2019-07-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är en hel drös med folk som sparkar honom som om dom vill vara först på bollen typ. Helt galet och grovt övervåld. In i finkan säger jag bara. Övervåld skall inte tolereras.

Som jag tidigare skrev så skall ju även afghanen ut från Sverige så det ryker om det.

Japp...och just därför borde det räcka med ca 6 månader för det grova övervåldet efter självförsvaret.

Det var knappast övervåld. En liten enkel knuff hade knappast fått hazarerna att sluta sitt ofredande utan snarare bara trigga dem att gå på ännu mer.
Citera
2019-07-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Alltså jag köper att ASAP + crew gjort sig skyldig till misshandel bla bla bla.

Men hur i helvete har provokatörerna kunnat undvika åtal. Ofredande(förföljer asap + crew, tafsar på kvinnor), misshandel(slår person med fladdrigt tillhygge) eller droger(uppenbart påverkade och borde tagits in för prov pga deras högst suspekta beteende).

Rättsväsendet ser mellan fingrarna på allt sådant. Men skulle någon få för sig att försvara sig tar rättsväsendet i med lagens fulla kraft.
Citera
2019-07-24, 17:23
Medlem
Starobrnos avatar
Nyheter Idags krönikör Mats Bergh, advokat, fortsätter att skriva om rättsfallet A$AP Rocky.
https://nyheteridag.se/mats-bergh-aa...-fran-assange/
Citat:
I A$AP Rockys fall handlar det om den fråga som genomsyrar hela svenska samhället och som landet ofta har problem med, proportionalitet. Den svenska samhällsdebatten präglas av polarisering och ofta hätska angrepp i en svart-vit värld när det egentligen är nyanser och proportioner som borde diskuteras. Nu har vi frågan i blixtbelysning i häktningsbeslutet.
Citera
2019-07-24, 17:26
Medlem
Det politiserade och rasifierade Svenska Rättsväsendet bryr sig lika lite om Svensk Lag som man en gång brydde sig i de av Nazityskland eller Sovjetunionen ockuperade länderna.
Dessa maximalt korrupta och kriminella Svenska så kallade "Åklagare" förverkligar Makthavarnas drömmar om att missbruka Svenska Domstolar i egna ljusskygga syften!
Där kan det import-kriminella & muslimska "Herrefolket" alltid hånflinande gå fria oavsett bevis eller gärning.
En slags sjuk och kriminell ockupationsjuridik råder!
Bra att resten av världen får upp ögonen på denna efterblivna kriminella bananrepublik Sverige!
Dessa korrupta äckel till människor i Sveriges Rättsväsende har inte större legitimitet än de import-kriminella som hotar vittnen!
Båda måste bekämpas för att sen kunna lagföras med prejudikat från 1945!
Det kallas Landsförräderi att ge import-kriminella rasistapor med ambition att vara "Herrefolk" full juridisk immunitet i Sverige!
Dessa så kallade "barn" från Afghanistan som ofta är småfeta medelålders kriminella män!
Om det ändå funnits en frivillig armé som kunnat bekämpa denna mentalsjuka PK-cancer som ockuperar vårt land och kostar så många traumatiserade människor!
Citera
2019-07-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Jag har kontakter som du troligtvis inte har och jag kan säga som så att detta är politiskt motiverat.

Att det daltas med brottsoffer i Sverige och att invandrare som gruppvåldtar småflickor ibland kommer undan med samhällstjänst är ganska känt.

Hur man ska avgöra ifall dom döms hårdare än svenskar, som inte utför gruppvåldtäkter eller ens kan utvisas blir ju svårt att diskutera eftersom det inte finns några sådana svenskar att jämföra med.

Min vän! Argumentet "Jag har kontakter" håller givetvis inte här. Det hoppas jag du själv förstår!
Läs istället forskningen jag länkat till!

Daltar man med brottsoffer - VA???

Nej, visst! Etniska svenskar våldtar aldrig. Du tror aldrig det hänt?

Du behöver f ö inte diskutera utvisning här. Dels har det ingenting med ASAP Rocky-fallet att göra och dels vet du redan problematiken med att man inte kan/får utvisa någon som riskerar dödsstraff, tortyr, förföljelse eller förtryck i sitt hemland.
Senast redigerad av Haaaaag 2019-07-24 kl. 17:29.
Citera
2019-07-24, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Det var knappast övervåld. En liten enkel knuff hade knappast fått hazarerna att sluta sitt ofredande utan snarare bara trigga dem att gå på ännu mer.

Det spelar ingen roll och har ingen relevans om vad du det rätta tillvägagångssättet för just en HAZAR att sluta. Jisses. Vad babblar du om.. Tror du rätten kommer resonera så? Jävla pundare.
Vi har en lag att utgå ifrån i Sverige. Inte ditt retarderade tänk.
Citera
2019-07-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det spelar ingen roll och har ingen relevans om vad du det rätta tillvägagångssättet för just en HAZAR att sluta. Jisses. Vad babblar du om.. Tror du rätten kommer resonera så? Jävla pundare.
Vi har en lag att utgå ifrån i Sverige. Inte ditt retarderade tänk.

Lagen erkänner nödvärn.
Citera
2019-07-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Lagen erkänner nödvärn.

Visst gör den det. Synd för Rocky bara och ditt resonemang att det inte syns på video att hazaren attackerar just ROCKY.
Citera
2019-07-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Och den enda grund du har för att påstå detta är en totalt sönderklippt film. Kom igen nu!?

Att "afganerna" är avfärdade finns det bara TVÅ tänkbara anledningar till:
1. Att dom inte gjort sig skyldiga till brott (det kanske t ex en fullständig film och/eller vittnes-iaktagelser, som åklagaren sitter på, visar.)
2. Att brott inte kan styrkas (dvs det finns inte bevis nog för att föra utredningen mot dom vidare).

I "tjej-kille-fallet" spelar det ingen roll vem det är mest synd om. Lagen håller givetvis för att straffa dom båda (om inte nödvärn förelegat vill säga).

Jasså är afganer en skyddad ras? Du menar alltså att det inte går att hitta ett enda rättsfall där en afgan fällts (kom igen nu!?) Dessutom visste inte ens åklagaren varifrån killarna kom när utredningen mot ASAP Rocky startade!
Skicka tillbaks alla dessa "afghaner" "hazarer" eller vad de där medelålders männen är! Ut med dem!
Citera
2019-07-24, 17:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Visst gör den det. Synd för Rocky bara och ditt resonemang att det inte syns på video att hazaren attackerar just ROCKY.

Det är inte nödvändigt för nödvärn din okunnige dåre.
Citera
2019-07-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det tror jag heller inte han får, ser det rent av som omöjligt. Men skrev det för att det är maxstraff och att det enda vi har att rätta oss efter just nu är gällande straffskala.

Problemet med din retorik är en rimlighetsbedömning. Inom juridiken talar man ofta om proportionalitetsprincipen. Det handlar kortfattat om rättssäkerhet, man måste ta hänsyn till om det valda agerandet står i proportion till brottet.

Det är här det kommer till ett moment 22. Ja, jag tycker nog att det är realistiskt att anse att ASAP kanske inte skulle återkomma om han hade släppts efter förhör. Det är ju nu vi även kommer till kärnan i det hela.

Det hör ju till åklagarens uppgift att sköta en häktningsframställan. Denne ska ge en brottsrubricering och sedan ta hänsyn till vilka risker som föreligger.

Varenda juridiskt skolad person som har medverkat (som åskådare eller agerande part) vid rättegångar har relativt god koll på skälig straffnivå. I synnerhet en åklagare. Nu är inte jag själv en expert i ämnet, men däremot juridiskt skolad.

Om man struntar i vem det handlar om och enbart ser till vad som har hänt framstår det i alla fall för mig som att det handlar om en ringa-/normal misshandel. Sedan måste man ju separera ASAPs del i det hela från helheten. Hans agerande åsamkar inga större skador, utan det handlar om en "normal" misshandel a' la krogsvammel varje helg. Det är extremt ovanligt att en ostraffad person som har utfört jämförbar gärning döms till fängelse, och nu menar jag verkligen extremt ovanligt.

Detta bör ju åklagaren inse ganska fort. Varför denne i sin tur bedömer att ASAP behöver förlängd häktningstid är än mer besynnerligt. Även en riktigt dålig åklagare bör ha klart för sig vad som har skett tämligen omedelbart. Varför han behöver hela 20 dagar på sig för att få allting klart för sig är genuin idioti. Det går inte heller att skylla på domstolarnas låga bemanning pga semestertider, utan det här handlar om åklagaren.

Det här blir jävligt långrandigt, men min poäng är att det misstänkta brottet ligger inom praxis för dagsböter och/eller alternativt en villkorlig dom eller motsvarande. Fängelse ligger definitivt inte inom straffskalan för händelsen, även om själva rubriceringen har med det i skalan. Hur som haver så är det just därför det är orimligt att häkta honom i hela 20 dagar för något som sannolikt kommer att sluta i antingen frikännande eller dagsböter. Häktningstiden överstiger med råge maxgränsen för dagsböter.
Citera
2019-07-24, 17:56
Medlem
Citat:

De attackerar och ofredar hans sällskap och andra personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in