Resultat: Vilken är egentligen The Beatles absolut sämsta låt?
All Together Now
3,85%
4 röster
Carry That Weight
2,88%
3 röster
Come and Get it
0%
0 röster
Don't Pass Me By
5,77%
6 röster
Eleanor Rigby
1,92%
2 röster
I Wanna Be Your Man
4,81%
5 röster
Maxwell's Silver Hammer
4,81%
5 röster
Ob-La-Di, Ob-La-Da
37,50%
39 röster
Revolution 9
26,92%
28 röster
Yellow Submarine
8,65%
9 röster
You Know My Name
2,88%
3 röster
2020-11-02, 15:01
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Har alltid tyckt att I wanna be your man måste ju vara den mest intetsägande låten någonsin. Och så går den runt och runt och runt och runt... Popcorn. Den får min röst i alla fall.

”I Wanna Be Your Man” finns på albumet ”With The Beatles från 1963. John och Paul hade vid denna tid inte blivit riktigt varma i kläderna när det gäller låtskrivande. Jag tycker inte den är särskilt bra,men det tyckte tydligen The Rolling Stones som gav ut den på en singelskiva.
Citera
2020-11-02, 15:06
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Ajfan. Det blev visst lite fel där ja. Tror inte jag kan redigera omröstningen.

Skulle det näst sista alternativet va Yellow Submarine?
Citera
2020-11-02, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Skulle det näst sista alternativet va Yellow Submarine?

Det har du helt rätt i! Den stora vetenskapliga undersökningen havererar...
Citera
2020-11-02, 15:11
Medlem
Abnormals avatar
"All You Need Is Love" har haft katastrofala konsekvenser för mänskligheten.
Citera
2020-11-02, 15:35
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Yellow Submarine är bra tradig den också.

Yellow Submarine är i skämtstil, och Paul McCartney lär ha sagt att när han skrev sången, tänkte han sig att små barn skulle sjunga den. Det var Ringo som sjöng den på albumet ”Revolver”.

Den skrevs alltså inte för att behaga tondöva hårdrockare.
Citera
2020-11-02, 16:41
Medlem
LeXeLs avatar
Ob-la-di Ob-la-da är ju en bra låt...
Citera
2020-11-02, 16:41
Medlem
Till att börja med: "Ellinor Rigby" heter ingen låt med Beatles. Den heter "Eleanor Rigby" och är verkligen inte någon av deras sämsta!

Jag skulle inkludera "Honey don't", den tamaste coverversion de spelade in. Totalt meningslös utfyllnad som Ringo fick sjunga på Beatles For Sale.
Citera
2020-11-02, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag erkänner att jag älskar Yellow Submarine, Ob-la-di Ob-la-da och Maxwell's Silver Hammer. T.o.m. Your Mother Should Know tycker jag är charmerande. Och tycker att det var Beatles (och McCartneys) storhet att de kunde väva in de här elementen av music hall och barnvisa i sina kompositioner. Lennon tycker jag är mer begränsad som kompositör och många av hans låtar påminner mer om enkla gnol och retramsor.
Paul McCartney var mycket påverkad av den engelska music hall stilen, kabaré.
Bästa exemplet är låten When I'm 64.
Citera
2020-11-02, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Till att börja med: "Ellinor Rigby" heter ingen låt med Beatles. Den heter "Eleanor Rigby" och är verkligen inte någon av deras sämsta!

Jag skulle inkludera "Honey don't", den tamaste coverversion de spelade in. Totalt meningslös utfyllnad som Ringo fick sjunga på Beatles For Sale.
Håller med, Eleanor Rigby är en vacker låt. John Lennon kom på titeln genom att bläddra i telefonkatalogen och fastnade för det intressanta namnet Eleanor Rigby.

Håller inte med om att "honey don't" är meningslös, den låten har ett bra tryck.
Sen har jag alltid undrat vad de menar med "honey don't". Detta upprepas i låten från början till slut, men....
Citera
2020-11-02, 17:07
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag erkänner att jag älskar Yellow Submarine, Ob-la-di Ob-la-da och Maxwell's Silver Hammer. T.o.m. Your Mother Should Know tycker jag är charmerande. Och tycker att det var Beatles (och McCartneys) storhet att de kunde väva in de här elementen av music hall och barnvisa i sina kompositioner. Lennon tycker jag är mer begränsad som kompositör och många av hans låtar påminner mer om enkla gnol och retramsor.
Jag älskar också McCartneys ”granny shit music”. Ovan nämnda Your Mother Should Know har en av de vackraste melodierna någonsin. Honey Pie är också helt fantastisk. Många förstår inte den melodiska elegansen som kom så lätt för honom, och plockar fram ilskna citat från en bitter Lennon som under 70-talet hann förtala nästan allt Beatles någonsin gjorde; inte minst sina egna alster.

Macca bemästrade vilken stil som helst. Till den vita plattan skrev han rock’n’roll, folk, blues, country, ska, music hall, heavy metal, ballad, avant-garde osv. Vilket geni, minst sagt en musikalisk tvättsvamp och kameleont.

Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Håller inte med om att "honey don't" är meningslös, den låten har ett bra tryck.
Sen har jag alltid undrat vad de menar med "honey don't". Detta upprepas i låten från början till slut, men....
Det är ju Carl Perkins låt från början. Den handlar om en lögnaktig kvinna, så i kontexten blir det ju en uppmaning i stil med ”honey, don’t (lie)!”. Ungefär som Brian Wilsons mästerverk ”Caroline, No”, som också är en lösryckt bön om att avstå från att göra honom ledsen.
Senast redigerad av BaronVonHelsing 2020-11-02 kl. 17:10.
Citera
2020-11-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Håller med, Eleanor Rigby är en vacker låt. John Lennon kom på titeln genom att bläddra i telefonkatalogen och fastnade för det intressanta namnet Eleanor Rigby.

Vart fan har du fått detta ifrån?
Citera
2020-11-02, 17:18
Avstängd
outback4s avatar
Beatles är extremt överskattat. Ett nobody hobbyband. Fattar inte hur folk köpt sådan skit. Lennon & Mc Cartney var värdelösa låtskrivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in