2012-12-10, 15:19
Medlem
Efter att ha arbetat inom psykiatrin med människor med Eva Bengtsson's problematik, har jag fått veta att ett dussintal patienter har mördat Olof Palme enl. egen utsago, eller att någon av deras närstående gjort det, etc etc..! Varje uppmärksammat fall har lika många självutnämnda gärningsmän inom psykiatrin ,som artiklar i kvällspressen, och i kvadrat utpekade brorsor,systrar ,föräldrar och skolkamrater som är skyldiga!
Citera
2012-12-10, 15:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Efter att ha arbetat inom psykiatrin med människor med Eva Bengtsson's problematik, har jag fått veta att ett dussintal patienter har mördat Olof Palme enl. egen utsago, eller att någon av deras närstående gjort det, etc etc..! Varje uppmärksammat fall har lika många självutnämnda gärningsmän inom psykiatrin ,som artiklar i kvällspressen, och i kvadrat utpekade brorsor,systrar ,föräldrar och skolkamrater som är skyldiga!
Vad menar du med "Eva Bengtsson's problematik"?

Citera
2012-12-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag undrar hur mycket fakta Deanne Rauschers bok innehåller har du någon uppfattning om det?
Nu handlar det inte så mycket om vad som är likt någon utan vem man pekar ut genom att direktcitera och ha scener från Palmes mycket kända tal, och citat.
Men eftersom du har läst boken så undrar jag om du tror på det här?

Det är inte alls svårt att driva ett förtalsmål det gör man redan i princip, så filmen ska nog ses nu för sedan kan den va redigerad. >Vilket inte är mer än rätt.

Kan ju tillägga att det är fler i den här filmen som har sina korrekta smeknamn som också är avlidna som pekas ut, och även fler påhittade figurer som Rauscher hittat på i sin bok MMM.
Sjuka kvinna som drar först på Mille Markovic, och sen Eva B.,

Ingen Svt är intresserad? Nej, det borde även filinstitutet vara i fallet då en del av filmen är sponsrad med skattemedel. Dom visste tydligen inte om det här med Palme. Man kanske borde be om översyn på institutet, så slipper man betala för förtalsfilmer.

Ett annat känt förtalsmål är bilderna på kändisar i redigerat bildformat som föreställde olika sexsituationer. I det fallet fällde man tidningen.

1992
Målet gick dock vidare till Högsta domstolen, HD. Också HD fällde, men ändrade brottsrubriceringen till förtal. Enligt HD kunde reportaget ”förmedla intrycket att målsäganden(a) är sådana ’kändisar’ som ... är sexuellt lössläppta och perversa.”

http://www.tv4play.se/program/nyhete...deo_id=2248291

Illasinnat förtal
Denne rollfigur har mycket stora likheter med Olof Palme. Ja värre än så, en statsminister som köper sex av minderåriga. Därmed utpekar man indirekt Palme som pedofil.
http://st.nu/opinion/ledare/1.537359...ortal-av-palme

Nu drar du fel slutsatser igen, om vad som är förtal, yttrandefrihet och konstnärlig frihet.

Det hjälper inte att du länkar till andra fall som saknar relevans i detta ämne. Kändisar är en helt annan sak än huvudrollerna i filmen om bordellhärvan. Att lura tidningsläsarna att en kändis är avklädd i tidningen och poserar naken är en helt annan sak. En skillnad du inte förstår, då det är gärningar som diskuteras.

Det enda du lyckas framföra är att du är någon som slår sig själv blodig med en dåres envishet, som beror på att du inte kan ta till dig information.

Du framstår som elak och empatilös, samtidigt som du inte bemöter sakargument.

Var mitt inlägg om juridiken för svårt?

Har du inga synpunkter, trots att du framför galenskapen om att man kan bli kränkt (juridiskt) av att någon på SVD, med flera i befolkningen associerar till Palme?

Att filmen väcker associationer höjer kvalitén, och visar på den intelligens som ligger bakom skapandet.
Senast redigerad av Vresrosen 2012-12-10 kl. 15:46.
Citera
2012-12-10, 16:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Vresrosen skrev

Det där med juridik och juridisk rådgivning börjar alltid med, det beror på....

En sak jag dagligen tänker över. Vad betyder det att det beror på?
Beror det på vem som är kränkt eller vem som driver en sak?
Beror det på bra advokat eller rätt advokat?

Att efterlevande till Palme är kränkta, innebär att de har ett case hur illa det än stämmer överens med lagstiftning, praxis eller verkligheten. De tas på allvar, de är människor med rätt att känna sig kränkta. En privilegierad tillvaro, i en bubbla där de är skyddade. Eller anser sig ha rätt till en massa saker, ingen annan utanför bubblan har rätt till.

Det kan räcka med att de upplever sig kränkta, med rätt advokat, i rätt sammansättning av domare i domstolen. En omständighet som kan innebära framgång. Även med flax, som rätt person på JK ämbetet blir de favoriserade.

Eva B var kränkt på alla sätt och vis, kränkt på riktigt.

Den stora kränkningen enligt min syn på saken är att ytterligare en gubbe, i nära relation till de som kränkte henne drog över henne juridiskt 2007. Ett beslut från J K med slutknorr om att hon var kränkt, men inte kränkt ändå.

Ett fall hos J K är speciellt, och de som kan lite juridik vet att preskription är nonsens, då J K inte behöver ta hänsyn till det. J K skulle vara en ventil för att ställa saker till rätta när det blivit så tokigt det kan bli. Man kan också se det som ett pågående övergrepp eftersom, Eva B lever med konsekvensen av det som hänt dagligen. Genom att ensam få bära skammen för andras gärningar.

Men hur man än resonerar är J K hög jurist och dennes ord väger tungt, med egen trovärdighet och yttrande om Eva Bs trovärdighet. En sak ingen kan bortse i från. Ett steg på vägen i avbetandet av denna sak som vi inte sett slutet på.

Det är synd att Eva B inte har ekonomin att gå långa vägen via allmänna domstolar då hon också är utpekad i filmen. Hennes bevisbörda är betydligt enklare än familjen Palmes, då hon är kränkt på riktigt och det tar aldrig slut för hennes del.

I och med filmen är inte hennes case preskriberat, i vissa delar. Därför är juridiken inte så enkel som vissa element vilseleder oss att tro.

Det skall bli otroligt intressant och se om den nuvarande JK:n Anna Skarhed tar upp ärendet och vad i så fall hon kommer fram till. Skarhed har ju nyligen gjort en mycket uppmärksammad utredning om sexköp och trafficking.
Citera
2012-12-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det skall bli otroligt intressant och se om den nuvarande JK:n Anna Skarhed tar upp ärendet och vad i så fall hon kommer fram till. Skarhed har ju nyligen gjort en mycket uppmärksammad utredning om sexköp och trafficking.
Det blir en lojalitetskonflikt.

Och en ny motivering med knorr, på ett sätt endast högst uppsatta jurister kan få till när man är både för och emot, samtidigt som ämbetets trovärdighet inte får rubbas.

Hon borde avvisa anmälningen och hänvisa familjen Palme till allmänna domstolar.
Citera
2012-12-10, 21:45
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Så här säger Mikael Marcimain i en intervju i SvD:

"Det talas om förtal och ärekränkning. Har ni haft juridisk rådgivning?

–Givetvis. Från första början, på manusstadiet. Vi diskuterade vad man kunde låna och inte låna, skillnaden mellan dramadokumentär och fiktion. Även Filminstitutet och konsulenterna har varit med på hela resan.

En person som Palme kan ses som en symbol. Men också som en privatperson – och här är det känsligare.

– Ja, det är väl det. Och i så fall har man väl misslyckats lite. Men det beror på hur man bemöter filmen. Min ambition var ju verkligen inte att göra någon sensationsfilm. För oss var statsministern en stark symbol precis som Säpo – och det var det vi ville åt, förklarar Mikael Marcimain och fortsätter:

–Jag blir väldigt besvärad av att höra att vi vill sälja biljetter på detta, modell ”all pr är bra pr”. Då gör man inte en 140 minuter lång film med den här budgeten och jobbar så hårt som vi har gjort med alla detaljer. Här finns inte tillstymmelse till sådana tankar.

Vad säger du om att Mårten Palme är illa berörd?

– Det är jättebeklagligt, tycker jag. Vi kan inte göra så mycket åt det. Man måste ju respektera det. Förstås. Jag vill inte gå in så mycket i det där... Medierna har spelat en roll här tycker jag.

Ångrar ni något?

–Jag ångrar ingenting med den färdiga filmen. Den ser ut som det vi velat göra, trogen en konstnärlig vision. Jag är väldigt stolt. Och det vore löjligt att ta tillbaks något, det skulle vara som om man gjort något fel."

http://www.svd.se/kultur/visst-har-v...sa_7716710.svd

Jag kan bara inte tro att JK kommer att ta upp det här ärendet.

Om Mikael Marcimain talar från hjärtat i intervjun så gör det honom mänskligare. Han inser ju att han gick för långt och "misslyckats lite".

(Det är svårt det här med vad man får säga och inte säga, bör säga och inte säga. Jag har funderat de senaste dagarna och kan inte påstå att jag har funnit några principer jag kan stödja mig emot.)
Citera
2012-12-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det tar alltså 31 år innan hon yppar ord om statsministrar. Så det här håller aldrig.

Myt nr 3, igen. Fy, MrsMagoo, det är fult att ljuga, det vet du.

#1731, #2219
Citera
2012-12-11, 00:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hade du sett filmen kanske du borde noterat att Deanne Rauscher står med i eftertexterna. Men det kanske du missade.

Nåväl, ditt letande efter sanning är kanske fåfängt. Svensk förtalslagstiftning kräver inte sanning, det räcker med att man hade skäl att tro på uppgiften. Och den nivån kan i detta fall inte vara omöjlig att uppnå.

I det här fallet är det för mycket av verkligheten som visas i filmen, och det kan inte anses som någon spelfilm. Vad du anser om Rauscher eller annat är totalt ointressant egentligen utan var och en är lycklig i sin tro som det så fint heter. Men uppenbarligen och bevisligen är allt som den här människan tar i lögner. Svensk lagstiftning har fällt förut, så det här är en ypperlig chans att ta ifrån slödder patrasket sin sk sanningar. Du anser att lagstiftningen inte kräver sanning? Öht, då vet du inte vad du talar om.-

Jag letar inte jag har sanningen om diverse böcker med intervjuer, arkivmaterial, uttalande från inblandade. Jag saknar dock den konkreta diagnosen från psykiatrikern som Eva B gick hos.
Vidare är just sånt material sekretessbelagt, men det är även socialtjänstens akter som Rauscher stal då hon blandade fritt i sin bok om de olika livsödena, men sanningen va det inte.

Det finns säkert någon som i det här fallet som ska bevisas av Eva B då, som kan styrka den mentala statusen genom förhören 1976 och hennes egen behandlingsassistent. Läkarens namn står med.
Fantasier och fabler och utstuderat beteende emot den manliga personalen på Eknäs. Ungdomsschizo står det i förhören. Knarkare som tog tjack och inte va särskilt nykter, så vem ska tro på en schizo menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n

Ja, du känner till diagnosen schizofreni och fabler med fantasier så förstår jag.
Diagnosen ska väl upp i ljuset, så man vet på ett ungefär vad man har med att göra.

Fulare än sånt här finns inte och påstå att någon är pedofil, och det är typiskt för just Deanne Rauscher att fiska upp lögnerna. Mille M, fabricerade Christer G, Eva B, Källor A;B;C;D.
Nej, men seriöst är det byfånar som tar till sig vad som helst som skrivs av batikvärlden som hatar män. Nåväl i Harrisons & Scheins bok uttalar sig huvudpersonen från boken MMM första upplagan. Snacka om bortgjord bok. Fel från ruta 1. Huvudpersonen har blivit hotad, felaktigt omskriven från rad 1.
Hur många namn går huvudpersonen under i bok 1? 5-10?
Fälldin och Johansson är med även och säger sin syn på saken bordellpåhitten.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad menar du med "Eva Bengtsson's problematik"?

Uppenbarligen har du "missat hennes behandlingsassistents" förhör från den här tiden och i rättegången.
Aj, så illa det blir då om man missar en schizo diagnos, och inbillar sig att en karg, fattig, innehållslös berättelse är någon sanning. Ta en detektor eller vittnespsykolog, så ger det sig., Eller ta fram läkarens diagnoser på Eva, så ännu bättre.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-12-11 kl. 00:27.
Citera
2012-12-11, 03:47
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det där med juridik och juridisk rådgivning börjar alltid med, det beror på....

En sak jag dagligen tänker över. Vad betyder det att det beror på?
Beror det på vem som är kränkt eller vem som driver en sak?
Beror det på bra advokat eller rätt advokat?

Att efterlevande till Palme är kränkta, innebär att de har ett case hur illa det än stämmer överens med lagstiftning, praxis eller verkligheten. De tas på allvar, de är människor med rätt att känna sig kränkta. En privilegierad tillvaro, i en bubbla där de är skyddade. Eller anser sig ha rätt till en massa saker, ingen annan utanför bubblan har rätt till.

Det kan räcka med att de upplever sig kränkta, med rätt advokat, i rätt sammansättning av domare i domstolen. En omständighet som kan innebära framgång. Även med flax, som rätt person på JK ämbetet blir de favoriserade.

Eva B var kränkt på alla sätt och vis, kränkt på riktigt.

Den stora kränkningen enligt min syn på saken är att ytterligare en gubbe, i nära relation till de som kränkte henne drog över henne juridiskt 2007. Ett beslut från J K med slutknorr om att hon var kränkt, men inte kränkt ändå.

Ett fall hos J K är speciellt, och de som kan lite juridik vet att preskription är nonsens, då J K inte behöver ta hänsyn till det. J K skulle vara en ventil för att ställa saker till rätta när det blivit så tokigt det kan bli. Man kan också se det som ett pågående övergrepp eftersom, Eva B lever med konsekvensen av det som hänt dagligen. Genom att ensam få bära skammen för andras gärningar.

Men hur man än resonerar är J K hög jurist och dennes ord väger tungt, med egen trovärdighet och yttrande om Eva Bs trovärdighet. En sak ingen kan bortse i från. Ett steg på vägen i avbetandet av denna sak som vi inte sett slutet på.

Det är synd att Eva B inte har ekonomin att gå långa vägen via allmänna domstolar då hon också är utpekad i filmen. Hennes bevisbörda är betydligt enklare än familjen Palmes, då hon är kränkt på riktigt och det tar aldrig slut för hennes del.

I och med filmen är inte hennes case preskriberat, i vissa delar. Därför är juridiken inte så enkel som vissa element vilseleder oss att tro.

Båda parter har ju rätt att känna sig kränkta.

Att Eva B har blivit kränkt det tror jag ingen ifrågasätter, men det som är intressant är om hon blev kränkt av Olof Palme.

Såvitt jag vet kan ingen bevisa att Olof Palme skulle ha köpt sex och än mindre att han skulle ha köpt sex av en minderårig Eva B, därför är ju Olof Palmes efterlevande också rätteligen kränkta av att han pekas ut både som sexköpare och att han dessutom skulle ha gjort det av minderåriga flickor.

Om inte Eva B eller någon annan kan bevisa att Olof Palme skulle ha gjort sig skyldig till det hon påstår så måste man betrakta Olof Palme som oskyldig till dessa anklagelser, det anser i alla fall jag.

Eva B:s bevisbörda är inte enklare och hennes trovärdighet i frågan Palme går att ifrågasätta. Ingen ifrågasätter om att hon blev utsatt för övergrepp men att det verkligen skulle vara tre kända och mycket högt uppsatta politiker, en statsminister, en partiledare och en justitieminister, dessutom inom loppet av en kort tidsperiod, som skulle ha gjort sig skyldig till det det går att ifrågasätta och det måste ifrågasättas. Och hur står det till med hennes sjukdomshistoria, finns det bevis för påståendena om schizofreni eller ej?

Och varför skulle familjen Palme inte kunna vara kränkta på riktigt?

Filmen Call Girl kränker familjen Palme för att den om inte rent ut så nästintill, så mycket det nästan går utan att nämna Olof Palme vid namn och visa hans bild, honom som skyldig till avskyvärda sexbrott. Ingen har bevisat att det skulle vara sant och därför har dom all rätt att känna sig kränkta.

Har man rätt att i en spelfilm peka ut en mycket känd person, men död sedan många år, som skyldig till dessa anklagelser enbart baserade på rykten? Har man inte gått för långt i vissa stycken?

Och varför skulle filmen upphäva preskriberingen?

Och egentligen ställer jag mig frågan hur du kan vara så säker på att Eva B talar sanning?
Senast redigerad av bill clayton 2012-12-11 kl. 03:54.
Citera
2012-12-11, 09:36
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Jacobe skrev

Myt nr 3, igen. Fy, MrsMagoo, det är fult att ljuga, det vet du.

#1731, #2219

MrsMagoo ljuger vanemässigt och helt ogenerat. Jag tror att hen har oerhört svårt för att känna några skamkänslor överhuvudtaget.

Tack för länkarna!!

Citat:
Ursprungligen postat av (TV4 Nyheterna)
Mårten Palme, Olof Palmes son, menar att utpekandet är bisarrt.
Inte minst att det kommer först 30 år senare.
- Hade det varit något skulle hon ha sagt det redan då. Jag tycker närmast det här liknar något slags jippo, säger Mårten Palme till TV4Nyheterna

Jag antar att det här uttalandet kom i samband med Lambertz JK utredning? Varför lämnade inte Familjen Palme in en anmälan redan då? Då var det flera personer som pekade ut Palme.

Dessutom sa den dåvarande JK:n Ingvar Gullnäs (han som utredde Carl Perssons hanterande av PM:et) till Lambertz i hans JK utredning:

"Eva Bengtsson har rätt till skadestånd"

"Palme tänkte avgå, men jag sa till Palme att lägga locket på, socialdemokratin hade varit död annars"

Jag är otroligt intresserad av en närmare förklaring till varför Gullnäs säger detta. Varför tänkte Palme avgå?
Senast redigerad av E.Merckx 2012-12-11 kl. 09:57.
Citera
2012-12-11, 09:52
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
MrsMagoo skrev

Jag saknar dock den konkreta diagnosen från psykiatrikern som Eva B gick hos.
Vidare är just sånt material sekretessbelagt, men det är även socialtjänstens akter som Rauscher stal då hon blandade fritt i sin bok om de olika livsödena, men sanningen va det inte.

Om du nu saknar den diagnosen, varför håller du då på med att smutskasta Eva Bengtsson i tråden? Du är helt enkelt ett elakt litet troll som har spammat sönder den här tråden med mängder av skit.
Senast redigerad av E.Merckx 2012-12-11 kl. 09:57.
Citera
2012-12-11, 09:59
Medlem
[quote=bill clayton]Båda parter har ju rätt att känna sig kränkta.

Att Eva B har blivit kränkt det tror jag ingen ifrågasätter, men det som är intressant är om hon blev kränkt av Olof Palme.

Såvitt jag vet kan ingen bevisa att Olof Palme skulle ha köpt sex och än mindre att han skulle ha köpt sex av en minderårig Eva B, därför är ju Olof Palmes efterlevande också rätteligen kränkta av att han pekas ut både som sexköpare och att han dessutom skulle ha gjort det av minderåriga flickor.

Om inte Eva B eller någon annan kan bevisa att Olof Palme skulle ha gjort sig skyldig till det hon påstår så måste man betrakta Olof Palme som oskyldig till dessa anklagelser, det anser i alla fall jag.

Eva B:s bevisbörda är inte enklare och hennes trovärdighet i frågan Palme går att ifrågasätta. Ingen ifrågasätter om att hon blev utsatt för övergrepp men att det verkligen skulle vara tre kända och mycket högt uppsatta politiker, en statsminister, en partiledare och en justitieminister, dessutom inom loppet av en kort tidsperiod, som skulle ha gjort sig skyldig till det det går att ifrågasätta och det måste ifrågasättas. Och hur står det till med hennes sjukdomshistoria, finns det bevis för påståendena om schizofreni eller ej?

Och varför skulle familjen Palme inte kunna vara kränkta på riktigt?

Filmen Call Girl kränker familjen Palme för att den om inte rent ut så nästintill, så mycket det nästan går utan att nämna Olof Palme vid namn och visa hans bild, honom som skyldig till avskyvärda sexbrott. Ingen har bevisat att det skulle vara sant och därför har dom all rätt att känna sig kränkta.

Har man rätt att i en spelfilm peka ut en mycket känd person, men död sedan många år, som skyldig till dessa anklagelser enbart baserade på rykten? Har man inte gått för långt i vissa stycken?

Och varför skulle filmen upphäva preskriberingen?

Och egentligen ställer jag mig frågan hur du kan vara så säker på att Eva B talar sanning?[/QUOTE]

Det fetade är min anteckning.
Ja Eva B. är kränkt - visst - men som jag ser det - kränkt av samhället som inte hjälpte henne utan helt sonika "låste" in henne på en anstalt (med för små resurser för hennes problem), där hon fritt fick fabulera och fantisera utan kontroll eller hjälp för detta.

Jag anser också att Olof Palme och & är oskyldiga, för Doris Hopp hade inga s.k. "höga politiker" i sin kundkrets - det är RENA FANTASIER av ff till boken Makten Männen Mörkläggningen (MMM) som utkom hösten 2004 och filmen Call girl hösten 2012.
Det finns i dag, 27 levande vittnen i polisens arkiv, som kan intyga att dessa s.k. höga politiker inte var kunder hos Doris Hopp. Ett 10-tal har redan gjort det i TV programmet Efterlyst 2004.

Det fanns 100-talet poseringsateljér, massageinstitut och allt vad de kallde sig för då i början av -70-talet i Sthlm. - Varför skulle ALLA dessa "höjdare" springa till samma ställe, ett ställe som inte ens var en öppen bordell utan en eskotverksamhet - OCH riskera att stöta ihop med andra de kände - Att gå till prostituerade - att köpa sin kärlek för pengar - det var skämmigt - mkt, mkt skämmigt då som nu - så VARFÖR?

Det är väl självklart att familjen Palme känner sig jättekränkt
- att bara komma på iden att ljuga på en personen t.o.m. vår statsminister - att han skulle ha KÖPT småflickor och det långt efter hans död - det är ju hårresande.

Varför påstår man dessutom, att det är samma person som i boken MMM, (med Lennart Geijer som utpekad horkund) som förmedlat kontakten till sexköpet med statsministern?

Som sagt det fanns hundratals inrättningar för den sortens affärer i början av -70-talet - men de som skrev MMM (2004) och gör filmmanus till Callgirl (2012), de har tydligen en väldigt liten krets av s.k. prostituerade att röra sig med och dem kan man finna i socialtjänstens sekretesshandlingar.
- det blir samma lilla klick - som servat alla "höga herrar" och det på några månader, för sedan blev ju Eva B inlåst på Eknäs enl. öppna journaler. Konstigt eller hur!

Som jag ser det är det ff Deanne Rauscher MMM och manusff till Call girl som slagit sin huvuden ihop för att tjäna pengar - stora pengar
- och dessutom utnyttjat en svag person, Eva B med en tragisk uppväxt bl.a. inom socialtjänten, enbart för att kunna få henne att fabulera, fantisera och "ställa upp" på lögnerna.
För det är ju det som är sanningen och ingenting annat.
Senast redigerad av Moralgubben 2012-12-11 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in