Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-03, 20:47
  #1
Medlem
Hej!

Tänkte börja fondspara nu och gjort en del research kring hur min portfölj ska se ut. Däremot undrar jag om det är fel att börja just nu? Efter pandemin har börsen rusat, guld rusat, bitcoin rusat vilket känns lite olustigt. I samband med detta så kliver Biden på som president vilket jag tror ekonomiskt kan påverka USA negativt (vilket delvis syns på dollarn), Brexit har nu även skett och vi vet fortfarande inte om vaccinet kommer ge förväntat effekt.

Så blir lite skraj att en rekyl kan komma relativt snart, men känner att man kanske vet bättre om läget i Februari när vi vet hur resultatet av vaccinet och muterade viruset ser ut. Bör jag vänta och fortsätta läsa på och se hur läget kommer bli i slutet av Januari? Hur gör ni idag?
Citera
2021-01-03, 20:49
  #2
Medlem
Svenska kronan är stark. Kör på ISK till att börja med.
Citera
2021-01-03, 20:53
  #3
Medlem
börja med isk, men gå inte in nu skulle jag säga.

mvh
Citera
2021-01-03, 20:54
  #4
Medlem
knapptriks avatar
Börja handla med "småpengar" direkt. Det är det absolut bästa sättet att lära sig. Gör många misstag som du tar lärdom av men som ändå inte kostar dig särskilt mycket.
Det tar en liten stund att få upp ett konto hos en nätmäklare, så det är lika bra att du börjar nu. -Alltså NU! På en gång.
Citera
2021-01-03, 20:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Hej!

Tänkte börja fondspara nu och gjort en del research kring hur min portfölj ska se ut. Däremot undrar jag om det är fel att börja just nu? Efter pandemin har börsen rusat, guld rusat, bitcoin rusat vilket känns lite olustigt. I samband med detta så kliver Biden på som president vilket jag tror ekonomiskt kan påverka USA negativt (vilket delvis syns på dollarn), Brexit har nu även skett och vi vet fortfarande inte om vaccinet kommer ge förväntat effekt.

Så blir lite skraj att en rekyl kan komma relativt snart, men känner att man kanske vet bättre om läget i Februari när vi vet hur resultatet av vaccinet och muterade viruset ser ut. Bör jag vänta och fortsätta läsa på och se hur läget kommer bli i slutet av Januari? Hur gör ni idag?

De stimulerar ju än så länge med stödpaket så varje amerikan får 600 dollar i helikopterpengar nu, kan nog tänka mig en sättning om några månader ändå, det verkar ju inte klokt om det fortsätter upp trots detta läget på jorden...
Citera
2021-01-03, 21:03
  #6
Medlem
Det är aldrig fel läge att böra spara.
Citera
2021-01-03, 21:04
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Omöjligt att svara på. Varje år sedan Hedenhös har inletts med att ett par "experter" säger att börsen kommer gå upp med 7-10 procent just det året. Varje dag, året om, är det rubriker i DI om både att "nu är det köpläge" och "börsen är överskattad" ofta i samma upplaga. Precis som i skidåkning är det nyttigt att ha upplevt fall. Men vad är alternativet, madrassen?
Citera
2021-01-03, 21:28
  #8
Avstängd
idiotpuckofittunges avatar
Börsen gick upp 30% 2019 och 25% 2020. Festen är slut nu kommer det bara gå neråt.
Citera
2021-01-03, 21:34
  #9
Medlem
Enligt den gamla devisen "Time in the market is more important than timing the market" så är det inte lönt att försöka gissa hur det ska gå utan bättre att bara hoppa på tåget.

Glöm inte att trots att många fondförvaltare har briljanta marknadsanalyser så är det ytterst fondförvaltare som lyckas slå index över lång tid.

Så historiskt sett har ett av de säkraste sätten att tjäna stålar varit att bara tjonga in sina pengar i indexfonder och låta dom sitta där över tid, snarare än att peta aktivt.

https://www.youtube.com/watch?v=T71i...=TalksatGoogle
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-01-03 kl. 21:37.
Citera
2021-01-03, 21:44
  #10
Medlem
Har också hört uttrycket "time in the market better than timing the market". Så delvis är jag kluven, men den här situationen känns allt för unik hehe. Vår generation har inte upplevt något liknande som en pandemi och om vaccinet inte biter och det muterade viruset får ett grepp igen så finns en rejäl nedsida. Känns svårt då jag är väldigt sugen på att kliva in i långsiktiga fonder. Har öppnat ett ISK genom Avanza så den delen är fixad.
Citera
2021-01-03, 21:48
  #11
Medlem
insvepts avatar
Bästa läget var för 20 år sen,
näst bästa är idag.
Citera
2021-01-03, 22:00
  #12
Medlem
CelenoIIs avatar
Här är en som är lika orolig som du:

(FB) Aktiebubbla på Stockholmsbörsen?

Här är en annan:

(FB) Väntar ni på kraschen?

En till:

(FB) När kommer börskraschen?

Undrar om de fortfarande väntar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback