Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Detta är poesi som borde publiceras och recenseras på kultursidorna.
Du jag tänkte vidare på det där om att verkligheten splittrades
Citat:
Kyle handlar om att någonstans på 00-talet delade sig verkligheten i två helt skilda berättelser och Sverige är helt och förmodligen ohjälpligt trasigt nu.
Väldigt väldigt mycket handlar om att journalister har datorer som arbetsredskap (precis som olika former av töntar och vanvettiga) och alltså hela tiden är drivande i berättelserna online.
Arbetare har sällan tid eller befinner sig i sociala situationer där de kan delta på heltid i den gruppsykos som interaktion över internet är.
Neil Postman hade 100% rätt när han förutsåg för 25 år sedan att sättet att föra dialog (och debatt) skulle förvrängas av den här nya tekniken
https://www.youtube.com/watch?v=VDdTtouuenQ helt enkelt därför att vi befinner oss inte i samma rum, det finns inte ett ansvar för att samtalet inte spårar ur i det som i normala sammanhang leder till våld. Internet har raderat flera lager av mänsklig interaktion.
Att försöka bedriva politik med den typen av väldigt kraftfulla redskap som internet är och använda olika former av "like" för att mäta sin slagkraftighet är en spelplan som dels helt kontrolleras av Big Tech jag vet inte om Sverige ska vara så beroende av Silicon Valley och dels har det inget med verkligheten att göra. Det är en form av dataspel. Det är inte ens så att det är ett trubbigt redskap, det är en verklighet som är virtuell dvs den överensstämmer inte med den verkliga verkligheten. Och framför allt inte med den kultur som existerar här. Eller där. Beroende på vilka anspråk jag gör på den verkliga verkligheten. Men det är ju filosofi.
Där i Jura-perioden när diverse bloggare började ta över i kulturspalterna klövs verkligheten skulle jag tro.
Av journalister utkrävs normalt inget ansvar. I vissa fall ekonomiskt. Om det skulle vara samma straff på att medvetet sprida fake news inför en publik som på att misshandla en person eller hota riket och att det ansvaret utkrävdes skulle kanske journalister återgå till att försöka återge sanningen eller hålla tyst och skaffa en hobby och ett riktigt jobb.