Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-21, 16:40
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Blir alltid lika konfunderad av sådana här trådar. Vill innerligt att det ska vara trolltrådar, samtidigt som jag vet att det faktiskt finns riktigt snåljåpar utan hyfs.

I det här fallet var det ganska enkelt. Solklar trolltråd.

Inte säker på att det handlar om snålhet.

1. Hyser agg mot vederbörande
2. Socialt handikappad
3. Båda ovanstående

Edit: Eller.. tycke jag kände igen ts namn

(FB) Fick ej lämna tillbaka ost i obruten förpackning (Willys)

(FB) Vi som hellre går på bidrag än att löneslava. Hur ser vardagen ut?

(FB) Falukorv på Lidl vad dyrare än vad reklambladet visade- i strid

(FB) Vår 14-årige son önskar sig dator i julklapp för 4000 kr. Olämpligt?

Om ts är ett troll är detta ett mycket komplext konstprojekt.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2019-12-21 kl. 16:54.
Citera
2019-12-21, 16:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Alternativ är väl att några av de sällskap tar med sig något, delar upp på hela maten så ett gäng tar med köttbullar, ett annat prinskorv, osv? Tror mig hört någon familj genomfört liknande. Nu vet ej hur gott det är då de kanske hinner kallna osv. Men överlag mindre jobb och kostnad om enskild gör allt.
För övrigt om personer som blir bjudna har hyfs så antingen bjuder de tillbaka i framtiden alternativt kanske tar med sig någon gåva.
Själv skulle jag aldrig begära betalt om jag väljer att bjuda en massor med folk. Har du ej råd får du väl säga det helt enkelt. Säkert någon annan inom familjen som annars kan göra det eller hjälpa till med betalning.
Själv anser jag julen är överskattad och kommer vara själv och ej äta julmat.

Så har vi alltid gjort.

Delar upp det så att tex nån fixar skinkan, en annan gravar lax, nån lägger in sill osv osv
Varmrätter värms ju såklart upp/tillagas på plats så dom är varma och goda när dom serveras.
Senast redigerad av Sereena 2019-12-21 kl. 16:45.
Citera
2019-12-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jodå det gör det.

Om du inte ofattas av denna så beror det antingen på att du inte är en german, eller på att du låtit din själ förgiftas så illa att du blivit ett främling inför ditt eget folk.

Eller så är det något som du inbillar dig för att du inte vill inse att nordbor inte är perfekta.

Gå ut på gatan och fråga. Finns ingen som skulle veta vad det är. Om ni nu har en gata under stenen du bor.
Citera
2019-12-21, 16:43
Medlem
idiamindadas avatar
Julen är inte tiden för snikenhet.
Citera
2019-12-21, 16:46
Medlem
Är detta ett skämt? Hur fan kan du ta betalt för att bjuda hem folk?

Jävla sopa
Citera
2019-12-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Gå och kamma dig, titta i spegeln och skäms!

Om ni nu tycker det känns ”unfair” så kan ni väll lite trevligt be era gäster baka praliner, ta med någon av delarna till maten eller vara tomte så kan alla barnen ha sina föräldrar på plats och bli lite förvånade.

Äh, jag måste säga det igen. Skäms tammefan! Ännu mer med tanke på hur många personer vi pratar om. Hoppas du står ensam någon framtida jul!
Citera
2019-12-21, 16:48
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Snålt av dig. Be dem ta med t ex en vinflaska eller någon julmust om du ska vara så manisk.
Citera
2019-12-21, 16:53
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Eller så är det något som du inbillar dig för att du inte vill inse att nordbor inte är perfekta.

Gå ut på gatan och fråga. Finns ingen som skulle veta vad det är. Om ni nu har en gata under stenen du bor.

Jag bor inte på någon gata utan i ett hus vid en väg.
Jag känner svenskarna, samt några andra skandinaver och tyskar där jag bor, dessutom har jag familj släkt och vänner. Innom denna krets finns inget av det du påstår. Det finns givevitvis några förgiftade själar som inte agerar som nordbor bör, som kryper för det ogermanska, och som inte firar våra högtider men dessa är bortvalda, vi krusar ingen.

Har juden förgiftat din själ, eller tillhör du ett annat folkslag ?
Citera
2019-12-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag bor inte på någon gata utan i ett hus vid en väg.
Jag känner svenskarna, samt några andra skandinaver och tyskar där jag bor, dessutom har jag familj släkt och vänner. Innom denna krets finns inget av det du påstår. Det finns givevitvis några förgiftade själar som inte agerar som nordbor bör, som kryper för det ogermanska, och som inte firar våra högtider men dessa är bortvalda, vi krusar ingen.

Har juden förgiftat din själ, eller tillhör du ett annat folkslag ?

Förgiftat min själ? Om jag är den enda som ger och observerar det hos andras middag och festbjudningar så ligger väl ändå problemet hos de, inte mig.

Familj och släkt är en annan sak.
Jag påstod även att 50+ och uppåt återfinns det. Men inte i den yngre generationen. Delvis den, du och din släkt uppfostrade.
Citera
2019-12-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Edit: Eller.. tycke jag kände igen ts namn

(FB) Fick ej lämna tillbaka ost i obruten förpackning (Willys)

(FB) Vi som hellre går på bidrag än att löneslava. Hur ser vardagen ut?

(FB) Falukorv på Lidl vad dyrare än vad reklambladet visade- i strid

(FB) Vår 14-årige son önskar sig dator i julklapp för 4000 kr. Olämpligt?

Om ts är ett troll är detta ett mycket komplext konstprojekt.

Nu läste jag visserligen inte hans tidigare trådar, men jag utgick ifrån att om han gick på bidrag hade inte haft råd att fixa julmat till några överhuvud taget.
Men det är klart han kanske bara serverar rödbetssallad och fulköttbullar.
Citera
2019-12-21, 17:02
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liggist
Glöm inte att ta betalt för jackan. Minst 30 spänn i garderobsavgift.
Glöm inte sätta upp en lapp på toadörren, där kan du ta en tia betalt som dom kan lägga i en kopp inne på toa. Skriv ditt mobilnummer ifall dom hellre vill swisha.

Du skulle kunna erbjuda skjuts hem också efter kalaset. Där kan du dra in några hundringar till per person.

Finns det övernattningsmöjligheter hos dig kan du erbjuda det. Minst 1000 kr. per person.
Vill dom ha frukost kan du ta 200 kr. för den också, precis som dom finare hotellen gör.

Haha sitter på ett SAS flyg påväg hem till Sverige, du fick mig verkligen att gapskratta.
Citera
2019-12-21, 17:07
Medlem
Citat:
Så mycket barnsliga svar här i tråden. Varför bjuder ni inte hem hemlösa eller dylikt från stan och betalar. Jag är inte snål, men jag har ett ekonomiskt sinne vilket resulterat i att jag har det gott ställt. Men om mitt ekonomiska sinne försvinner är jag snart fattig och jag vill av den anledningen inte tappa fattningen om det. Därför tycker jag att det är rimligt att de betalar ett självkostnadspris- är det för mycket begärt?

Det brukar låta så. Snåla personer brukar alltid anse att de bara är ekonomiska. Nej TS, du är SNÅL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in