2020-12-31, 14:51
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokrati.Hongkong
1) Nej, UK gick i konkurs och var fattigt innan UK gick med i EU. Och efter det att UK lmnat EU kommer UK ter bli fattigt och snart g i konkurs.

2) Du verskattar medlemsavgiftens betydelse. 60% av UKs handel sker med EU-lnder, och UKs finansektor r helt beroende av frihandeln med EU, eftersom att det mesta av de pengar UKs finanssektor handlar med r europeiska.

3) Albanien och Bosnien kommer att gynnas av mnga aspekter av EU-medlemsskapet: Framfrallt att de tvingas gra om sina juridiska system fr att n upp till EU-lndernas niv, och bla ven av frihandeln med de vriga EU-staterna.

1. UK hade en prekr ekonomisk situation under 70-talet kopplat till kostnader till att avveckla sitt imperium och en tung basindustri i kris tex olnsamma subventionerade kolgruvor, varvsindustri etc. Nr Tatcher kom till makten gjorde hon slut p subventionerna dvs skattemedel och genomfrde avregleringar av ekonomi, som har lett till att Londons kade sin attraktionskraft som finansiellt centrum. Detta har ingenting med EU eller rttare sagt EG som det hette d. Har du ngra som helst siffror eller kllor som pvisar detta samband? Dessutom var UK inte konkursmssigt, ven Sverige lg risigt till under denna tid, men inte konkursmssigt. Det gr inte att jmfra med lnder som Grekland som i praktiken var bankrupt eller den ekonomiska situationen i Italien och Spanien idag.

2. Bara fr UK lmnar EU behver inte det innebra att handeln med landet upphr, eller hur? Svenska fretag vill ven fortsttningsvis gra affrer dr, likas andra EU-lnders fretag. Fr Sverige r sjlvklart EU-avgiften betungande, tnk vilken sjukvrd vi hade kunnat haft om vi istllet hade kunnat lgga denna summa p vrden.

3. Nu har jag inget principiellt emot om Albaniens och Bosniens ekonomier frbttras, dremot vill jag inte att det ska ske p Sveriges bekostnad med frhjda nettobetalningar till EU. Dessa tvs lnder har stor korruption, detta kommer inte att frsvinna bara fr att de blir EU-medlemmar, Jag skulle sga att snarare tvrtom, d kttgrytan blir strre. Korruptionen har dessvrre inte frsvunnit frn Rumnien och Bulgarien trots att de varit EU-stater nu i ett antal r.

Det sjlvklara r ju fr att kunna bli medlem att korruptionsnivn ska vara lg. Annars fljs den bara in i Eu och matas med andra lnders skattemedel.
Citera
2020-12-31, 15:29
Medlem
Demokrati.Hongkongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
1. UK hade en prekr ekonomisk situation under 70-talet kopplat till kostnader till att avveckla sitt imperium och en tung basindustri i kris tex olnsamma subventionerade kolgruvor, varvsindustri etc. Nr Tatcher kom till makten gjorde hon slut p subventionerna dvs skattemedel och genomfrde avregleringar av ekonomi, som har lett till att Londons kade sin attraktionskraft som finansiellt centrum. Detta har ingenting med EU eller rttare sagt EG som det hette d. Har du ngra som helst siffror eller kllor som pvisar detta samband? Dessutom var UK inte konkursmssigt, ven Sverige lg risigt till under denna tid, men inte konkursmssigt. Det gr inte att jmfra med lnder som Grekland som i praktiken var bankrupt eller den ekonomiska situationen i Italien och Spanien idag.

2. Bara fr UK lmnar EU behver inte det innebra att handeln med landet upphr, eller hur? Svenska fretag vill ven fortsttningsvis gra affrer dr, likas andra EU-lnders fretag. Fr Sverige r sjlvklart EU-avgiften betungande, tnk vilken sjukvrd vi hade kunnat haft om vi istllet hade kunnat lgga denna summa p vrden.

Citat:
The Impact of Brexit on the Financial Services Sector

The UK financial sector has been one of the principal benefactors of the single market. The EU is strongly rooted in economic motivations.

78% of EU27 capital markets activity is conducted in the UK.

76% of all EU MiFID passporting is done by UK firms.

90% of all US investment banks EU staff works in the UK.

Passporting is the process whereby any British-based financial institution, be it banks, insurance providers, or asset management firms, can sell their products and services into the rest of the EU without the need to obtain a license, get regulatory approval, or set up local subsidiaries to do so.

Passporting, has been a major reason why a large amount of financial institutions have decided to set up their EU headquarters in London.

A recent report estimated that nearly 5,500 firms in the UK rely on passporting to conduct business with the rest of the EU.

...

It would be wrong to assume that leaving the European Union would result in less regulation on the City. The British government has shown more zeal for regulation than its continental peers.

...

What has for many years been one of the principal drivers of growth and prosperity will no doubt be affected. To be clear, London is unlikely to collapse as a financial center, but it seems inevitable that some, if not a lot, of the capitals financial firms will move elsewhere.

And unfortunately, it looks like its already happening. Investment banks have already begun shifting, or preparing to shift, many of their back-office functions to other jurisdictions. And that affects a lot of people. A report by PricewaterhouseCoopers estimates that up to 100,000 financial-sector jobs may leave the country as a result of Brexit.

https://www.toptal.com/finance/marke...nancial-sector

Har du sjlv ngra som helst siffror som visar att Londons nuvarande stllning som finanscentrum inte r beroende av UKs frihandel i tjnster med EU?

Skulle vara MYCKET INTRESSANT att f se de siffrorna, tack p frhand!

Citat:
3. Nu har jag inget principiellt emot om Albaniens och Bosniens ekonomier frbttras, dremot vill jag inte att det ska ske p Sveriges bekostnad med frhjda nettobetalningar till EU. Dessa tvs lnder har stor korruption, detta kommer inte att frsvinna bara fr att de blir EU-medlemmar, Jag skulle sga att snarare tvrtom, d kttgrytan blir strre. Korruptionen har dessvrre inte frsvunnit frn Rumnien och Bulgarien trots att de varit EU-stater nu i ett antal r.

Det sjlvklara r ju fr att kunna bli medlem att korruptionsnivn ska vara lg. Annars fljs den bara in i Eu och matas med andra lnders skattemedel.

Du behver nog inte oro dig fr ngra "frhjda nettobetalningar" frn Sverige, om Albanien och Bosnien blir EU-medlemmar:

Albanien har bara 2,5 miljoner invnare.
Bosnien har bara 3 miljoner invnare
.
Det r nstan ingenting i jmfrelse med:
Fattiga Polens 40 miljoner mnniskor,
fattiga Rumniens 20 miljoner mnniskor,
Tjeckiens 10 miljoner mnniskor, och
fattiga Ungerns 10 miljoner mnniskor.
EU har nrmare 500 miljoner invnare.
Senast redigerad av Demokrati.Hongkong 2020-12-31 kl. 15:32.
Citera
2020-12-31, 17:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Du behver nog inte oro dig fr ngra "frhjda nettobetalningar" frn Sverige, om Albanien och Bosnien blir EU-medlemmar:

Albanien har bara 2,5 miljoner invnare.
Bosnien har bara 3 miljoner invnare
.
Det r nstan ingenting i jmfrelse med:
Fattiga Polens 40 miljoner mnniskor,
fattiga Rumniens 20 miljoner mnniskor,
Tjeckiens 10 miljoner mnniskor, och
fattiga Ungerns 10 miljoner mnniskor.
EU har nrmare 500 miljoner invnare.

Jag terkommer angende diskussionen om UK, har lite tidsbrist s hr p nyrsafton och fr fokusera mig p sjlva krndiskussionen.

Visst har de tv lnderna frhllandevis liten befolkning, men de bda lnderna r mycket lgt utvecklade. Medelbosniern hade frmodligen en hgre levnadsstandard under Tito n nu. Du kan inte jmfra dem med lnder som Ungern, Tjeckien, Polen etc inte ens med Rumnien eller Bulgarien. Tjeckien och Ungern har ju helt andra traditioner, fre WWII var ju bda lnderna hgutvecklade industrinationer, som sedan kommunismen frstrde. Men nu r dessa lnder p god utveckling.

Bosnien blev mycket frstrt under kriget, men landet har tagit emot enormt mycket bistnd som gtt till korruption och moskbyggen. Jag vill varken har ett Europa fyllt med korruption eller mosker. Helst s lite av den varan som bara r mjligt.

S vi har de ekonomiska aspekterna som tal emot medlemskap, ven som du skriver kanske r verkomliga.

Sedan har vi det ska vi kalla administrativa. Att utka unionen innebr att dessa lnder ska ha platser i kommissionen, parlamentet, byrkrattjnster, myndigheter etc. Ser ingen anledning att ytterligare frsvra hanterbarheten fr unionen, den r redan tillrckligt krnglig som den r. Dessutom fr dessa lnder rstrtt, de kommer att lobba fr att Turkiet ska bli medlem, ngot som skulle kunna innebra en katastrof p mnga plan fr EU.

Sedan har vi det kulturella, som du inte svarat p i mina tidigare inlgg. Europa r egentligen inte en geografisk enhet, Europa r en halv p den asiatiska kontinenten. Europa r en kulturellt och historiskt sammanhang. Lnder som Polen, Ungern r sedan lnge en del av det europeiska kontexten, bara nmna personer som Chopin, Copernicus, Curie, Dvorak m.fl. Ngra bosniska bneutropare eller albanska dervischer r inte ngot som jag frknippar med europeisk kultur.

Invnarna i dessa lnder r kulturellt och vrderingsmssigt mera hemmastadda i Kabul, Islamabad, Ankara, Bagdad, Teheran, Mogadishu n i Milano, Amsterdam, Prag, Stockholm, Krakow etc. Varfr ta med mnniskor som varken vi eller dom knner ngon form av samhrighet med varandra. Som att ing ett ktenskap dr bda parter starkt ogillar varandra. EU blir bara betraktade som en bankomat som de innerst inne har en fientlig instllning till.

Visst hade det kanske gtt att integrera dessa lnder om islam haft samma roll som kristendomen i Sverige, men tyvrr har religiositet ftt en renssans i de lnderna med en allt mer spirande islamisk utvande. Dessutom har lnderna en maffia som vi nog nskar att den stannar p plats. Dessa lnderna blir ju som ett sk utanfrskapsomrde med religis fundamentalism kombinerat med maffia.

Nu vill jag inte trampa ngon alban p trna, men vem dessa har ju inte direkt gjort reklam fr sig i lnder som Sverige. Filmen "Taken" kanske inte r dokumentr, men nst intill... Vill vi att dessa ska f full rrlighet inom EU?
Citera
2020-12-31, 17:42
Medlem
Citat:
Jag terkommer angende diskussionen om UK, har lite tidsbrist s hr p nyrsafton och fr fokusera mig p sjlva krndiskussionen.

Visst har de tv lnderna frhllandevis liten befolkning, men de bda lnderna r mycket lgt utvecklade. Medelbosniern hade frmodligen en hgre levnadsstandard under Tito n nu. Du kan inte jmfra dem med lnder som Ungern, Tjeckien, Polen etc inte ens med Rumnien eller Bulgarien. Tjeckien och Ungern har ju helt andra traditioner, fre WWII var ju bda lnderna hgutvecklade industrinationer, som sedan kommunismen frstrde. Men nu r dessa lnder p god utveckling.

Bosnien blev mycket frstrt under kriget, men landet har tagit emot enormt mycket bistnd som gtt till korruption och moskbyggen. Jag vill varken har ett Europa fyllt med korruption eller mosker. Helst s lite av den varan som bara r mjligt.

S vi har de ekonomiska aspekterna som tal emot medlemskap, ven som du skriver kanske r verkomliga.

Sedan har vi det ska vi kalla administrativa. Att utka unionen innebr att dessa lnder ska ha platser i kommissionen, parlamentet, byrkrattjnster, myndigheter etc. Ser ingen anledning att ytterligare frsvra hanterbarheten fr unionen, den r redan tillrckligt krnglig som den r. Dessutom fr dessa lnder rstrtt, de kommer att lobba fr att Turkiet ska bli medlem, ngot som skulle kunna innebra en katastrof p mnga plan fr EU.

Sedan har vi det kulturella, som du inte svarat p i mina tidigare inlgg. Europa r egentligen inte en geografisk enhet, Europa r en halv p den asiatiska kontinenten. Europa r en kulturellt och historiskt sammanhang. Lnder som Polen, Ungern r sedan lnge en del av det europeiska kontexten, bara nmna personer som Chopin, Copernicus, Curie, Dvorak m.fl. Ngra bosniska bneutropare eller albanska dervischer r inte ngot som jag frknippar med europeisk kultur.

Invnarna i dessa lnder r kulturellt och vrderingsmssigt mera hemmastadda i Kabul, Islamabad, Ankara, Bagdad, Teheran, Mogadishu n i Milano, Amsterdam, Prag, Stockholm, Krakow etc. Varfr ta med mnniskor som varken vi eller dom knner ngon form av samhrighet med varandra. Som att ing ett ktenskap dr bda parter starkt ogillar varandra. EU blir bara betraktade som en bankomat som de innerst inne har en fientlig instllning till.

Visst hade det kanske gtt att integrera dessa lnder om islam haft samma roll som kristendomen i Sverige, men tyvrr har religiositet ftt en renssans i de lnderna med en allt mer spirande islamisk utvande. Dessutom har lnderna en maffia som vi nog nskar att den stannar p plats. Dessa lnderna blir ju som ett sk utanfrskapsomrde med religis fundamentalism kombinerat med maffia.

Nu vill jag inte trampa ngon alban p trna, men vem dessa har ju inte direkt gjort reklam fr sig i lnder som Sverige. Filmen "Taken" kanske inte r dokumentr, men nst intill... Vill vi att dessa ska f full rrlighet inom EU?

En konservativ vg skljer ver vrlden nu, sedan ngra r tillbaka, och den r en reaktion mot de senaste 40 rens globalisering. I EU-lnderna har den konservativa vgen frmst tagit sig uttryck i form av motstnd mot migration i allmnhet, och mot muslimer i synnerhet.

S lnge detta r folkmajoritetens vilja, s har jag inget emot det, fr det enda som r viktigt fr mig r demokrati.

Vill folk inte att Bosnien och Albanien blir EU-medlemmar, d ska d bda staterna inte bli EU-medlemmar
.

Vad jag upprrde mig p i din tidigare kommentar var pstendet att vi skulle behva betala mycket fr Bosnien och Albaniens EU-medlemskap, vilket r totalt struntprat, givet att de bda lnderna r pyttesm.

Var rlig och sg att du inte vill ha med dem i EU fr att de r muslimer, och skyll inte p andra saker som inte stmmer.
Citera
2020-12-31, 18:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
En konservativ vg skljer ver vrlden nu, sedan ngra r tillbaka, och den r en reaktion mot de senaste 40 rens globalisering. I EU-lnderna har den konservativa vgen frmst tagit sig uttryck i form av motstnd mot migration i allmnhet, och mot muslimer i synnerhet.

S lnge detta r folkmajoritetens vilja, s har jag inget emot det, fr det enda som r viktigt fr mig r demokrati.

Vill folk inte att Bosnien och Albanien blir EU-medlemmar, d ska d bda staterna inte bli EU-medlemmar
.

Vad jag upprrde mig p i din tidigare kommentar var pstendet att vi skulle behva betala mycket fr Bosnien och Albaniens EU-medlemskap, vilket r totalt struntprat, givet att de bda lnderna r pyttesm.

Var rlig och sg att du inte vill ha med dem i EU fr att de r muslimer, och skyll inte p andra saker som inte stmmer.

Jag har givet dig flera anledningar till varfr jag inte vill ha med dem.

1. Ekonomi: Visst r de sm lnder, men det krvs stora investeringar. Visst skulle EU klara detta, men med strsta sannolikhet leda till ka utgift fr Sverige, dels fr att de lnder som idag tar emot stora bidrag inte kommer g med p att snka sina bidrag, dels p att nettobidragsgivaren UK har lmnat unionen.

2. kat byrkratiskt krngel inom EU-apparaten, tv extremt korrupta nationer, maffiakriminalitet. S nej tack och ter nej tack.

3. Jag var ganska tydlig med att jag helst ser ett EU som har gemensamma utgngspunkter och islam r just en sdan som skapar en stor spricka. Dremot skulle jag grna se att EU kunde utvidga sig mot dom gamla dominionerna Austalien, Nya Zeeland och Kanada som vi i Europa har s mycket gemensamt med.

4. Du var inne p vad folk i Bosnien och Albanien vill. Men jag vnder p det hela och menar att befolkningen i de befintliga medlemmarna r de som ska ga vetortt i frgan.

5. Varfr r du s intresserad av f in dessa lnder i EU? Gller detta ocks andra lnder som Moldavien, Nordmakedonien, Montenegro, Ukraina, Serbien, Turkiet? (Nu ser jag inte ngon av dessa lnder som kandidat inom verskdlig tid).
Citera
2020-12-31, 18:35
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Hur vlkomnande r dagens Europa p att ta in muslimska lnder som Albanien och Bosnien i EU?
Jag tnker bortsett frn den formella kravlistan fr medlemskap dr Bosnien r vldigt lngt bort.

Macron har tidigare kallat Bosniens kandidatur fr en "tickande bomb" pga av dess jihadister.

S oavsett de formella kraven, hur ser diverse stater p att f in muslimska stater i EU. Ungern, Polen, Tjeckien? Kommer det ngonsin blir verklighet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Potent...European_Union

Skulle sga mera att EU r en tickande bomb. Det finns gott om jihadister i EU ocks s jag vet inte vad Bosnien skulle gra fr skillnad. EU r krt och om stora lnder muslimska lnder som t.ex. Turkiet skulle gr med i EU skulle Europa kollapsa mycket fort, inte fr jag tror att det hnder.

Vi ser redan att Frankrike och andra lnder har problem med muslimska befolkningen eftersom polariseringen r stor. Detta r iof en av huvudmlen med massinvandringen.

EU kommer att kollapsa innan man kommer brja behandla eventuella muslimska lnders medlemskap.
Citera
2020-12-31, 18:44
Medlem
Citat:
4. Du var inne p vad folk i Bosnien och Albanien vill. Men jag vnder p det hela och menar att befolkningen i de befintliga medlemmarna r de som ska ga vetortt i frgan.

D formulerade jag mig otydligt, ber om urskt fr detta!

Jag syftade p folkmajoriteten i EUs medlemslnder, nr jag skrev detta:

Citat:
Vill folk inte att Bosnien och Albanien blir EU-medlemmar, d ska d bda staterna inte bli EU-medlemmar.

EUs regler r utformade s, att varje medlemsland mste godknna nya EU-medlemmar.

Fransmnnen har en stark opinion emot att lnderna p vstra Balkan blir EU-medlemmar, och har blockerat att de lnderna blir EU-medlemmar, och det r helt OK med mig, s lnge beslutet r demokratiskt fattat (och Frankrike r en demokrati, s deras beslut r demokratiskt fattat).

Citat:
5. Varfr r du s intresserad av f in dessa lnder i EU? Gller detta ocks andra lnder som Moldavien, Nordmakedonien, Montenegro, Ukraina, Serbien, Turkiet? (Nu ser jag inte ngon av dessa lnder som kandidat inom verskdlig tid).

Albanien och Bosnien r pyttesm, jag bryr mig inte srskilt mycket om de r, eller inte r, EU-medlemmar.

Men Ukraina hade jag vldigt grna sett som EU-medlem.

Ukraina r ett stort och viktigt land. De ligger nra EU, och har en stor befolkning med lga lner. Dit kan svenska och tyska fretag flytta sina fabriker ifrn Kommunistkina. 👍

Kommunistkina r en totalitr folkmords- och Kommunistparti-diktatur, som vi inte ska handla med verhuvudtaget.

Vi ska flytta vra fabriker ifrn Kommunistkina, till lnder med lga lner i stra EU, och till Ukraina.

Den totalitra folkmords-diktaturen Kommunistkina ska vi strypa ekonomiskt, s att deras stalinistiska koncentrationslger- och Kommunistparti-diktatur kollapsar.
Senast redigerad av Demokrati.Hongkong 2020-12-31 kl. 18:57.
Citera
2020-12-31, 18:54
Avstngd
Fast de inte muslimska lnder?? Finns kristna, muslimer, judar i bda lnderna 😇
Citera
2020-12-31, 19:26
Medlem
Mnga av de nuvarande EU-lnderna fr ju undan fr undan en strre andel muslimer i frhllande till ursprungsbefolkningen. Och med tiden fr dessa inflytande ven bid de strsta kttgrytorna.
S det r vl mest en tidsfrga. Ja, om EU verlever p sikt.

Sjlv tror jag att covidhanteringen kommer minska frtroendet fr EU i medlemslnderna.
Citera
2020-12-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Skulle sga mera att EU r en tickande bomb. Det finns gott om jihadister i EU ocks s jag vet inte vad Bosnien skulle gra fr skillnad. EU r krt och om stora lnder muslimska lnder som t.ex. Turkiet skulle gr med i EU skulle Europa kollapsa mycket fort, inte fr jag tror att det hnder.

Vi ser redan att Frankrike och andra lnder har problem med muslimska befolkningen eftersom polariseringen r stor. Detta r iof en av huvudmlen med massinvandringen.

EU kommer att kollapsa innan man kommer brja behandla eventuella muslimska lnders medlemskap.
Hller med.
Finns nog mer Jihadister i UK och Frankrike redan n vad det finns i Albanien/Bosnien.
Tnk ven p att halva Bosnien styrs av Serbiska Republiken och det r hrt drabbat av korrupta politiker.
Citera
2021-01-01, 10:51
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Det finns en stor frmlingsfientlighet och ppen rasism i Europa gentemot muslimer vilket missgynnar Bosnien, Albanien, Kosovo och Turkiet.

Det r lustigt. Jag ser sllan ngon rasism gentemot muslimer. Dremot ser jag massor av muslimer som hyser ett djupt och genuint hat gentemot Europa och traditionella europeiska vrderingar. Det kanske inte r s konstigt, d, att man r synnerligen tveksam till muslimer. Tyvrr ser ju ni vnsterliberaler bara det ni vill se. Enligt er vrldsbild r muslimen alltid offret och den utsatte. Ngot eget ansvar existerar verhuvudtaget inte dr. Med denna vrldsbild r det faktiskt sdana som du som ser ned p muslimer.
Citera
2021-01-01, 14:19
Medlem
Zyxel04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Det r lustigt. Jag ser sllan ngon rasism gentemot muslimer. Dremot ser jag massor av muslimer som hyser ett djupt och genuint hat gentemot Europa och traditionella europeiska vrderingar. Det kanske inte r s konstigt, d, att man r synnerligen tveksam till muslimer. Tyvrr ser ju ni vnsterliberaler bara det ni vill se. Enligt er vrldsbild r muslimen alltid offret och den utsatte. Ngot eget ansvar existerar verhuvudtaget inte dr. Med denna vrldsbild r det faktiskt sdana som du som ser ned p muslimer.

S du menar att det inte finns ngon rasism/frmlingsfientlighet i ngot europeiskt land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in