Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-25, 23:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
mordbrand är inget snatteri direkt
Det är inte heller vare sig något våldsbrott eller sexualbrott.
Citera
2020-08-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, för helvete du har inget att delge mig. Var han häktad vid domslut? 3 månader skall det verkställas och det är Kriminalvården som sköter verkställigheten. Han fick ett halvår rabatt för sin ålder också och det rör sig om 1,5 år. Fram med domslutet först skrev jag.

Du vill inte förstå. Det är ok. Jag förstår att det egentligen inte är någon idé men jag tar det en gång till för min egen sinnesros skull.

A - Mina högst personliga åsikter helt frikopplade från lagtexter och domar och som du valde att kommentera.

B - Nuvarande lagstiftning.

Ser du att det finns en skillnad mellan A och B? Jag pratar om A och du resonerar kring B. Du får gärna diskutera GM:s tidigare domar om du känner behov av det, men citera då någon som är intresserad.
Citera
2020-08-25, 23:55
Avstängd
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det kan det vara men det är en viktig roll i rättssamhället. Tänk så här att det gäller alla brott även om det rör dig själv som misstänkt för ett brott så har du rätt i ett försvar och en rättvis rättegång.
Pöbelmentalitet hjälper ingen. Advokater skall man vara rädd om i en rättsstat som tillgodoser dina rättigheter mot staten. Man skall tänka på sin klient och att det blir en rättvis och rättssäker förhandling med alla medel att försvara sig. Trivs man inte i en rättsstat finns det andra länder där dom skär huvudet av en misstänkt direkt på gatan utan rättegång.

ett rättssamhälle som inte skipar rättvisa, dvs ger straff i motsvarighet till brott, som ger offren upprättelse, är bara en såsseparodi på rättvisa. Du kan snacka om ditten och datten, men det är ett jävla trams kring brottslingar och straff i swe, det är just därför denna mordbrännare var ute och torterade våldtog och levde rövare på en kyrkogård i helgen , ditt spån.
Citera
2020-08-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är inte heller vare sig något våldsbrott eller sexualbrott.

det heter alltså MORDbrand alltså ingen lägereld eller grill...
Citera
2020-08-25, 23:57
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Du skriver i en senare post att du är läkare. Det kanske du är, men du verkar ha svårt med läsförståelsen. ”Oskadda”!? Eller det kanske är förövarnas hälsotillstånd du syftar på?

Och uppenbarligen har du svårt med läsförståelsen när du har missat att jag har skrivit att det var ett tabbe.
Citera
2020-08-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
ett rättssamhälle som inte skipar rättvisa, dvs ger straff i motsvarighet till brott, som ger offren upprättelse, är bara en såsseparodi på rättvisa. Du kan snacka om ditten och datten, men det är ett jävla trams.

Tja, det har aldrig hjälpt med hårdare straff även om vissa brott och speciellt återfallsförbrytare borde straffas hårdare. Vi ligger rätt bra till trots allt när det gäller återfall i brottslighet och vi ligger skyhögt på rättssäkerheten. Och detta trots daltet det är väl konstigt? Länder med dödsstraff och skyhöga straff ligger långt efter. Rättssäkerhet innebär att man inte dömer utan bevis och att man får alla medel att försvara sig och ett försvar. För att det inte passar ditt synsätt betyder det inte att det är kasst.
Citera
2020-08-25, 23:59
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Jag blev riktigt äcklad och chockad när jag såg vem de va. Har aldrig haft någon sorts relation till personen öht men av olika anledningar träffat på honom ibland pga en annan gemensam kontakt (för många år sen som sagt) ,skulle inte säga att vi ens är bekanta, kände inte igen namnet ens först , men när ja såg bilden de klicka direkt.

Vet att han hade det svårt hemma blev misshandlad ofta under sin uppväxt av sin mamma o ibland pappa. Skendränkt en gång tror ja. Troligtvis utav hederssyfte om ja får gissa
På den tiden va han en liten blyg kille som jag tror inte mådde så bra.
Är riktigt äcklad över vem han verkar blivit idag. Helt ärligt hoppas ja han dör, de man fått läsa att han gjort är oförlåtligt oavsett sin bakgrund
Mycket tråkigt att föräldrarna misslyckades att ta honom av daga.
Citera
2020-08-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Alternativ för Sverige finns ju också
Går man med i NMR så granskas man av journalister dagligen för de granskar hellre det än att pojkar blir kidnappade och blir tortyrvåldtagna på en Kyrkogård.

Första nyheten ikväll var poliserna i USA som sköt en kille i ryggen.
TV4 däremot tog upp fallet med de två skändade pojkarna ordentligt och visade bilder från kyrkogården.
Citera
2020-08-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Absolut. De kommer att vara i stort behov av terapi i flera år, kommer att ha mardrömmar och kommer kanske till och att utveckla ett självhat med destruktivt beteende, självmordsbenägenhet som kommer att vara kvar resten av livet. Deras liv har förstörts natten mot söndagen. Men den svenska straffrätten struntar ju i detta och fokuserar på gärningsmännen och deras chanser att bli ärliga skattebetalare.
"Ärliga skattebetalare" lär nog dröja. På TV4 berättade nyhetsuppläsaren att den ena är dömd till fängelse. Dock har ju inte domen vunnit laga kraft, eftersom förövaren fortfarande är fri och begår nya brott.
Citera
2020-08-26, 00:05
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Frågan är vad för skit de misshandlade gjord för att skapa denna aggression hos killarna? Det borde tråden fokusera mer på.

Nej, frågan är vad vi alla kan göra för att sätta stopp för våldtäkter, misshandel, mord och (förnedrings)rån. Det är en så liten klick av befolkningen som begår dessa typer av brott - en bra början är att skärpa straffen för all typ av våldsbrottslighet.

Kvinnofridskränkaren utövar ex. inte enbart våld mot kvinnor, utan är våldsamma överlag. Jag kan referera till forskning men känns överflödigt på fb.

Polisen verkar hur som stå helt handfallen
Citera
2020-08-26, 00:05
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellskottagott
Gissar att det rör sig om avsugning eller dyl då det inte rubricerats som grov våldtäkt. Men ändå, fy fan
Att klä av någon räknas väl som våldtäkt.
Citera
2020-08-26, 00:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
det heter alltså MORDbrand alltså ingen lägereld eller grill...
Och det har inget med mord att göra. Det betyder helt enkelt att man uppsåtligt tuttat eld på någonting i smyg. Det kan röra sig om allt ifrån en gräsmatta till ett utedass typ. Klassas som ett allmänfarligt brott. Vid svårare eldning, med stor förödelse eller skador på människor och djur blir brottet ifråga "grov mordbrand". Men det var det alltså inte fråga om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in