Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-15, 11:18
  #1
Medlem
Hej!

Jag och vän ska starta ett företag. Vi vill vara delade ägare 50/50. Vilken bolagsform passar oss bäst? Som jag förstår går det inte att vara två personer som ägare för en enskild firma?

Mvh
Citera
2020-08-15, 11:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
Hej!

Jag och vän ska starta ett företag. Vi vill vara delade ägare 50/50. Vilken bolagsform passar oss bäst? Som jag förstår går det inte att vara två personer som ägare för en enskild firma?

Mvh

Det finns Handelsbolag.

Läs mer på Bolagsverket.
Citera
2020-08-15, 11:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det finns Handelsbolag.

Läs mer på Bolagsverket.

Det finns, men inget som någon plägar rekommendera, möjligen för två personer i samma familj.
AB enda vettiga, numera väldigt låg lägstanivå på aktiekapital också.
Citera
2020-08-15, 11:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det finns Handelsbolag.

Läs mer på Bolagsverket.

Läste på om handelsbolag, är inget fan av att företagsnamnet måste innehålla order "handelsbolag"

Man verkar markera att "bolagsmännen är personligt ansvariga för företagets avtal och skulder." Jag antar att detta skiljer sig från andra företagsformer då man gör det tydligt? Är man bättre "skyddad" med ett aktiebolag eller enskild firma?

Dom andra företagen i samma bransch verkar främst använda sig av aktiebolag eller enskild firma.
Citera
2020-08-15, 11:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns, men inget som någon plägar rekommendera, möjligen för två personer i samma familj.
AB enda vettiga, numera väldigt låg lägstanivå på aktiekapital också.

AB låter bäst, vi har redan apportegendom som är värt mer än 25 000 också, men en revisor måste värdera det?
Citera
2020-08-15, 11:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
AB låter bäst, vi har redan apportegendom som är värt mer än 25 000 också, men en revisor måste värdera det?

AB är det bästa, men jag visste inte att det satsade kapitalet var så lågt nu. Innan var det mycket högre.
Citera
2020-08-15, 11:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
Läste på om handelsbolag, är inget fan av att företagsnamnet måste innehålla order "handelsbolag"

Man verkar markera att "bolagsmännen är personligt ansvariga för företagets avtal och skulder." Jag antar att detta skiljer sig från andra företagsformer då man gör det tydligt? Är man bättre "skyddad" med ett aktiebolag eller enskild firma?

Dom andra företagen i samma bransch verkar främst använda sig av aktiebolag eller enskild firma.

I ett AB är man bättre skyddad.

Läs mycket på Bolagsverket om bolagsformer.
Citera
2020-08-15, 11:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
AB låter bäst, vi har redan apportegendom som är värt mer än 25 000 också, men en revisor måste värdera det?

Ja, en revisor måste yttra sig om apportegendomen.

Tänk också på att skriva ett aktieägaravtal, så att allt är tydligt om det uppstår en konflikt eller någon av er vill lämna bolaget.
Citera
2020-08-15, 11:58
  #9
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
AB är det bästa, men jag visste inte att det satsade kapitalet var så lågt nu. Innan var det mycket högre.

Om du inte visste det då är du på en nivå där du över huvud taget inte skall ge människor råd i dessa frågor.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2020-08-15 kl. 12:17.
Citera
2020-08-15, 11:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
AB låter bäst, vi har redan apportegendom som är värt mer än 25 000 också, men en revisor måste värdera det?

Stämmer. Eller värderas av någon med kännedom om produkterna och dess värde. Är det också sådant ni båda äger sedan tidigare?
Citera
2020-08-15, 12:05
  #11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
AB låter bäst, vi har redan apportegendom som är värt mer än 25 000 också, men en revisor måste värdera det?
Blanda inte in apportegendom för så små belopp, det är bara dyrt och krångligt.
Bilda bolaget med likvida medel, köp sedan egendomen.
Citera
2020-08-15, 12:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Blanda inte in apportegendom för så små belopp, det är bara dyrt och krångligt.
Bilda bolaget med likvida medel, köp sedan egendomen.
I synnerhet som det inte är en ägare till bolaget så kan det garanterat krångla till det i onödan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in