2021-06-21, 15:12
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Hade ingen aning om att det var så svårt att få till resning. Tack för informationen och det var faktiskt väldigt skönt att höra.

Det är intill näst omöjligt att beviljas resning vill jag säga. Tack och lov för det, nånstans måste ju fallet få ett avslut, det är våra skattepengar som bekostar allt detta, advokater är inte gratis per timma.
Alla nära och kära till brottsoffer måste oxå få ett avslut…

Rebecka barnadråperska ska sitta av sina 8 år med allt det som detta kommer att medföra. Jag är trygg i denna dom.
Citera
2021-06-21, 15:13
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leifri
Luil ui. Predikat är en satsdel, prejudikat däremot är antagligen vad du åsyftar.

https://lawline.se/answers/7645

Felstavat av mig! Sorry, min vän.
My bad 😎
Citera
2021-06-21, 15:20
Medlem
Jag gråter seröst av lycka! Äntligen får hon sitt straff, Esmerlada kommer aldrig att glömmas, hennes död får inte vara förgäves.

Vi får alla bära med oss ett civilkurage och spana efter fler barn som behöver modiga vuxna som ingriper.

Vila i frid finaste Esmeralda ❤️
Citera
2021-06-21, 15:22
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Försvarets uttalande.
"Vi delar inte hovrättens bedömning och ser över möjligheterna att nå framgång med överklagande till HD. Min klient är förtvivlad över Esmeraldas död och den utdragna rättsprocessen. Både för sin egen del och för Esmeraldas syskons del"
Självklart delar inte Rebecka hovrättens bedömning. Hon lider ju uppenbarligen av en störning.

Intressant vad försvaret tänker att hon är förtvivlad har med saken att göra. Det är ju knappast så att det är okey misshandla, droga och döda sitt barn om man känner förtvivlan efteråt. Men Självklart är hon förtvivlad. Jag tror dock att hennes förtvivlan bottnar mer i det höjda straffet än i det faktumet att hennes dotter är död. Vidare tror jag att det är positivt för de andra barnen. Både Patriks två barn från innan och de två som bodde med familjen. Det är en tydlig markering att det som hände var fel, men inte deras fel.

Personligen hoppas jag att ingen säljer några droger till Rebecka på fängelset. Att hon tvingas sitta där ensam och inlåst och helt utan möjlighet att bedöva sig själv.
Citera
2021-06-21, 15:29
Det måste finns contrarions också. Har svår förstå hur rätten utom rimligt tvivel kan ha konstaterat att mamman verkligen visste att Lilla Hjärtat riskerade att dö efter ha ramlat i badkaret. Bara då går det att döma för likgiltighetsuppsåt. Att hon var likgiltig inför risken att flickan kunde dö.

Finns många exempel på när personer faller och ställer sig upp, verkar normala och börjar må illa senare och dör. Mamman har ju inte dömts för att de lät flickan ligga död under sängen, vad jag förstår.
Citera
2021-06-21, 15:30
Medlem
Dagens glädjebesked!
Citera
2021-06-21, 15:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Försvarets uttalande.
"Vi delar inte hovrättens bedömning och ser över möjligheterna att nå framgång med överklagande till HD. Min klient är förtvivlad över Esmeraldas död och den utdragna rättsprocessen. Både för sin egen del och för Esmeraldas syskons del"

"för Esmeraldas syskons del"... Hon kan ju inte se sig själv utifrån överhuvudtaget? Det bästa för syskonen är om de aldrig behöver träffa mamman mer, eller i alla fall inte förrän de är vuxna och ordentligt självständiga och hon inte kan skada dem längre.
Citera
2021-06-21, 15:32
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det finns inga mer instanser att överklaga till, min vän.
Hon kan, via en dåraktig, villig advokat, begära resning hos Högsta Domstolen men då ska man veta att det bör vara att det leder till ett predikat dvs en lagändring på något sätt.
Detta händer endast ca 3% av alla resningsansökningar/år. Ny bevisning måste fram å bla, bla, bla.
Det tar ÅR för en advokat att jobba på en resningsansökan!
Sist detta hände var fallet ”Kaj Linna”. Han satt 13 år i finkan innan han fick och beviljades resning, blev frikänd och fick 18 mille av staten.
Nu håller Arboga-mörderskan på att försöka få resning vilket inte kommer att ske, men skam den som ger sig..

Barnamörderskan och pundarhoran Rebecka? Resning? Nej, nej, nej. Finns inte en chans.
Så, det blir att sitta av sitt straff å sona.

Jag tror du blandar ihop resning och prövningstillstånd.

För att HD ska ta upp fallet krävs ett prövningstillstånd.

En resning innebär att man överklagar en dom som har vunnit laga kraft.

Hovrättens dom vinner laga kraft 4 veckor efter dom, eller direkt när HD nekar prövningstillstånd.

Så, summa summarum. Hon kan överklaga till HD.
Citera
2021-06-21, 15:36
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Jag tror du blandar ihop resning och prövningstillstånd.

För att HD ska ta upp fallet krävs ett prövningstillstånd.

En resning innebär att man överklagar en dom som har vunnit laga kraft.

Hovrättens dom vinner laga kraft 4 veckor efter dom, eller direkt när HD nekar prövningstillstånd.

Så, summa summarum. Hon kan överklaga till HD.

Ja. Sant.
Men den mest sannolika summan av kardemumman kommer att bli 8 års fängelse.
Thats it.
Citera
2021-06-21, 15:44
Medlem
Citat:
Ja. Sant.
Thats it.
5,5 år i praktiken och så avdrag på häktningstiden. Så i slutändan blir det inte mycket för ett litet barns liv. HD kommer inte ta i fallet med tång.
Citera
2021-06-21, 15:47
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ja. Sant.
Thats it.

…Och där är vi överens. Men de kommer ju förmodligen försöka nå HD om de nu tycker domen är fel. Advokaten vill fakturera mer tid och pundaren riskerar knappast längre straff än 8 år i HD.

Men vi får hoppas på ett snabbt avslut nu.
Citera
2021-06-21, 15:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja. Sant.
Thats it.

Hon ska avtjäna 5 år och 4 månader effektiv tid minus den tid hon satt häktad fram till TR och den tid hon sitter häktad nu fram till domen vunnit laga kraft, Så hon muckar ungefär om 4 år och 10 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in