Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-08, 12:01
Medlem
0xerxes0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleanrecord
Bra inlägg. Typ den slutsatsen jag drog några sidor bak. Inget utesluter att BO blivit knivhuggen utanför porten men att vi inte ser något då kläder absorberar en del blod och då han kom in i porten så blev kläderna mättade. Det förklarar att det är så pass ”lite” blod i trapphuset. Det ser inte ut som en stor mängd i förhållande till skadan/dödsfallet.

I mitt tidigare inlägg, där jag länkade till andra bilder, så kan vi se att det finns blod precis utanför porten också, vilket stöder teorin om att han flydde hem.
Det behöver inte heller vara ett knivhugg, annat tillhygge kan ha använts. Ett tag var det populärt att hota folk med hammare.
Citera
2019-11-08, 12:09
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleanrecord
Många bra teorier i tråden. Vill egentligen inte dementera någon teori men jag tänker på ett möjligt scenario. BO har antingen sett något som ingen ville att någon ska se, alt. mött upp GM i trapphuset. Blivit knivhuggen och försökt ta sig upp till sin lägenhet, som skydd. Svimmat pga både chocken och/alt. blodförlust (chocken verkar vara mest sannolikt. För att man ska decka av blodförlust så krävs det en arteriell blödning och beroende på vilken artär så tar det olika lång tid.) Väl i lägenheten så blöder patienten ihjäl. Alt. Dör patienten av en koagulopati till följd av att han blöder så mycket pga traumat (sk trauma-induced coagulopathy).
Enl. media söker polisen en man som sprang från platsen enl. vittnen.

Fallet kommer nog klaras upp rel. snabbt.

Jomen det där har vi ju redan gissat sedan i början av tråden, har du inte läst den?
Jag tror oxå att det gick till ungefär så.
Gm robbade eller så gick en dejt fel...Det där är nog snart löst hoppas jag.
Citera
2019-11-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
Gm robbade eller så gick en dejt fel...

Ingen i närheten som kan dra ner tinder/grindr och swipe'a i det området?
Citera
2019-11-08, 12:18
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haineko
Bra tanke!!
Det måste kollas! Tyvärr är jag cirkus 80 mil ifrån för tillfället, nån annan måste ju vara nära skönsmon!
Citera
2019-11-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
Jomen det där har vi ju redan gissat sedan i början av tråden, har du inte läst den?
Jag tror oxå att det gick till ungefär så.
Gm robbade eller så gick en dejt fel...Det där är nog snart löst hoppas jag.

Tyvärr bara läst snabbt pga jobb så kan ha missat de inläggen.
Citera
2019-11-08, 12:24
Medlem
ZenoElias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xerxes0
Mycket intressant! Tack för bilderna.

Då ska jag med min nyvunna, googlade, kunskap om blodspår gissa vad blodspåren säger.
På bild som slutar med 96 kan vi nu dra slutsatsen att det är ett häl-avtryck vi ser.
På bild 74 ser vi många runda droppar vilket kan tolkas som att det droppat rätt uppifrån, personen har inte rört sig speciellt snabbt här då vi inte ser några svansar.
På bild 53 och 76 ser vi spår av blod på räcket, men inte speciellt mycket. Personen blöder då inte från stödjande hand eller möjligtvis arm. Det är för lite blod för det.
Bild 80 är lurig. Det ser inte ut som en hand. Med viss tolkning kan man ana ett ansikte, där ögonbrynet har gjort en lucka för ögonhålan. Vilket skulle tyda på att någon lutat huvudet mot dörren. I sådana fall kan vi också dra slutsatsen att åtminstone en skada sitter på huvudet.
Tittar vi på 17 så ser vi tydliga svansar. Här har personen svängt åt höger från att ha stått mot dörren. Svansen pekar i rörelseriktningen.
09 är lite otäck(are), då det ser ut som handavtryck på dörren. Vilket då ytterligare stöder teorin om att BO har blivit jagad utifrån och tagit sig in i säkerhet och här då har sjunkit ner på golvet och tagit stöd mot dörren. Förmodligen i chock över vad som hänt. (Det sista är väldigt fri tolkning). Huvudet kan tänkas har hängt mellan armarna och det har droppat fritt ner på golvet, därav samlingen av blod med liten droppradie. Dvs, kommer från låg höjd.
Tittar vi på 76 igen så kan vi ana att svansarna pekar mot dörren, dvs personen är på väg dit. Här är det mer blod runt, vad som nu ser ut att kunna vara, vänster fot. Dvs, mer och mer blod samlas i sko/rinner längs ben. Detta stöds även av bild 80, om vi tolkar den som ovan, då den största rännilen sitter över vänster ögonbryn. Dvs, skada på vänster sida av huvudet som rinner längs vänster sida av kroppen.
Vad gällande 40 och väggen på motsatt sida. Vild gissning, slog ut med handen som var blodig och stänk flög dit.
76 igen, det är väldigt lite blod på dörren. Vilket känns märkligt. Kan BO ha fått hjälp av någon in i lägenheten? Som har gått på höger sida upp i trappen bredvid BO? Och det är denne som sedan setts springande från platsen? Eller var BO så pass klar att han tog sig in utan större problem?
Den som sprang från platsen, sprang denne från lägenheten, eller sprang personen från huset? Dvs, kan det va så att personen förföljde BO till porten men kom sedan inte längre och sprang då därifrån. Eller attackerades BO precis utanför porten, ett rånförsök som gick fel? Och förövaren sprang iväg utan att följa efter BO då det aldrig var meningen att blodvite skulle uppstå?

Många frågor, få svar. Men jag drar slutsatsen att blodet i trapphuset kommer från BO som tog sig i säkerhet. Att BO inte knackade på någon dörr i trapphuset är nog instinktivt. Man vill hem, till säkerheten, bakom en låst dörr. Alternativt, BO fick hjälp av någon in.

På bild80 tror jag att det är avtryck från personens vänstra axel/överarm. Personen har öppnat låset med höger hand, vänster hand på handtaget och knuffat upp dörren med vänster axel.
Citera
2019-11-08, 12:32
Medlem
0xerxes0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenoElia
På bild80 tror jag att det är avtryck från personens vänstra axel/överarm. Personen har öppnat låset med höger hand, vänster hand på handtaget och knuffat upp dörren med vänster axel.

Hmm.. Ja, ansikte var ett långskott. Vänster axel, okej, inte helt omöjligt. Dock öppnas dörren inåt.
Då tror jag snarare att BO har lutat sig mot dörren efter han tagit sig in, kanske för att få igen dörren snabbt.
Det ser inte ut att finnas något kodlås, så dörren öppnas troligen med nyckel, vilket innebär att så fort BO kommit in är han någorlunda säker och tar därför en kort paus innan han fortsätter in i lägenheten.
Citera
2019-11-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haineko

Om någon tänker pröva så kan det vara smart att köra på en radius inom 4 km då sista gången mobilen var påslagen kan ha varit i polishuset - om den inte skickats till Linköping, då blir det lite krångligare.
Citera
2019-11-08, 12:37
Medlem
Hur menar ni att dejt skulle spårat ut?
Citera
2019-11-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Hur menar ni att dejt skulle spårat ut?

Tidigare spekulerats av rätt så många att det kan ha varit en gaydate eller något som spårat, om så är fallet bör han ju finnas på grindr/tinder. Mest nyfiken.
Citera
2019-11-08, 12:39
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Mycket intressant! Tack för bilderna.

Då ska jag med min nyvunna, googlade, kunskap om blodspår gissa vad blodspåren säger.
På bild som slutar med 96 kan vi nu dra slutsatsen att det är ett häl-avtryck vi ser.
På bild 74 ser vi många runda droppar vilket kan tolkas som att det droppat rätt uppifrån, personen har inte rört sig speciellt snabbt här då vi inte ser några svansar.
På bild 53 och 76 ser vi spår av blod på räcket, men inte speciellt mycket. Personen blöder då inte från stödjande hand eller möjligtvis arm. Det är för lite blod för det.
Bild 80 är lurig. Det ser inte ut som en hand. Med viss tolkning kan man ana ett ansikte, där ögonbrynet har gjort en lucka för ögonhålan. Vilket skulle tyda på att någon lutat huvudet mot dörren. I sådana fall kan vi också dra slutsatsen att åtminstone en skada sitter på huvudet.
Tittar vi på 17 så ser vi tydliga svansar. Här har personen svängt åt höger från att ha stått mot dörren. Svansen pekar i rörelseriktningen.
09 är lite otäck(are), då det ser ut som handavtryck på dörren. Vilket då ytterligare stöder teorin om att BO har blivit jagad utifrån och tagit sig in i säkerhet och här då har sjunkit ner på golvet och tagit stöd mot dörren. Förmodligen i chock över vad som hänt. (Det sista är väldigt fri tolkning). Huvudet kan tänkas har hängt mellan armarna och det har droppat fritt ner på golvet, därav samlingen av blod med liten droppradie. Dvs, kommer från låg höjd.
Tittar vi på 76 igen så kan vi ana att svansarna pekar mot dörren, dvs personen är på väg dit. Här är det mer blod runt, vad som nu ser ut att kunna vara, vänster fot. Dvs, mer och mer blod samlas i sko/rinner längs ben. Detta stöds även av bild 80, om vi tolkar den som ovan, då den största rännilen sitter över vänster ögonbryn. Dvs, skada på vänster sida av huvudet som rinner längs vänster sida av kroppen.
Vad gällande 40 och väggen på motsatt sida. Vild gissning, slog ut med handen som var blodig och stänk flög dit.
76 igen, det är väldigt lite blod på dörren. Vilket känns märkligt. Kan BO ha fått hjälp av någon in i lägenheten? Som har gått på höger sida upp i trappen bredvid BO? Och det är denne som sedan setts springande från platsen? Eller var BO så pass klar att han tog sig in utan större problem?
Den som sprang från platsen, sprang denne från lägenheten, eller sprang personen från huset? Dvs, kan det va så att personen förföljde BO till porten men kom sedan inte längre och sprang då därifrån. Eller attackerades BO precis utanför porten, ett rånförsök som gick fel? Och förövaren sprang iväg utan att följa efter BO då det aldrig var meningen att blodvite skulle uppstå?

Många frågor, få svar. Men jag drar slutsatsen att blodet i trapphuset kommer från BO som tog sig i säkerhet. Att BO inte knackade på någon dörr i trapphuset är nog instinktivt. Man vill hem, till säkerheten, bakom en låst dörr. Alternativt, BO fick hjälp av någon in.

09 behöver inte vara en hand. Gissar du det pga att det är randigt? Materialet där nere på dörren är räfflat.
Citera
2019-11-08, 12:46
Medlem
liddens avatar
Citat:
det är väldigt lite blod på dörren. Vilket känns märkligt. Kan BO ha fått hjälp av någon in i lägenheten?

Jag tror som någon sa tidigare i tråden att BO bara skulle ner till porten och hämta/lämna något och lämnade dörren öppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in