Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Det har säkert varit känt inom forskningen en längre tid. Själv har jag inte koll på det, men jag kommer ihåg när Malmö Universitet invigde sin nya, jättefancy höghusbyggnad Niagara som hade öppen planlösning och det kort efter visade sig att absolut ingen trivdes där, varken studenter eller anställda. Det blev rätt uppmärksammat i medierna då som jag minns det, och det följde en diskussion om fenomenet öppna kontorslandskap, och hur såna bara är bra på pappret, och i verkligheten finns ingen som trivs eller mår bra i såna.
Att den där Linnéstyrelsen då valde att tre, fyra år senare göra precis samma grej är väldigt konstigt tycker jag. Som att de liksom inte tänkte efter alls.
Ja, måste vara riktigt undermåligt ledarskap som väljer att spendera stora resurser på att införa det igen när facit redan finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
trefemmor
Haft turen att aldrig behövt sitta vid öppet kontorslandsskap har dock när jag varit ute och besökt dessa i princip blivit chockad över hur många personer man klämmer in i ett rum samt aldrig fattat varför man ej använder skärmvägar om man tvunget måste dela rum med andra?
Är det för att man ska "övervaka" varandra och se till att ingen tar det lugnt?
Precis. När folk började bli psyksjuka i massor av de öppna kontorslandskapen p.g.a. visuell distraktion i det perifera synfältet införde man cubicles som en kompromiss, vilket tar bort det visuella bruset och faktiskt lite av ljudbruset om väggarna är ganska höga.
Bäst är privata rum, men jag köper om ett företag av praktiska skäl vill ha bara några privata rum, sen en viss grupp anställda i ett landskap med seriösa och välfungerande bås/cubicles. Det får vara acceptabelt.