2024-05-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumpen-Kenneth
Lite kul att det påstods intervjun med Spotify om samma ämne i Ny Teknik att det skulle vara lätt att fixa lägenhet i New York.

"Svenska ingenjörer är bra, men för få för Spotify. Kompetens måste tas in från utlandet."
https://www.nyteknik.se/karriar/spot...langer/4258896

"Svårigheten att hitta bra boende i Stockholm påverkar också. Detta problem finns inte i städer som Sao Paulo, Sydney eller New York, enligt Berg. Samma sak gäller bra kontorslokaler."

Misstänker att det kanske blivit något missförstånd på vägen, dock.

Det är inget problem att hitta lägenhet i New York, så länge du är villig att betala för det.
Citera
2024-05-12, 18:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är precis exakt samma argument som Spotify kör med idag. De gråter om sin "kompetensbrist" igen. Så uppenbarligen är lågkonjunkturen över och det är nu dags för it-företagen att växla över till växel #2.
Du menar att de är som du, som aldrig kommer med något nytt, och bara gnäller om samma sak år ut och år in?

Okej, tycker du det så är ni väl av samma skrot och korn då.
Citera
2024-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du menar att de är som du, som aldrig kommer med något nytt, och bara gnäller om samma sak år ut och år in?

Okej, tycker du det så är ni väl av samma skrot och korn då.

Jag slutar gnälla när jag hör svenska it-företag komma med något nytt argument än en variant av det de har kört med de senaste 3 lågkonjunkturerna.
Citera
2024-05-12, 18:56
Medlem
Dumpen-Kenneths avatar
Citat:
Det är inget problem att hitta lägenhet i New York, så länge du är villig att betala för det.

Nä det var ju det..
Citera
2024-05-12, 18:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag slutar gnälla när jag hör svenska it-företag komma med något nytt argument än en variant av det de har kört med de senaste 3 lågkonjunkturerna.
Kom själv med något nytt argument. Du har för tusan upprepat samma tjafs i över fyra år (!) utan att någonsin komma med något nytt. Du upprepar exakt samma poänglösa gnäll, det enda som skiljer sig är vilken artikel du länkar till.
Citera
2024-05-12, 18:58
Medlem
Citat:
Nä det var ju det..

Lite som att det är inget problem att hitta arbetskraft i Sverige, om du är villig att betala för det.
Citera
2024-05-12, 18:59
Medlem
Citat:
Kom själv med något nytt argument. Du har för tusan upprepat samma tjafs i över fyra år (!) utan att någonsin komma med något nytt. Du upprepar exakt samma poänglösa gnäll, det enda som skiljer sig är vilken artikel du länkar till.

Ja, för att det är precis exakt samma saker som företagen gnäller över. Kom tillbaka när de tar något som helst eget ansvar för sin "kompetensbrist".
Eller förlåt, det gör de ju. Där min favorit var stora konsultföretaget som förklarade för mig att de bara anställer seniorer, 3 veckor senare anställde de en av de unga kvinnorna med bottenbetyg och ingenting utöver lite skoluppgifter på sin github.
Citera
2024-05-12, 19:00
Medlem
Dumpen-Kenneths avatar
Citat:
Lite som att det är inget problem att hitta arbetskraft i Sverige, om du är villig att betala för det.

Bingo!

Vad jag vet så har utvecklare skithöga löner i USA.

Men du.. corporate bullshit, det kommer aldrig ta slut.
Citera
2024-05-12, 19:01
Medlem
Citat:
Bingo!

Vad jag vet så har utvecklare skithöga löner i USA.

Men du.. corporate bullshit, det kommer aldrig ta slut.

Det är ju därför de är så förtjusta i H-1Bsystemet, in med indiska dussinprogrammerare istället.
Citera
2024-05-12, 19:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, för att det är precis exakt samma saker som företagen gnäller över. Kom tillbaka när de tar något som helst eget ansvar för sin "kompetensbrist".
Eller förlåt, det gör de ju. Där min favorit var stora konsultföretaget som förklarade för mig att de bara anställer seniorer, 3 veckor senare anställde de en av de unga kvinnorna med bottenbetyg och ingenting utöver lite skoluppgifter på sin github.
Ja, så är det alltid med dig, nästan alla kan få jobb utom du.

Alltså ligger inte problemet för dig hos företagen, utan står att finna i spegeln.
Citera
2024-05-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ja, så är det alltid med dig, nästan alla kan få jobb utom du.

Alltså ligger inte problemet för dig hos företagen, utan står att finna i spegeln.

Ja, företagen har trots sin påstådda enorma "kompetensbrist" råd att vara superkräsna och att ge både dubbla och tredubbla budskap.
Citera
2024-05-13, 00:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, företagen har trots sin påstådda enorma "kompetensbrist" råd att vara superkräsna och att ge både dubbla och tredubbla budskap.
Är du verkligen såhär trög? Anledningen till att du får dubbla budskap är att de inte vill anställa dig när de lär sig mer om dig, medan andra blir anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in