2020-01-07, 20:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonsurgeon
Jag tror nog ärligt talat att folk skall sluta underskatta Trump nu och tro att han agerade på måfå. Detta var ett smart taktiskt drag. Alla som känner till något om Iran eller har varit i regionen på sistone inser att regimen aldrig varit svagare än nu. I veckor har folk demonstrerat på gatorna
"Folk demonstrerat". Det är ju USA-stödda upplopp, det är bara gammal vanlig taktik. Så har USA jobbat i Sydamerika sen 70-talet. Ekonomiska sanktioner, infiltration, stöd till rebellgrupper, CIA-styrda demonstrationer, allt för att destabilisera landet och förbereda för militära ingripanden.
Man har ju bearbetat Venezuela med samma metoder i flera år nu, men inte vågat ta steget full ut p g a landets kontakter med Ryssland och Kuba.
Citera
Medlem
londonsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Sluta nu hylla Trump det är hans stab bakom sig krigshökarna i WH som vet var när hur ska göras, Trump vet än mindre vem Soleimani var utan fick info sedan så gav rådgivarna sin åsikt efter det kom ordern!

Trump är en marionett docka som drar i trådarna av sina rådgivare dags förstå saker och ting, Sedan så gör Trump och rådgivarna en motattack då kommer det brinna i arslet på han var så säker för karln har noll koll på vad en handling ger för en konsekvens!

På vilket sätt hyllar man någon för att man inte kategoriskt anser att denne är korkad? Vad är din logik där?

Och ja, precis - du har precis beskrivit presidentens roll. Man har en stab som rådgiver en. Man är ansiktet utåt. Precis som det alltid varit med presidenter. Okej?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Precis, döda alla som inte tycker som vi. Nej det var kanske inte så bra, det är ju så islamisk extremism fungerar...
70%-80% av alla muslimer är extrema och är för sharia lagar osv.
45% av alla muslimer vill att Sharia ska gälla alla även ickemuslimer.
35% är för terrorism i för Islam och dess spridning.
40% av alla muslimer vill se dödsstraff för de som lämnar Islam.
55% vill se dödsstraff för de som är otrogna.

Eller för de som funderar att gifta sig med en muslimsk man:
https://images.squarespace-cdn.com/c...g?format=1000w

Det jag vill ha sagt, detta är en riktig pissreligon som jag gärna ser hade utrotats eller begränsats till Mellanöstern. Jag hade gärna sett Kristna och andra minoriteter få lämna mellanöstern i utbyte mot våra muslimer vi har i Europa som bara kommer ställa till med skit i framtiden.
Senast redigerad av living4free 2020-01-07 kl. 20:08.
Citera
2020-01-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fast det här är ju bara spekulationer. Enligt officiella källor så var det Trump som godkände attacken på Soleimani, och varför skulle Trump inte ha gjort det? Han har ju varit helt fanatisk i Iranfrågan ända sedan han började kampanja 2015. Varje gång han har snackat om Iran så har han beskrivit Irandealen som jordens undergång. Trump's anti-Iran fanatism och hans miljöfientliga politik har jag aldrig gillat med honom.

Så istället för the wall, fick vi en krigshetsare som är beredd att starta WWIII över Iran.

Fast Trump gick ju till val ganska mycket på att inte dra in USA i fler kostsamma krig, så ur det perspektivet kan man ju tycka att ett krig mot Iran inte direkt ligger i hans intresse om han vill bli omvald. Men vem vet, han kanske startar kriget under nästa mandatperiod för då har han ju inte längre något att förlora mer än sitt historiska eftermäle och så långt tänker han nog inte.
Citera
2020-01-07, 20:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Artikeln handlar inte i första om varför USA dödade just Soleimani utan om vad Soleimani höll på med. Han var ingen diplomat som vissa vill ge sken av.

WSJ, NyT och WaPo skrev om varför de valde ut honom. Jag har redan länkat.
Sammanfattningsvis:
- Trump blev förbannad att Iran via proxies hetsade mot ambassaden (inte minst pga Benghazi) som skedde efter att man redan dödat en amerikan och så valde han det "tuffaste" straffet. Att det skett efter att Trump förlåtit andra händelser (mot KSA, svensk-brittiskt fartyg, drönare osv) är en viktig del av kontexten (~dörrmatta).

Man ser ganska tydligt att Iran har gradvis eskalerat det hela. Det beror iofs beror ganska mycket på Trumps stenhårda sanktioner mot dem.

Kan vara, men nog menar man väl att det som till sist fick bägaren att rinna över, åtminstone enligt USA, är just det Soleimani hade för sig i Irak och som Reuters skriver om?
Citera
2020-01-07, 20:07
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kurderna svek inte USA, USA vände kurderna ryggen.

Stämmer.

Har redan ändrat mitt typo till "de sveks av USA."

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Saudiarabien må vara en storexportör men de exporterar även terrorister i en enorm skala.

Det börjar bli svårt att försvara stödjandet av Saudiarabien då de är en av de största bidragsgivarna till daesh och al-quaida.

Instämmer.
Citera
2020-01-07, 20:08
Medlem
Mvks avatar
Nån som har mer info om själva attentatet?

Vad var det för fordon han färdades i?
En sån high profile snubbe kan dom väl inte åka runt i vad som helst?

Finns det ens bepansrade fordon som pallar en så attack?
Citera
2020-01-07, 20:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonsurgeon
Jag tror nog ärligt talat att folk skall sluta underskatta Trump nu och tro att han agerade på måfå. Detta var ett smart taktiskt drag. Alla som känner till något om Iran eller har varit i regionen på sistone inser att regimen aldrig varit svagare än nu. I veckor har folk demonstrerat på gatorna (med resulterande övervåld från regimen). De var smarta att slå till nu på den enda individen som höll detta sjunkande skepp tillsammans.

Trump har varit tålmodig mot Iran, vilket har tjänat honom väl. Nu var måttet rågat och denna strategiskt snygga operation satt där den skulle.

Som Carina Bergfeldt konstaterade i Rapport igår; Ingen i USA sörjer att Soleimani är borta.
Citera
2020-01-07, 20:10
Medlem
londonsurgeons avatar
Citat:
"Folk demonstrerat". Det är ju USA-stödda upplopp, det är bara gammal vanlig taktik. Så har USA jobbat i Sydamerika sen 70-talet. Ekonomiska sanktioner, infiltration, stöd till rebellgrupper, CIA-styrda demonstrationer, allt för att destabilisera landet och förbereda för militära ingripanden.
Man har ju bearbetat Venezuela med samma metoder i flera år nu, men inte vågat ta steget full ut p g a landets kontakter med Ryssland och Kuba.

Intressanta tankar. Jag kan inte uttala mig om Venezuela då jag inte besitter djupare kunskaper där (även om jag har mina åsikter), men i fallet Iran kommer motståndet från folket. Och ja, det är väl klart att det således också finns viss opportunism inblandad från Väst, som inte skulle ha något emot regimens fall.
Citera
2020-01-07, 20:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
70%-80% av alla muslimer är extrema och är för sharia lagar osv.
45% av alla muslimer vill att Sharia ska gälla alla även ickemuslimer.
35% är för terrorism i för Islam och dess spridning.
40% av alla muslimer vill se dödsstraff för de som lämnar Islam.
55% vill se dödsstraff för de som är otrogna.

Det jag vill ha sagt, detta är en riktig pissreligon som jag gärna ser hade utrotats eller begränsats till Mellanöstern. Jag hade gärna sett Kristna och andra minoriteter få lämna mellanöstern i utbyte mot våra muslimer vi har i Europa som bara kommer ställa till med skit i framtiden.
Problemet är att de tycker samma sak om oss. Så, antingen fortsätter kristna och muslimer att försöka utrota varandra, eller så låter vi de andra leva med sin tro och sin kultur som de vill.
Citera
2020-01-07, 20:14
Medlem
antoneriks avatar
Kriga mot Iran? Lycka till, det blir ett oändligt långvarigt krig som kommer att skapa enorma flyktingvågor. Knappt att röken har lagt sig i Syrien, och i Yemen är det full rulle. Hela MÖ är ett evigt pågående krig någonstans. Amerikanska vapenindustrin lär nog se sysselsättningen tryggad i decennier framöver. Byt president i USA tack.
Citera
2020-01-07, 20:17
Medlem
Citat:

Har du nån källa på att USA inte ”vågar ta steget fullt ut” i Venezuela pga landets kontakter med Ryssland och Kuba? Vad är det man fruktar med Kuba fö? Att dom ska kasta cigarrer på amerikanska soldater?

Precis som med Venezuela så behöver CIA inte göra mycket i Iran för att människor ska hata regimen.

Vem klagade du på när Irans regim mördade över 1500 demonstranter bara i höstas? När iranska kvinnor stenats, homosexuella hängts och oppositionella piskats och fängslats utan rättssäker prövning?

Hyckleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in