2019-11-19, 03:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Då det var dag startar trådar som inte skiljer sig så hemskt mycket så är det här en samlingstråd där dylika frågor kan tas.

Har man en väldigt specifik fråga där man vill diskutera två olika modeller ingående eller dylikt får man givetvis skapa en tråd för detta, men i övrigt lämpas denna tråden väl.
/Moderator
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-08-07 kl. 22:07.
Citera
2020-12-28, 23:30
Medlem
Köpråd - vilket elfordon skall jag köpa?

Ska köpa elfordon för jobbpendling. Behöver därför köpråd och kloka tankar kring köpet, gärna från någon som nyttjar elfordon själv till mer än bara glädjekörning.

Jag har 6 km till jobbet (enkel väg) och en ordentlig backe att ta sig upp för. Terrängen är 99% asfalterad bana, så hänsyn till dåligt körunderlag behövs ej tas.

Fordonet måste orka bära en 90+ kg människa som har körkort och gärna ha hjul som INTE åker på punka lättvindigt. Vill att den ska orka åtminstone 1 år innan den lägger av eller dylikt.

Topphastighet spelar ej roll, viktigt är lång räckvidden och att den är pålitlig och håller länge. Budget = Max 4.000 kr

Flashback, what say you?
Citera
2020-12-28, 23:46
Medlem
Stoegers avatar
För 4000 spänn får du inget mer än en leksak med dollarstore kvalitet som kanske håller några månader, inte ens biltema säljer något för så lite pengar.
Du får betala minst det dubbla om du vill ha något som håller ett år och som har batterikraft för uppförsbackar.

Möjligt att du kan köpa ett elcykel-kit för billig peng och mecka ihop, men batteriet är det du får betala mest för, snålar du och köper ett billigt skitbatteri får du ändå mest använda cykeln som en vanlig cykel och trampa och svettas.
Citera
2020-12-29, 00:11
Medlem
rutenskuts avatar
Med den budgeten, en begagnad elcykel från Biltema.
Citera
2020-12-29, 02:27
Medlem
Jag kör en kugoo sparkcykel mellan närförort och city. Kostade ca 3500kr. Jag Väger 100kg. Har fungerat bra och det är riktigt kul att använda den. Men den håller max 2 år, sen är batteriet kört.
Citera
2020-12-29, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen031
Jag kör en kugoo sparkcykel mellan närförort och city. Kostade ca 3500kr. Jag Väger 100kg. Har fungerat bra och det är riktigt kul att använda den. Men den håller max 2 år, sen är batteriet kört.

Okej, men det låter ju vettigt! Vilken variant har du? Hur funkar det i duggregn och i ösregn? Pallar den med en rejäl backe? Måste man underhålla den eller man kan tuta o köra?
Citera
2020-12-29, 05:53
Medlem
Gått i tankarna själv. Rekar den här utan att ha köpt den, måste dock kolla upp om batteriet är nytt, men det borde det vara: https://voixyou.co/products/voi-x-yo...ampaign=module

Det är alltså en voi-scooter som varit lånescooter, fixats/uppgraderats/återställts och sedan nu säljs.

Bygg-kvalitén lär ju vara skitbra då de ska tåla mycket. Priset är grymt också.
Citera
2020-12-29, 11:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackalicious
Ska köpa elfordon för jobbpendling. Behöver därför köpråd och kloka tankar kring köpet, gärna från någon som nyttjar elfordon själv till mer än bara glädjekörning.

Jag har 6 km till jobbet (enkel väg) och en ordentlig backe att ta sig upp för. Terrängen är 99% asfalterad bana, så hänsyn till dåligt körunderlag behövs ej tas.

Fordonet måste orka bära en 90+ kg människa som har körkort och gärna ha hjul som INTE åker på punka lättvindigt. Vill att den ska orka åtminstone 1 år innan den lägger av eller dylikt.

Topphastighet spelar ej roll, viktigt är lång räckvidden och att den är pålitlig och håller länge. Budget = Max 4.000 kr

Flashback, what say you?
https://augment.eco/sv?gclid=CjwKCAi...BoCujgQAvD_BwE

Det ser ju bra ut på "pappret" i alla fall!
Skulle nog överväga det,jag menar,om man tar en scooter på avbetalning,så blir det ju typ samma pris,men här finns ju lite mer än bara scootern...
Citera
2020-12-29, 14:02
Medlem
E-twow är väldigt bra men kostar 10.000 minst
Citera
2021-03-08, 18:49
Medlem
Har bestilt denne Vsett 9+, er vel den desidert beste under 15 000. Har 7km till jobbet.
Citera
2021-03-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daax147
Har bestilt denne Vsett 9+, er vel den desidert beste under 15 000. Har 7km till jobbet.

Den kan inte vara laglig i trafiken. Elsparkcykel får vara max 250 W (kontinuerligt) och 20 km/h.

Citat:
engines with a combined power of 1600W. With their help accelerating to 50km/h

https://vsett.pl/en/electric-scooter-vsett9plus.html
Citera
2021-03-09, 13:31
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen031
Batteridoktorn kan bygga nya batterier till det mesta. Det finns minst en till firma som gör sånt i Sverige, men jag har glömt namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in