2019-07-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jag har själv naturligt stora pupiller och har vid flertal tillfällen i livet både av privatpersoner och myndighetspersoner blivit tillfrågad (ömson skämtsamt ömsom allvarligt) ifall jag använder droger. Vad jag förstått så kan ju olika droger ge vidgade eller sammandragna pupiller beroende på vilken drog det är som intagits.

Märkligt ändå att det kan bli till en slags sanning i FUP:en, att afghanen Mustafa Jafari inte var drogpåverkad, för att läkare sagt det. Jag tycker att hans uppträdande på filmerna ger intryck av att han är påverkad av något. Framförallt hans ettriga och likgiltiga tvångsbeteende att inte ge sig när ASAP och livvakten säger ifrån otaliga ggr.

FUPen tar väl egentligen aldrig ställning till om han varit drogpåverkad eller ej eftersom det egentligen inte påverkar målet. Man har ju inte rätt att slå ned någon bara för att de är påtända. Kan ju vara möjligt att man bedömde det mer genomgående i den motanmälan som gjordes mot Jafari, fast det går ju inte att veta nu när den förundersökningen lades ned.

Fast jag står fast vid att det verkar osannolikt att han faktiskt var det. Läkaren var grundlig, vilket förstås var klokt när han blivit utsatt för våld mot huvudet. Trots det fann hon inga tecken som skulle kunna tyda på drogpåverkan.
Citera
2019-07-29, 13:56
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Mycket bra, Pluto!! Nu har du troligen skapat en konspiration till i denna tråden!

Det har absolut hänt att åklagare/polis lagt bevisning i den s k "slasken" (med eller utan avsikt?)
Men detta har främst hänt i dom gigantiska målen, som t ex Playa-målet och Helikopterrånet, där det är oerhört mycket material som i princip är omöjligt att kunna överblicka.

Att du skriver att detta händer "i vanlig ordning" är både naivt och okunnigt!
Du har inte tittat i många slaskar.
Citera
2019-07-29, 13:56
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Mustafa Jafaris målsägarbiträde Magnus Strömberg rättar till GWs Perssons fördomsfulla och ogenomtänkta skriverier. Flera tipsar om att Expressen (rätteligen) kommer att fällas i PO:

https://www.dn.se/kultur-noje/malsag...rvart-leverne/

Jafari, som är en 19årig gymnasieelev, befinner pga hotbild på säker plats med personskydd. En hotbild flera av er signaturer här på flashback har bidragit till att skapa. Ni borde skämmas jävla ynkryggar.

haha, det roligaste är att alla är emot kniv-hazaren, både de som gillar ASAP Rocky och högern. Kämpa mot väderkvarnar much?

Knivhazaren borde tänkt sig för innan han pissade på vårt land.
Citera
2019-07-29, 13:58
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
FUPen tar väl egentligen aldrig ställning till om han varit drogpåverkad eller ej eftersom det egentligen inte påverkar målet. Man har ju inte rätt att slå ned någon bara för att de är påtända. Kan ju vara möjligt att man bedömde det mer genomgående i den motanmälan som gjordes mot Jafari, fast det går ju inte att veta nu när den förundersökningen lades ned.

Fast jag står fast vid att det verkar osannolikt att han faktiskt var det. Läkaren var grundlig, vilket förstås var klokt när han blivit utsatt för våld mot huvudet. Trots det fann hon inga tecken som skulle kunna tyda på drogpåverkan.

Ev drogpåverkan påverkar hotbilden som ASAP & Co upplever.
Citera
2019-07-29, 13:58
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Offrets advokat i fallet ASAP Rocky anklagar Leif GW Persson för kränkande påståenden om hans klient.

https://twitter.com/dagensnyheter/st...94818695684096

Med tanke på målsägandebiträdets frispråkighet så är alltså yppandeförbudet hävt, vem har hävt det och när? Och varför belades dom inblandade med yppandeförbud öht samtidigt som MGM slapp restriktioner? Mycket skum hantering.

/Provokatör
Citera
2019-07-29, 13:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det blir ju en ärligare diskussion om du håller med om afghanens nyliga domar, knivöverfall och droger - och det var ju också genom hans tjat om att köpa just droger som det hela började. Att det sen inte räckte att livvakten till slut tvingades bära bort honom innan afghanen började slå livvakten med hörlurar och förfölja ASAPs gäng var dumt. Men droger inverkar ju på människors beteenden och omdömen så det var ju väntat att afghanen skulle bete sig så.

Blir väl en ärligare diskussion om du slutar lägga ord i min mun, kan jag tycka.
Citera
2019-07-29, 14:00
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Ingen professionell åsikt, men killen är ju 19 och verkar ju inte ha världens bästa konsekvenstänk. Kan vara så enkelt som att han är förbannad och förolämpad och spårar ur bara på det. Tror nog de flesta av oss stött på folk som kan bli smått skogstokiga av känslor när de känner sig förorättade. Särskilt i den åldern.

s291 i FUPen: Mustafa får då ont av det här och skäms, då omgivningen ser detta.

Detta är en mycket allvarlig sak. Han skäms då hans heder har kränkts och andra människor har sett detta. Detta ger uppsåt till att på något sätt åtgärda denna upplevda kränkning. Någon som t ex Doublewood som vart några vändor i Afghanistan, kanske kan ge lite input om detta.

If someone's honour has been compromised, they are shamed and may well look for a way to exact revenge for themselves, their family or group.
Be careful when visiting Afghanistan not to do anything that might bring shame on your counterparts. Don't for example, criticise them in public and avoid questioning them in such a way that they feel put on the spot or embarrassed. As such, it's essential that you act in a considered and measured way at all times.
https://www.commisceo-global.com/res...hanistan-guide
För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.
Senast redigerad av Xiu 2019-07-29 kl. 14:03.
Citera
2019-07-29, 14:00
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
haha..

Jag tror inte riktigt du förstår vad jag skriver. Jag är varken för eller emot någon av de inblandade. Jag anser samtidigt att en nittonårig kille inte ska blir hotad inför en misshandelsrättegång där han själv står som målsägare. De som bidrar/hotar borde i sin tur lagföras.
Citera
2019-07-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag skriver. Jag är varken för eller emot någon av de inblandade. Jag anser samtidigt att en nittonårig kille inte ska blir hotad inför en misshandelsrättegång där han själv står som målsägare. De som bidrar/hotar borde i sin tur lagföras.

Han är inte 19 år, varför ljuger du?
Citera
2019-07-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Du har inte tittat i många slaskar.

Fortsätt du med dina konspirationer (här finns det alltid minst 150 pers. som sväljer allt och håller med!)

Tänk lite! I ett misshandels-mål med 3 veckors utredning så är "slasken" inte speciellt stor i sammanhanget. Att försöka gömma undan information där skulle ju vara lönlöst!
Dessutom är ett misshandels-mål ganska basic, där det märks ganska tydligt om någonting skulle fattas!
Citera
2019-07-29, 14:02
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Med tanke på målsägandebiträdets frispråkighet så är alltså yppandeförbudet hävt, vem har hävt det och när? Och varför belades dom inblandade med yppandeförbud öht samtidigt som MGM slapp restriktioner? Mycket skum hantering.

/Provokatör
Yppandeförbud gäller i princip samtliga parter, men i praktiken brukar det bara upprätthållas när det gäller uttalande från försvarare och åtalade. Av någon anledning brukar åklagare och målsägandebiträde få yttra sig ändå utan påföljder.
Citera
2019-07-29, 14:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Yppandeförbud gäller i princip samtliga parter, men i praktiken brukar det bara upprätthållas när det gäller uttalande från försvarare och åtalade. Av någon anledning brukar åklagare och målsägandebiträde få yttra sig ändå utan påföljder.

Och förundersökningen är avslutad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in