Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-06, 20:25
Medlem
wwrs avatar
Tog en minimal position i vete vid midddagstid. Steg 1.4% till stängning. (men föll jämfört med gårdagens stängningskurs). Förmodligen en mycket riskabel placering. Det är för sent i kriget att göra detta (som tur är). Man får inte bli destruktiv och hoppas på sönderbombade vetefält. Det handlar om att försöka förstå vad som händer. "Blankning" är osund.

Man får se upp så man inte blir som Soros i den legendariska 60-minutes intervjun. Ärlig är gubben i alla fall, på sitt eget sätt.
Citat:
I am basically there to make money. I cannot and do not look at the social consequences of what I do
https://www.facebook.com/watch/?v=1672283849536516
Senast redigerad av wwr 2022-05-06 kl. 20:28.
Citera
2022-05-06, 20:27
Avstängd
Glossuss avatar
0,08% plus. XXL håller mig på rätt sida idag. Glad över att jag sålde A-laget igår, ABB, Adidas, Avanza..
Citera
2022-05-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tog en minimal position i vete vid midddagstid. Steg 1.4% till stängning. (men föll jämfört med gårdagens stängningskurs). Förmodligen en mycket riskabel placering. Det är för sent i kriget att göra detta (som tur är). Man får inte bli destruktiv och hoppas på sönderbombade vetefält. Det handlar om att försöka förstå vad som händer. "Blankning" är osund.

Man får se upp så man inte blir som Soros i den legendariska 60-minutes intervjun. Ärlig är gubben i alla fall, på sitt eget sätt.

https://www.facebook.com/watch/?v=1672283849536516
Ur ett investerings perspektiv har han helt rätt. Sen kan man dela ut en del av vinsten till välgörenhet om man vill. Vilket Soros även har gjort. Att det ska vara statligt bestämmande över var överskottet av mina investeringar ska gå är på gräns till fascism alternativt kommunism.
Citera
2022-05-09, 10:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Portföljen ner 10-12% hittills i år men det ser bättre ut om man beaktar att jag har utdelningarna på kontot.

När blir det köpläge? och vad ska köpas?
Överväger en indexfond som jag sedan säljer och tar hem vinsten ifrån.
Citera
2022-05-09, 11:10
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Nu tycker jag att sitt Still i båten börjar bli riktigt tråkigt. 😑
Vi är i den ovanliga situationen att USA- och Sverige-börsen rasat 20-25%. Och ändå är värderingarna efter raset samma som innan corona när allt såg ljust nu och alla börser satte ATH. Så mycket stor fallhöjd kvar, och det här året blir helt klart spännande. Jag känner mig nästan mogen att köpa tillbaka lite klassiska stora svenska aktier som dippat enormt. Men lite dipp till tack, jag vill t.ex se de högre räntorna slå igenom i inflationen först och kinas bostadsmarknad kollapsa.
Citera
2022-05-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Portföljen ner 10-12% hittills i år men det ser bättre ut om man beaktar att jag har utdelningarna på kontot.

När blir det köpläge? och vad ska köpas?
Överväger en indexfond som jag sedan säljer och tar hem vinsten ifrån.

Jag köpte NCC idag för Rottneros utdelningen. Annars tror jag som alltid på Arctic paper (har ej växt färdigt), Cloetta, Scandi Standard (skandaler blåser över), och Securitas. Även Electrolux tror jag är ett fynd på dagens nivåer.
Citera
2022-05-09, 11:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag köpte NCC idag för Rottneros utdelningen. Annars tror jag som alltid på Arctic paper (har ej växt färdigt), Cloetta, Scandi Standard (skandaler blåser över), och Securitas. Även Electrolux tror jag är ett fynd på dagens nivåer.

Cloetta vete fasen....
Citera
2022-05-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Cloetta vete fasen....

Det går med vinst och delar ut. Finns även en tanke att lösgodis är lite mindre känsligt vid en riktig lågkonjunktur som följer efter skuldkrisen (som kanske eller kanske inte briserar). Ungefär som Estrella gick bra under 90-tals krisen.

Svårt att se Cloetta sjunka särskilt mycket men det är givetvis heller ingen raket....
Citera
2022-05-09, 13:01
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Elux är en gammal klassiker i min portfölj, väldigt volatil och man man alltid köpa på botten och sälja på toppen och tjäna 50-100% på ganska kort tid. Men jag tror på byggkris i USA Sverige och EU när räntorna går upp, och jag kommer inte själv att byta kök lika ofta som förut. Så jag väntar nog ett år och ser. Om inte annat är dagens kurs ett bra riktmärke och kan jag hitta den billigare närmaste 12 månaderna så är det en vinst för mig.
Citera
2022-05-09, 13:03
Medlem
happilappis avatar
Portföljen upp stabila +8,88 för iår. Är mestadels likvid men har en del i björn etfer, och lär skala in mer korta när jag ser bättre köplägen.
Citera
2022-05-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Elux är en gammal klassiker i min portfölj, väldigt volatil och man man alltid köpa på botten och sälja på toppen och tjäna 50-100% på ganska kort tid. Men jag tror på byggkris i USA Sverige och EU när räntorna går upp, och jag kommer inte själv att byta kök lika ofta som förut. Så jag väntar nog ett år och ser. Om inte annat är dagens kurs ett bra riktmärke och kan jag hitta den billigare närmaste 12 månaderna så är det en vinst för mig.

Jo. Jag äger också Electrolux sedan tidigare men köper bara och låter dem sedan vara. Hyfsad utdelning som investeras (oftast i annat) när den kommer....
Citera
2022-05-09, 13:10
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Jo. Jag äger också Electrolux sedan tidigare men köper bara och låter dem sedan vara. Hyfsad utdelning som investeras (oftast i annat) när den kommer....
Den är alltid "billig" och jag har aldrig sett en bubbla i elux. Att den varierar så mycket i pris tycker jag är argument för att inte ha den på lång sikt utan sälja när den gått upp tillräckligt. Jag vet inte vad den gett på 10 år men det kan inte vara många kronor, men de brukar ha en hyffsad utdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in