Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-10, 16:24
Medlem
Maxipower1s avatar
600 miljoner kostade utredningen för mordet på Olof Palme.
600 miljoner svenska kronor som gav absolut INGENTING!

Stefan Löfven är nöjd!
Citera
2020-06-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Är det någon som vet hur lång tid det skulle ta att gå från Engströms jobb till mordplatsen.
En seriös utredning måste ju ha mätt upp den tiden.
Ja finns många sådana gjorda, är väldigt nära. Är ju därför det är indiciebevis mot SE att han med tiden har lagt till någon minut i intervjuver på när han stämplade ut för att ev. ge sig själv ett alibi.

Han stämplar ut 23.19.11 och säger godnatt till väktaren 23.20.21.

Mordtiden är 23.21.30 och enligt den sida jag läser på så måste SE kommit ut på trottoaren allra senast 23.21.00 för att hinna dit. Sedan kan väl mordtiden fela lite, osäker på hur de bestämde den.
Citera
2020-06-10, 16:26
Medlem
Comitiums avatar
Spaningsledaren Hans Melander pressas i SR Studio Ett om scenariot d.v.s. SLUMPMÖRDAREN!

Ut från Skandiahuset 23.19
Ser Palme
Råkar ha en revolver i handledsväskan
Skjuter Palme 23.21.
Citera
2020-06-10, 16:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Är det någon som vet hur lång tid det skulle ta att gå från Engströms jobb till mordplatsen.

Man får tillägga att han efter stämplat ut samtalar med väktaren en stund. Det blir således extremt kort tid han har på sig om någon alls.
Citera
2020-06-10, 16:28
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tror jag har klarat ut det. För att få reda på vem som mördade Palme är det bara att ställa en enda fråga. Vem visste att Palme skulle gå på bio? Säpo. Någon från Säpo kontaktade en mördare eller så var det någon anställd från Säpo som utförde mordet. Varför har ingen tänkt på det tidigare?

Leif GW är inne på samma spår i sin bok "Faller fritt som i en dröm". Läs den!
Citera
2020-06-10, 16:29
Medlem
Citat:
Det är 40 meter mellan entrén till hans jobb och mordplatsen. Den sträckan är så kort att den får svårt att omöjliggöra några möjliga scenarier i sammanhanget.
Citera
2020-06-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Kan du citera dessa delar du syftar på?
T.ex. denna artikel https://www.expressen.se/nyheter/che...-palmemordet-/

Har även läst mer detaljerat på andra sidor, men måste söka fram i så fall, kommer inte ihåg var. Säger inte att LL's vittnesmål är orelevant, men det fanns många andra vittnet och mycket är mottsägelsefullt. Att gå rakt av något som kommer många år senare från ett vittne bör tas med en nypa salt.

"Leif Ljungqvist lämnade dock en helt annan version i förhör 1986.

Då fick han flera frågor om vilka personer han sett på platsen och nämnde inte Engström.

Han fick också vad som tycks vara en specifik fråga om Engström och den klädsel han hade under kvällen, "en man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon" som var i "40-50-årsåldern".

Ljungqvist svarar:

”Jag kan inte minnas att jag har sett honom”.

Ljungqvist säger i dag till Expressen att minnesbilden om Stig Engström måste kommit senare:

– Ja, det kom väl efter. Det var så mycket omkring det där. Jag höll främst ögonen på gärningsmannen. Men Engström är definitivt inte mördaren. Han kom för sent till platsen."

Även här kommenteras deras tidigare vittnesmål: https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

"LL och JS har säkert läst tidningen pga artikeln med LL. Men då har de såkert även läst artikeln om SE. Det blir fullständigt uppenbart i förhöret med LL 860427 där han i princip nämner SE men samtidigt säger att han har påverkats av media. Detta gör att i princip alla uttalanden från LL och JS angående SE endast har ett lågt värde."
Senast redigerad av Nihly 2020-06-10 kl. 16:38.
Citera
2020-06-10, 16:31
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _mtini_
Känns som KP hade något i februari som han inte fick visa av någon anledning.
Något är fel, KP var uppenbart besviken idag. Någon/ra har stoppat honom att säga vissa saker känns det som, detta var inte det KP ville visa.
Han vet svaret men någon stoppar honom. Att kulorna inte går att spåra tror jag är skitsnack. Borde kommit fram tidigare, tex när GW testade en revolver sa dom inget.

Ja, nåt var fel var det med KP. Han stakade sig också mystiskt vid vissa kanske "kritiska tillfällen" (?) . Det var märkligt. Nån lögndetektor behövdes inte för att se att det allt inte var som det skulle. Hade märkbart svårt för och ljuga var intrycket man fick. Nä, den rollen spelade han dåligt.
Citera
2020-06-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Spaningsledaren Hans Melander pressas i SR Studio Ett om scenariot d.v.s. SLUMPMÖRDAREN!

Ut från Skandiahuset 23.19
Ser Palme
Råkar ha en revolver i handledsväskan
Skjuter Palme 23.21.
Jag måste ha missat uppgiften att Palme anlände till Grand via en hemlig underjordisk tunnel och därför var omöjlig att upptäcka innan han lämnade bion. Det är alltså helt omöjligt för SE eller övrig kandidat att ha sett paret Palme gå in på bion och sen räkna ut att de kommer att komma ut 2 timmar senare?
Citera
2020-06-10, 16:32
Medlem
Pinsamt är vad detta är, hela utredningen och den svenska synen på Denna utredning. Självklart att det var polisen som döda han, och just därför gick utredningen i cirklar i så många år
Citera
2020-06-10, 16:33
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Några minuter max. det fanns en intervju på YT med Engström där han redogör i detalj för hur han enligt egen utsago gick till och agerade vid mordplatsen.

Max 20 sekunder. Det handlar om ca 40-50 meter.
Citera
2020-06-10, 16:33
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulipa
Det kanske var varmt i rummet. Men jag fick intrycket att Krister inte ville hålla denna presskonferens. Han ser ut att skämmas speciellt i slutet av intervjun, det var inte "samma" Krister som gav det där busiga leendet i en intervju för ett tag sedan.

Precis, någonting har hänt på vägen nu under våren. Jag kan inte tro att han är så inkompetent att han sitter och säger som han säger och ser ut som han ser ut i februari, om han fortfarande väntar på avgörande bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in