Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-21, 11:36
Medlem
Glöm inte att ta betalt för jackan. Minst 30 spänn i garderobsavgift.
Glöm inte sätta upp en lapp på toadörren, där kan du ta en tia betalt som dom kan lägga i en kopp inne på toa. Skriv ditt mobilnummer ifall dom hellre vill swisha.

Du skulle kunna erbjuda skjuts hem också efter kalaset. Där kan du dra in några hundringar till per person.

Finns det övernattningsmöjligheter hos dig kan du erbjuda det. Minst 1000 kr. per person.
Vill dom ha frukost kan du ta 200 kr. för den också, precis som dom finare hotellen gör.
Citera
2019-12-21, 11:36
Medlem
Vem FAN tar betalt för de man bjuder över på julbord, eller middag överhuvudtaget? Det är ju pinsamt.
Snåla jävel!
Citera
2019-12-21, 11:38
Medlem
Man tar inte betalt. Men gästerna har givetvis en gå bort gåva om de inte är helt tappade.
Skulle du inte skämmas om du ber dem betala och de har köpt en jättefin present eller bukett?
// sunt förnuft
Citera
2019-12-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?
Du verkar vara en av de snålaste jävlar jag har hört talas om. Jag hoppas du sett något avsnitt av Solsidan, du verkar vara precis som Ove Sundberg i den serien
Citera
2019-12-21, 11:41
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Tycker din bror verkar vettig.. Lägg ner!
Citera
2019-12-21, 11:42
Medlem
holmiums avatar
Du är kanske ingen nordbo, vi tänker inte så !

Har man inte råd att bjuda så bjuder man inte.

Man bjuder inte sådana på julen som inte tillhör vår krets, inte ens mot betalning.

Nordisk gästfrihet är inget som urskillningslöst tillkommer alla.

Ditt tänkesätt visar att antingen är du ingen nordbo, eller så har den sionistiska propagandan förgiftat dig.

Gör rätt, så blir det en God Jul !
Citera
2019-12-21, 11:43
Medlem
Har aldrig tagit betalt för någon som jag bjudet på middag och fattar inte hur man ens har mage. Hur har du tänkt att det ska gå till rent praktiskt? frågar du dem om pengarna när de ska bita i prinskorvarna eller? Just julen ska man ju dessutom vara lite mer givmild och inte hålla på att tänka på sådana saker. De kanske bjuder dig vid ett annat sammanhang, det vet du inte! Men på detta sätt lär det ju inte hända och frågan är väl om de ens kommer.
Citera
2019-12-21, 11:45
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Haha knapert, nä inte direkt!!!!!!! Men det handlar om rättvisa.

Varför frågar du inte bara din syster vad hon anser om sin vän samt pojkvän?

Personligen tycker jag att du låter snålare än karaktären Ove i Solsidan.
Citera
2019-12-21, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Har aldrig tagit betalt för någon som jag bjudet på middag och fattar inte hur man ens har mage. Hur har du tänkt att det ska gå till rent praktiskt? frågar du dem om pengarna när de ska bita i prinskorvarna eller? Just julen ska man ju dessutom vara lite mer givmild och inte hålla på att tänka på sådana saker. De kanske bjuder dig vid ett annat sammanhang, det vet du inte! Men på detta sätt lär det ju inte hända och frågan är väl om de ens kommer.

Men jag varskor ju dom om det innan de kommer. Jag tror inte de kommer att bjuda tillbaka. Hade de gjort det så hade det varit skillnad.
Citera
2019-12-21, 11:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Men jag varskor ju dom om det innan de kommer. Jag tror inte de kommer att bjuda tillbaka. Hade de gjort det så hade det varit skillnad.

Tror ärligt att de inte kommer känna så stor glädja eller ens gå dit efter du skickat din nota.
Citera
2019-12-21, 11:48
Medlem
godboys avatar
TS har ju startat diverse lite udda trådar, så detta kanske är en trolltråd, men i vilket fall:

Jag tycker man kommer överens innan om hur man löser det hela. Jag skulle själv inte ta betalt i första skedet, men om det successivt plockar på med fler utomstående får man väl ta en diskussion med familjen. Ska man föda 14-18 personer så är det ju ändå en ansenlig summa man ska ut med. Men för ett klassiskt julbord är verkligen 150 kr inte mycket. Dock förutsätter jag att de får ta med sig egen alkohol för det priset.
Citera
2019-12-21, 11:50
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror ärligt att de inte kommer känna så stor glädja eller ens gå dit efter du skickat din nota.
Visst kan jag tycka att man kan bjuda på det utan att förvänta sig att få tillbaka. Det beror ju ändå lite på hur många extra det är frågan om. Sen om de inte vill komma, så varsågod att sitt ensam då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in