Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Det tror jag heller inte han får, ser det rent av som omöjligt. Men skrev det för att det är maxstraff och att det enda vi har att rätta oss efter just nu är gällande straffskala.
Problemet med din retorik är en rimlighetsbedömning. Inom juridiken talar man ofta om proportionalitetsprincipen. Det handlar kortfattat om rättssäkerhet, man måste ta hänsyn till om det valda agerandet står i proportion till brottet.
Det är här det kommer till ett moment 22. Ja, jag tycker nog att det är realistiskt att anse att ASAP kanske inte skulle återkomma om han hade släppts efter förhör. Det är ju nu vi även kommer till kärnan i det hela.
Det hör ju till åklagarens uppgift att sköta en häktningsframställan. Denne ska ge en brottsrubricering och sedan ta hänsyn till vilka risker som föreligger.
Varenda juridiskt skolad person som har medverkat (som åskådare eller agerande part) vid rättegångar har relativt god koll på skälig straffnivå. I synnerhet en åklagare. Nu är inte jag själv en expert i ämnet, men däremot juridiskt skolad.
Om man struntar i vem det handlar om och enbart ser till vad som har hänt framstår det i alla fall för mig som att det handlar om en ringa-/normal misshandel. Sedan måste man ju separera ASAPs del i det hela från helheten. Hans agerande åsamkar inga större skador, utan det handlar om en "normal" misshandel a' la krogsvammel varje helg. Det är extremt ovanligt att en ostraffad person som har utfört jämförbar gärning döms till fängelse, och nu menar jag verkligen extremt ovanligt.
Detta bör ju åklagaren inse ganska fort. Varför denne i sin tur bedömer att ASAP behöver förlängd häktningstid är än mer besynnerligt. Även en riktigt dålig åklagare bör ha klart för sig vad som har skett tämligen omedelbart. Varför han behöver hela 20 dagar på sig för att få allting klart för sig är genuin idioti. Det går inte heller att skylla på domstolarnas låga bemanning pga semestertider, utan det här handlar om åklagaren.
Det här blir jävligt långrandigt, men min poäng är att det misstänkta brottet ligger inom praxis för dagsböter och/eller alternativt en villkorlig dom eller motsvarande. Fängelse ligger definitivt inte inom straffskalan för händelsen, även om själva rubriceringen har med det i skalan. Hur som haver så är det just därför det är orimligt att häkta honom i hela 20 dagar för något som sannolikt kommer att sluta i antingen frikännande eller dagsböter. Häktningstiden överstiger med råge maxgränsen för dagsböter.