att Löfvéns och Trumps samtal var vänligt och respektfullt.

Man kan vara så gott som övertygad om att USA hade ett eller flera sändebud som djuplodade i faller med Knox. Dock inte offentligt, och inte på samma nivå som i fallet med Rocky.

Sen verkar du mena att man i USA ser Rocky som skyldig. Det är inte vad jag har uppfattat; tvärtom verkar många tro att han enbart agerat med motiverat sjölvförsvar (något som det inte är otänkbart att rätten också finner) och att det finns en rasistisk faktor inblandad (vilket väl inte verkar vara särskilt troligt).
Citera
2019-07-21, 17:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Du är nog en själv...

Vaa? Jag är väl inte topic i den här tråden?

Hur menar du att ’kärringarna i Miljöpartiet varit igång igen’? Vilka är de och vad har de gjort? Eller ville du mest skriva nåt Flashback-pk?
Citera
2019-07-21, 17:48
Medlem
dialektikers avatar
Tänk vad mycket energi vi kunde ha lagt på att betänka vi fått in med de här främmande, heroinmissbrukande, illegala , kriminella, oberäkneliga elementen (som afghanen) MITT i citykärnor, MITT bland hederligt folk,
om inte allt energi gått åt fokus på denna tvivelaktiga häktning av ASAP?

Jag tror även den mest utpräglade antirasisten egentligen tycker det är obehagligt att det finns den här typen av påflugna element mitt i samhällsbilden, om de själva råkat ut för rån (vilket afghanen och hans polare egentligen kanske var ute efter? De ville se om de kunde försvaga ASAP-gänget genom att förfölja det, för att ge sig på dem och råna dem? Detta får vi aldrig veta. Men vi som bor här vet, att rånen ser ut just så.)
Men reagerar kraftigt gör inte samhället förrän de "till synes välklädda" männen begår rena terroristbrott

Alla bör inta försiktighetsåtgärder, men för en del så hjälper det inte att fly.
Ingen vet troligtvis om sig själv, hur den skulle agera vid ett obehagligt brott?

De här gossarna, afghanerna, kommer från ett genomkorrumperat, talibankontrollerat och världens mest opium (heroin)-producerande land. En del integreras, andra är otäckt kriminella och hänsynslösa mot medmänniskor.

De här utländska killarna, som förföljer någon, är jävligt medvetna att den sprider skräck och rädsla. Och det utnyttjar de. De trodde inte de skulle möta på motstånd i fallet ASAP entourage. ASAP-gänget bemötte dem ju ganska snällt, jag tror att de trodde att de var ofarliga bamsar som skulle ge upp och inte ge svar på tal. Därför fortsatte de, för att "känna av" dem?

Om det våld som utövades sen - jag, personligen tycker det är riktigt otäckt med sparkar på någon som ligger- men Leif GW menar att det "är en ganska sedvanlig misshandel", inget direkt anmärkningsvärt och häktningen i förhållande till detta och proportionsförfarandet, är inte rimlig ur den synpunkten.

Ja, jag tycker faktiskt man ska ta hänsyn även till att samhällsbilden har förändrats på sistone, med de här inslagen av kriminella nya element som kommit in, då man ser på helheten i ärendet.

Precis som folk här flikat in att det finns fall där domstolar inte dömt, på grund av, att utlänningen inte visste om våra lagar här (och däri kan rymma att ASAP inte visste vad vi har för nödvärnsrätt här i Sverige),
ihop med att man måste ta hänsyn till hur en konflikt utvecklas på grund av att samhällsbilden har förändrats i ett samhälle.

Men för antirasisterna får man väl inte ens erkänna att vår samhällsbild har förändrats och blivit otäck, med såna här inslag (där påtända, oberäkneliga, kriminella utländska killar både begår otäcka brott och ger sig på kvinnor sexuellt).

De vill bara stoppa huvudet i sanden för sådant. Påpekar man sådant så är man rasist.
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-21 kl. 17:50.
Citera
2019-07-21, 18:11
Många amerikaner som jag hade höga tankar om visar sig vara lika korkade som deras president. De anser att ASAP borde släppas eftersom det var BO som började, dvs förföljde, trakasserade honom och hans vänner, så ASAP hade alltså rätt att misshandla honom istället för att kontakta polisen.

Att ASAP suttit häktad länge borde inte förvåna någon eftersom åklagaren har starka bevis för att han faktiskt begått brott och sen finns det ju en risk för att han lämnar landet om han släpps.
Senast redigerad av Guy86 2019-07-21 kl. 18:17.
Citera
2019-07-21, 18:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det är verkligen imponerande vilka ohederliga argument du är villig att ta till för att skydda Elvisturken. Vill han inte gola så behöver han inte det, även om polisen tar in honom. Han kommer bli dömd själv om de får tag på honom, det är enbart därför han gömmer sig. Det kan en apa räkna ut.

Nu tror jag du missförstod mig, jag skyddar honom inte alls utan tror snarare han är dummare än vad vi tror.

För även om han med absolut största sannolikhet själv blir arresterad när hans näsa väl dyker upp så utgår jag från att han håller sig borta pga en dum kriminell heder om att inte prata med polisen eller något annat minst lika korkat.

Du får nämligen tänka på att han har hållit sig borta sedan innan motanmälan skedde.
Citera
2019-07-21, 18:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Många amerikaner som jag hade höga tankar om visar sig vara lika korkade som deras president. De anser att ASAP borde släppas eftersom det var BO som började, dvs förföljde, trakasserade honom och hans vänner, så ASAP hade alltså rätt att misshandla honom istället för att kontakta polisen.

Att ASAP suttit häktad länge borde inte förvåna någon eftersom åklagaren har starka bevis för att han faktiskt begått brott.
Har också pratat med en del amerikaner som finner det hela väldigt besynnerligt och jag misstänker det har grund i hur deras rättssystem är uppbyggt.

Utan att vara alltför insatt tror jag en fällande dom i staterna i väldigt hög grad beror på hur den misstänkte uppfattas i rättegången, en skummis löper nog större risk för fällande dom än någon med välordnat liv.

Detta leder till att advokater och åklagare i staterna kan vara väldigt skiljda i skicklighet och procent vunna mål då rättegången i stora drag är ett skådespel där den mest välsmorda käften oftast vinner.

De skickligaste advokaterna tar såklart bäst betalt och därför är det svårare att få till en fällande dom mot någon med mycket pengar i USA vilket gör rättsystemet orättvist, lite åt det hållet är det naturligtvis även i Sverige.

I Sverige krävs det enormt mycket för att få en fällande dom, man missar många polisiärt uppklarade men å andra sidan är det nog väldigt få oskyldigt dömda också.
Senast redigerad av Revej 2019-07-21 kl. 18:24.
Citera
2019-07-21, 18:30
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Nu tror jag du missförstod mig, jag skyddar honom inte alls utan tror snarare han är dummare än vad vi tror.

För även om han med absolut största sannolikhet själv blir arresterad när hans näsa väl dyker upp så utgår jag från att han håller sig borta pga en dum kriminell heder om att inte prata med polisen eller något annat minst lika korkat.

Du får nämligen tänka på att han har hållit sig borta sedan innan motanmälan skedde.
Anledningen till att han inte gick till polisen innan han blev anmäld kan ha varit för att han inte ansåg det värt att gå till polisen för en sån liten skitgrej, det kan också ha varit för att han visste att han har brutit mot lagen. Han hade ju begått en misshandel och hade med största sannolikhet droger kvar i blodet. Anledningen till att han håller sig borta nu är givetvis för att han vet att det finns en pågående utredning mot honom. Att tro något annat är bara dumt. Som sagt, det finns ingenting som tvingar honom till att gola även om polisen tar in honom. Det är inte som att Mikael Persbrant kommer glida in i förhörsrummet och spöa honom tills han säger att Rocky kastade och slog honom, vilket vi alla redan vet och som dessutom finns på film.
Citera
2019-07-21, 18:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Anledningen till att han inte gick till polisen innan han blev anmäld kan ha varit för att han inte ansåg det värt att gå till polisen för en sån liten skitgrej, det kan också ha varit för att han visste att han har brutit mot lagen. Han hade ju begått en misshandel och hade med största sannolikhet droger kvar i blodet. Anledningen till att han håller sig borta nu är givetvis för att han vet att det finns en pågående utredning mot honom. Att tro något annat är bara dumt. Som sagt, det finns ingenting som tvingar honom till att gola även om polisen tar in honom. Det är inte som att Mikael Persbrant kommer glida in i förhörsrummet och spöa honom tills han säger att Rocky kastade och slog honom, vilket vi alla redan vet och som dessutom finns på film.

Absolut, men jag tror du utgår från att han har mer innanför pannbenet än vad han troligen har, kriminella som blir arresterade är inte de smartaste och lägg sedan till narkotika på det så har vi nog en aning om hur jävla korkad Afghanen är ovanpå att han troligen inte var så värst smart innan han började med drogerna
Citera
2019-07-21, 19:19
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Hur är det annars möjligt att en Amerikansk medborgare har suttit häktad i nu 19 dagar för att ha brottat ner en knarkpåverkad Afghansk migrant som innan upprepat betett sig aggressivt? Det här ärendet borde inte ens ha uppstått. Polisen borde inte ha tagit sig an detta.
Det sista är vad jag också tänker. Här läggs anmälningar ner på löpande band men detta var tydligen en viktig anmälan att gå vidare med. Tror att de ångrar sig.
Citera
2019-07-21, 19:20
Medlem
Slug2s avatar
Citat:
Absolut, men jag tror du utgår från att han har mer innanför pannbenet än vad han troligen har, kriminella som blir arresterade är inte de smartaste och lägg sedan till narkotika på det så har vi nog en aning om hur jävla korkad Afghanen är ovanpå att han troligen inte var så värst smart innan han började med drogerna

Ja, jag tror han har satt sig själv i ett dilemma. Om han inte har medborgarskap men ansökt om det, riskerar han kanske att få avslag om han döms? Om han inte samarbetar och flyr under jord riskerar han också sin ansökan. Om han inte är medborgare borde ju också flyktrisken vara minst lika hög som Rockys i lagens ögon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in