2025-02-18, 19:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nej, inte om de "egna rummen" är i stilen toalettbås fast med väggarna ända upp i golv/tak. Då är det inte nämnvärt. Man kan ha skjutdörrar eller jalusier också för att undvika blockering av ytor.

Fler och fler företag och institutioner börjar nu förstå vilket oerhört människofientligt dunderpraktfiasko öppna kontorslandskap är - och det kostar att bygga tillbaka produktiviteten igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...r-for-miljoner

Knepigt att de påbörjade bygget av den lösningen 2019. Då visste man ju redan hur dåligt det var för folks välmående och hälsa med kontorslandskap.
Citera
2025-02-18, 19:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Sen också när många jobbar hemma 2-3 dagar i veckan kan man skära ner på antalet skrivbord (eller låta bli att expandera när man anställer fler) och spara ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det vanligaste är ju dock att man har open desk policy och inte fasta platser, jobbar folk hemma ca halvtid så kan ju många fler dela på samma stolar än alla hade haft separata arbetsrum som var reserverade för varje anställd.

Förutom att de gärna vill att alla kommer vissa dagar, så alla kan ses.
Citera
2025-02-18, 19:33
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kvm kostar pengar och med öppet landskap får man in fler anställda per kvm än om alla ska ha eget kontor. bara väggarna blir ett antal kvm.

Ja, men lönerna, och arbetsgivaravgifterna, är ju långt ifrån gratis heller, så de borde vara rädda om de anställdas hälsa och koncentrationsförmåga.
Citera
2025-02-18, 19:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Lokal är den överlägset högsta kostnaden utöver personal för mig. Kan jag dra ner på lokal ökar det vinsten direkt. Drar jag ner på personal minskar vinsten.

Stort företag som ligger i centrum i stor stad.

Ok. Personalen är dyrast, lokalen är tvåa, och ändå väljer du att optimera lokalkostnaden på bekostnad av en sämre utnyttjandegrad av den personalkostnad du lägger, eller?
Citera
2025-02-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nu är jag inget fan av öppna landskap men vad exakt menar du med "toalettbås"? Bilden jag får framför mig är att man har fyra väggar runt skrivbordet/stolen och det känns ännu sämre.

Exakt så, ett pyttelitet arbetsrum. Det är inte sämre då både visuellt brus och även till största delen ljudbrus försvinner om man kan göra väggarna någon centimeter eller tjockare, förmodligen ändå att föredra så bygget inte rasar ihop.
Jämför cubicle, men med full skjutdörr bakom dig och väggarna ända upp i taket för total isolering.
Helt plötsligt är det möjligt att koncentrera sig som avancerad utvecklare även om man är på plats. Stor vinst.
Citera
2025-02-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Knepigt att de påbörjade bygget av den lösningen 2019. Då visste man ju redan hur dåligt det var för folks välmående och hälsa med kontorslandskap.

Har varit känt sedan 60-talet allra senast, möjligen ännu tidigare. Man har skitit i det och infört landskapen enbart p.g.a. kostnadsbesparingar - alla andra skäl som anges är svepskäl.
Citera
2025-02-18, 20:32
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Exakt så, ett pyttelitet arbetsrum. Det är inte sämre då både visuellt brus och även till största delen ljudbrus försvinner om man kan göra väggarna någon centimeter eller tjockare, förmodligen ändå att föredra så bygget inte rasar ihop.
Jämför cubicle, men med full skjutdörr bakom dig och väggarna ända upp i taket för total isolering.
Helt plötsligt är det möjligt att koncentrera sig som avancerad utvecklare även om man är på plats. Stor vinst.

Stor vinst för vissa, mindre vinst för andra. Om jag själv skulle vara tvungen att välja så väljer jag landskap framför "toalettbås", andra väljer annat. problemet är att många arbetsgivare verkar tro att "one size fits all".
Citera
2025-02-18, 21:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Har varit känt sedan 60-talet allra senast, möjligen ännu tidigare. Man har skitit i det och infört landskapen enbart p.g.a. kostnadsbesparingar - alla andra skäl som anges är svepskäl.

Det har säkert varit känt inom forskningen en längre tid. Själv har jag inte koll på det, men jag kommer ihåg när Malmö Universitet invigde sin nya, jättefancy höghusbyggnad Niagara som hade öppen planlösning och det kort efter visade sig att absolut ingen trivdes där, varken studenter eller anställda. Det blev rätt uppmärksammat i medierna då som jag minns det, och det följde en diskussion om fenomenet öppna kontorslandskap, och hur såna bara är bra på pappret, och i verkligheten finns ingen som trivs eller mår bra i såna.

Att den där Linnéstyrelsen då valde att tre, fyra år senare göra precis samma grej är väldigt konstigt tycker jag. Som att de liksom inte tänkte efter alls.
Citera
2025-02-18, 22:44
Medlem
Haft turen att aldrig behövt sitta vid öppet kontorslandsskap har dock när jag varit ute och besökt dessa i princip blivit chockad över hur många personer man klämmer in i ett rum samt aldrig fattat varför man ej använder skärmvägar om man tvunget måste dela rum med andra?
Är det för att man ska "övervaka" varandra och se till att ingen tar det lugnt?
Citera
2025-02-19, 00:14
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Haft turen att aldrig behövt sitta vid öppet kontorslandsskap har dock när jag varit ute och besökt dessa i princip blivit chockad över hur många personer man klämmer in i ett rum samt aldrig fattat varför man ej använder skärmvägar om man tvunget måste dela rum med andra?
Man vill väl att det ska vara "öppet" och "dynamiskt" och "inspirerande" och "teambyggande" osv.

Själv har jag dragit det så långt att jag inte varit på kontoret på över två månader nu. Sämre utrustning med skärmar och annat som inte funkar som jag vill. Störande ljud så det inte går att sitta i teamsmöten. Folk som stör när man försöker koncentrera sig osv. Ser inte varför jag ska sitta i bil över en timme om dagen för det.
Citera
2025-02-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det har säkert varit känt inom forskningen en längre tid. Själv har jag inte koll på det, men jag kommer ihåg när Malmö Universitet invigde sin nya, jättefancy höghusbyggnad Niagara som hade öppen planlösning och det kort efter visade sig att absolut ingen trivdes där, varken studenter eller anställda. Det blev rätt uppmärksammat i medierna då som jag minns det, och det följde en diskussion om fenomenet öppna kontorslandskap, och hur såna bara är bra på pappret, och i verkligheten finns ingen som trivs eller mår bra i såna.

Att den där Linnéstyrelsen då valde att tre, fyra år senare göra precis samma grej är väldigt konstigt tycker jag. Som att de liksom inte tänkte efter alls.

Ja, måste vara riktigt undermåligt ledarskap som väljer att spendera stora resurser på att införa det igen när facit redan finns.

Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Precis. När folk började bli psyksjuka i massor av de öppna kontorslandskapen p.g.a. visuell distraktion i det perifera synfältet införde man cubicles som en kompromiss, vilket tar bort det visuella bruset och faktiskt lite av ljudbruset om väggarna är ganska höga.

Bäst är privata rum, men jag köper om ett företag av praktiska skäl vill ha bara några privata rum, sen en viss grupp anställda i ett landskap med seriösa och välfungerande bås/cubicles. Det får vara acceptabelt.
Citera
2025-02-19, 08:55
Medlem
Enskilda kontorsrum kommer aldrig att komma åter. Vänj er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in