Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-04, 10:48
  #2509
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om nånting trycker mot nånting annat, eller om nånting trycker mot ingenting.. spelar ingen roll? varför inser du inte orimligheten i detta? Och varför tar du inte till dig, att vissa enormt mäktiga och kapitalstarka intressenter VILL at du ska tro på sådant nonsens?

Du påstod nyss att du greppat hur Newtons tredje rörelselag fungerar, men nu visar du tydligt att du inte förstått den alls.

Avgaserna som slungas ut från raketen har massa, därmed uppstår en lika stor motriktad kraft som driver raketen framåt. Det är reaktionsprincipen. Thats it.
Varken enormt mäktiga och kapitalstarka intressenter eller okunniga idioter kan ändra på detta faktum eftersom det är en naturlag som gäller i hela Universum.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2024-01-04 kl. 10:52.
Citera
2024-01-04, 15:30
  #2510
Medlem
Allvarligt talat, Cui Bono med anhang är ju bara så jävla korkade. Visst är rymdfart en mångmiljard-industri, men NASA och andra statliga/utforskande organ är ju bara en blipp. De stora pengarna finns i kommersiell användning av satelliter. Positionering, navigation, spaning, kartor, väder, telekom, internet och hundratals andra användningsområden är big business för tiotusentals företag och hundratusentals anställda. Vem tror Cui Bono på allvar finansierar denna gigantiska ”bluff”? Någon måste ju ha installerat en enorm, jordbunden hemlig infrastruktur för att utföra alla de uppgifter som satelliter enligt CB inte kan göra (eftersom de inte finns). Vi har inte fått någon som helst förklaring på hur det skulle gå till mer än vaga påståenden om att radiovågor ”studsar”.

Jag upprepar en enkel fråga som jag ställde för länge sedan utan att få något svar:

Förklara hur GPS-positionering fungerar givet att a) hela infrastrukturen är på marken och b) hela relativitetsteorin är falsk (en annan av Skäggbäbisarnas käpphästar).

Ser fram emot svar!
__________________
Senast redigerad av Andelslott 2024-01-04 kl. 16:22.
Citera
2024-01-04, 15:50
  #2511
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Du motsäger dig själv, märker du?

Varför har ingen som någonsin stått framför ett flygplan när det taxar ut upplevt dessa tryckvågor som både du och Patrixxx påstår pressar fram både raketer och jetplan likt champagnekorkar genom luften?

Ingen har heller fått brännskador när luften hettats upp så till den milda grad att den expanderar och dessa påhittade tryckvågor skapas.

Hur förklarar du detta FAKTUM??
Citera
2024-01-04, 23:15
  #2512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Min formulering skulle i så fall snarare vara "Om nånting trycker BORT nånting annat, eller om nånting trycker mot ingenting.."

Nånting som är väldigt relevant här, är frågan vad en explosion är för nåt i praktiken. Vi har ju att göra med explosionsmotorer här. så vad utmärker ett explosivt förlopp? Jo, skulle jag säga: nånting som expanderar och blir mycket större, väldigt snabbt.

Tänk exempelvis en person som hukar ner sig och gör sig liten.. och sen plötsligt reser sig häftigt upp och slår ut med armarna. Spelar det nån roll om personen ifråga befinner sig mitt i en folksamling, eller är omgiven av ingen alls på en öppen plats?

jag förnekar ju inte att bowlingklotet och skateboardåkaren, etc, har viss relevans. Ja bowlingklotet har massa, tröghet. Och ja, samma gäller för raketbränslet. Men det kan helt enkelt inte vara hela sanningen. Eftersom man bortser från att raketmotorn är en explosionsmotor. Ja såvida inte..

..man istället kör med "gaserna trycker mot framsidan inuti raketen, men inte bakåt ehh. " vilket ju är en helt annan princip ..
Citera
2024-01-04, 23:20
  #2513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför har ingen som någonsin stått framför ett flygplan när det taxar ut upplevt dessa tryckvågor som både du och Patrixxx påstår pressar fram både raketer och jetplan likt champagnekorkar genom luften?

Ingen har heller fått brännskador när luften hettats upp så till den milda grad att den expanderar och dessa påhittade tryckvågor skapas.

Hur förklarar du detta FAKTUM??

Vad sägs om det här, då?

https://www.youtube.com/watch?v=GqVjD3nBSQg
Citera
2024-01-05, 02:14
  #2514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nånting som är väldigt relevant här, är frågan vad en explosion är för nåt i praktiken. Vi har ju att göra med explosionsmotorer här. så vad utmärker ett explosivt förlopp? Jo, skulle jag säga: nånting som expanderar och blir mycket större, väldigt snabbt.

Tänk exempelvis en person som hukar ner sig och gör sig liten.. och sen plötsligt reser sig häftigt upp och slår ut med armarna. Spelar det nån roll om personen ifråga befinner sig mitt i en folksamling, eller är omgiven av ingen alls på en öppen plats?

jag förnekar ju inte att bowlingklotet och skateboardåkaren, etc, har viss relevans. Ja bowlingklotet har massa, tröghet. Och ja, samma gäller för raketbränslet. Men det kan helt enkelt inte vara hela sanningen. Eftersom man bortser från att raketmotorn är en explosionsmotor. Ja såvida inte..

..man istället kör med "gaserna trycker mot framsidan inuti raketen, men inte bakåt ehh. " vilket ju är en helt annan princip ..

Istället för att älta och spekulera kan du väl ta fram minst en referens där man diskuterar att framdrivningen av en raket kan vara beroende av lufttrycket. Som en följd kommer då raketekvationen att innehålla lufttrycket, vilket du borde presentera om du vill visa hur du tänker dig att den för dig sannolika mekanismen ser ut.

Det här är något jag efterfrågat länge men RCB vägrar hålla en så pass hög vetenskaplig nivå att de går in på ekvationer eller ens berättar var man kan hitta referenser som explicit tar upp detta ämne. OBS! Inte Cluesforum eller gamla gamla allmänna publikationer inom termodynamiken eller kinetisk gasteori.
Citera
2024-01-05, 10:10
  #2515
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vad sägs om det här, då?

https://www.youtube.com/watch?v=GqVjD3nBSQg

Vad menar du egentligen?

Ingen som står framför flygplanet trycks iväg. Dessutom sugs ju ingen av dem mot flygplanet, vilket är vad ni som är i Cui-bonos ledband påstår.
Citera
2024-01-05, 10:14
  #2516
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nånting som är väldigt relevant här, är frågan vad en explosion är för nåt i praktiken. Vi har ju att göra med explosionsmotorer här. så vad utmärker ett explosivt förlopp? Jo, skulle jag säga: nånting som expanderar och blir mycket större, väldigt snabbt.

Tänk exempelvis en person som hukar ner sig och gör sig liten.. och sen plötsligt reser sig häftigt upp och slår ut med armarna. Spelar det nån roll om personen ifråga befinner sig mitt i en folksamling, eller är omgiven av ingen alls på en öppen plats?

jag förnekar ju inte att bowlingklotet och skateboardåkaren, etc, har viss relevans. Ja bowlingklotet har massa, tröghet. Och ja, samma gäller för raketbränslet. Men det kan helt enkelt inte vara hela sanningen. Eftersom man bortser från att raketmotorn är en explosionsmotor. Ja såvida inte..

..man istället kör med "gaserna trycker mot framsidan inuti raketen, men inte bakåt ehh. " vilket ju är en helt annan princip ..

Nej, raketer och jetmotorer är reaktionsmotorer. En princip som fått sitt namn från Newtons tredje rörelselag som är en naturlag som gäller i hela Universum.
Citera
2024-01-05, 15:09
  #2517
Medlem
SaboMuggades avatar
Håller de här fånarna fortfarande på?
Vad är deras senaste fix idé?
Citera
2024-01-05, 21:41
  #2518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Håller de här fånarna fortfarande på?
Vad är deras senaste fix idé?

Dom blir bara dummare och dummare. Snart är Jorden platt.
Citera
2024-01-05, 22:00
  #2519
Medlem
Vad är det senaste? Upphävandet av gravitationen eller lögnen om solsystemet?
Citera
2024-01-06, 11:23
  #2520
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf
Vad är det senaste? Upphävandet av gravitationen eller lögnen om solsystemet?

Simon "the sourcerers" bägge käpphästar ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in