Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-21, 11:55
Medlem
Tvonds avatar
Ingår sprit å övrig dryck och tjänster kan du nog ta i med minst 300 utan att skämmas . Jag menar det kostar ju en slant plus det sliter en hel del på porslin mm även på och av dukning är ju inte gratis.

150 är väldigt billigt och generöst av dig imo
Citera
2019-12-21, 11:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Visst kan jag tycka att man kan bjuda på det utan att förvänta sig att få tillbaka. Det beror ju ändå lite på hur många extra det är frågan om. Sen om de inte vill komma, så varsågod att sitt ensam då.

Om man nu är "utomstående" och slinker in som gäst är det ju bara att ha med sig en gåva som redan sagts. Det är så man gör. Att som TS begära betalning har jag faktiskt inte ens hört talats om tidigare. Tror det kommer bli dålig stämning på deras julbord.
Citera
2019-12-21, 11:59
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha knapert, nä inte direkt!!!!!!! Men det handlar om rättvisa.
Rättvisa är det väl att alla får mat, tänker jag. Sen kan du väl bara säga åt syrran att Swisha dig. Men känner jag dig rätt så ber du nog om en avsugning.
Citera
2019-12-21, 12:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om man nu är "utomstående" och slinker in som gäst är det ju bara att ha med sig en gåva som redan sagts. Det är så man gör. Att som TS begära betalning har jag faktiskt inte ens hört talats om tidigare. Tror det kommer bli dålig stämning på deras julbord.
He he. Sant. Ja någon extra gör ju inget, och vanligen brukar man ju som du säger ha en gåva med sig. I alla fall så är jag rätt tveksam till att omnämnda julbord ens kommer äga rum med tanke på TS trådhistorik.
Citera
2019-12-21, 12:11
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Detta är ju så svenskt det kan bli.
Har man inte råd eller inte har lust att lägga ut så mycket pengar så får man korta ner inbjudningslistan.
Man tar för tusan inte betalt för en bjudning i sitt hem, har ni ingen skam?
Citera
2019-12-21, 12:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Men det finns väldigt många som förlorat sin mamma detta år. Jag kan inte bjuda alla dessa på mat heller.
Nej, och det är inte alla som har förlorat sin mor och bett/blivit tillfrågad om att få äta julbord och umgås med er heller. Så det där argumentet håller inte.

För guds skull, var inte så besvärlig att du kommer kräva dem på pengar. Ingen blir lycklig av det.
Citera
2019-12-21, 12:17
Medlem
Jag tänker på Ove Sundberg när jag läser ditt inlägg. Nej kräv inte pengar av dina gäster, jag förstår att det kostar en slant att vara värt men kom igen dina gäster kommer inte att tycka om dig.
Citera
2019-12-21, 12:21
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Har ni räknat ut att maten räcker precis till er alla så ni måste köpa mer mat för två? Skärpning de kommer bli över och så är det jul där det handlar om att ge saker.

Du låter mest avundsjuka att syster din har träffat nån.
Citera
2019-12-21, 12:22
Medlem
wetnears avatar
Du kan göra som butiker med salladsdisk.
Du låter de betalande gästerna väga sin tallrik varje gång de fyller på.
Sedan har du ett rättvist kilopris baserat på sillbordet, kallskuret, laxavdelniningen, varmrätter, efterrätter, kaffe avec, godis osv.
Sedan kan du stämma av med lämpligt fackförbund hur Ob-ersättnig kan bakas in i priset.

Kanske kan lite underhållning med sång, dans och musik motivera en hyfsad dricks.

Själv brukar jag bara bjuda , det faller sig enklast och det uppskattas.
Citera
2019-12-21, 12:23
Medlem
Sereenas avatar
Man tar inte betalt alls, det vore ju absurt...
Citera
2019-12-21, 12:26
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Men det finns väldigt många som förlorat sin mamma detta år. Jag kan inte bjuda alla dessa på mat heller.
Håll inte i julbordet, det är inte din grej.
Låt syskonen hålla i det så kan du gå dit, äta gratis och få plånboksorgasm.
Jag har en släkting som är ökänd för att vara snål och min sida av familjen tackar nej till hans inviter om middagar och firanden som inte ens visar sig vara gratis och om dom mot förmodan är det så lever man därefter på nåder hos gubbjäveln tills man bjuder igen med råge.
Vidrigt beteende, har man inte råd att bjuda så bjuder man inte alls, så enkelt är det.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2019-12-21 kl. 12:31.
Citera
2019-12-21, 12:30
Medlem
rikastistorstans avatar
Hahaha. TS, lova att aldrig sluta med dina fantastiska trolltrådar om hur snål du är!
150 kr inklusive en öl låter rimligt. Vill gästerna ha mer öl och snaps så får dom betala för det tycker jag. Själv tar jag alltid 50 kr i garderob av mina gäster också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in