2021-01-04, 18:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Över fyra sidor med inlägg och du har inte förstått att läraren använder andra bedömningsmetoder också.
Har förstått det. Men jag förstår inte varför inte noterar i matteboken när det är fel, endast när det är rätt.

Matteboken har uppenbart blivit rättad när det svarats rätt.
Citera
2021-01-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har förstått det. Men jag förstår inte varför inte noterar i matteboken när det är fel, endast när det är rätt.

Matteboken har uppenbart blivit rättad när det svarats rätt.

För att läraren har andra sätt att rätta på. Ingen av oss har sett boken, ingen vet vad det är för typ av elev och ingen vet vilken årskurs det är. Jag kan av erfarenhet från artikeln utröna att det är grundskolans tidigare år, inte mer än så.

Det finns många olika sätt att undervisa lågstadium idag. Ofta mynnar det ut i att man kör hårt med det finska materialet och då är det både lärarledda lektioner, gruppgenomgångar och självstudier i boken. Eller kör läraren helt läromedelslöst som primärundervisning och har boken enbart för "eget arbete". Läraren gör således sin bedömning utifrån vilken primärmetod som används.

Själv använde jag senast inte några böcker alls, utan jag var glad över Skolverkets bedömningsmaterial. Dock hade jag inte klass då.
Citera
2021-01-04, 18:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Själv använde jag senast inte några böcker alls, utan jag var glad över Skolverkets bedömningsmaterial. Dock hade jag inte klass då.
Men enligt artikeln var sidor med korrekta svar rättade, men inte de med fel svar.
Citera
2021-01-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men enligt artikeln var sidor med korrekta svar rättade, men inte de med fel svar.

Har du hakat upp dig (på logiken)? Vi vet att det var kommenterade sidor. Men vi vet inte vad det var för elev. Vi vet bara att det var en bitsk förälder.
Citera
2024-12-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tror att den största anledningen till att de inte rättade är för att dom inte är kapabla till det helt enkelt!

Och dom fann väl inga uppgifter som dom kunde relatera till...typ:

Herr a och Fru B betalar 15 000 respektive 18 000 i skatt varje månad. Hur mycket pengar fick staten?

Möjliga kryssvar:

1) 0 kronor eftersom dom båda skattefuskar
2) 1000 kronor. Resten går till socialbidrag.
3) Oklart

Det kanske är så enkelt att lärarna har genomgått samma typ av skola, och helt enkelt inte vet svaren då dom inte heller blivit rättade!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in