Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
För att det givetvis visst hjälper vid viktnedgång eftersom du bränner kalorier, om än inte lika effektivt som kaloriunderskott genom maten.
No shit? Att motion/träning inte funkar för att förändra speciellt kroppskompensationen mellan fett och muskler är ju bara den lates dröm.
Citera
2021-03-13, 21:26
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
No shit? Att motion/träning inte funkar för att förändra speciellt kroppskompensationen mellan fett och muskler är ju bara den lates dröm.
Jag svarade han andre som inte trodde att träning fungerar.
Citera
2021-03-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Menar du 1-5 kcal per vecka eller menar du 100-500 kcal per vecka, kan inte hålla på och deff igen, alltså det finns inget som talar för att jag kan hålla en lägre vikt och att leptinet stabiliserar sig. Jg har nu vägt i ett år minder än innan jag deffat, har snart gått upp allt, är lika hungrig.

Ja, jag menade 1-5 kcal, som en nedtrappning. Jämför med att t ex fasa ut ett beroende av en drog t ex benso. Då hinner din kropp och ditt sinne hänga med i utfasningen och vänja sig.
Citera
2021-03-17, 21:31
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du säger att det är kalorierna du behöver för mättnad. Sedan att kalorier i LCHF inte gör dig mätt. Så det verkar som det inte är kalorierna utan stärkelsen som gör dig mätt. Det ger ingen uppenbar lösning men kanske är en ledtråd. Potatis är direkt ingen dålig mat.

Jag mår personligen psykiskt bäst på en extremt stärkelserik diet. Jag har ingen aning om varför. Mår även bättre med mer salt än jag egentligen vill ha. Så kostregler stämmer inte alltid.
Ja alltså det är kolhydrater i kombination med kcal, för ja måste ändå uppnå visst kcal mängd för att bli mätt.
ja vi reagerar ju olika på mat, vet folk som blir mätta på bara protein utan kolhydrater och fett tex så vi är olika.
Citera
2021-03-17, 21:35
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Ja, jag menade 1-5 kcal, som en nedtrappning. Jämför med att t ex fasa ut ett beroende av en drog t ex benso. Då hinner din kropp och ditt sinne hänga med i utfasningen och vänja sig.
helt omöjligt att ligga på ett kcal underskott på 1-5 kcal, haha. Hade man kunnat räkna ut det så där exakt så hade det kanske fungerat i längden att gå ner i vikt.
Citera
2021-03-17, 21:41
Medlem
plasticitets avatar
När jag deffade i 6 månader så körde jag fasta på morgonen. Jag vaknade 8 på morgonen och åt min frukost 15:00 och den mängden mat låt på 1100 kcal, sen åt jag igen vid 21.00 och den mängden mat låg också på 1100 kcal sen ibland kunde jag äta nått litet på 200 kcal innan läggdags.

Jag gick ner cirka 0,8 kg första 4 månaderna sen resterande 0,5 kg.
Varför jag körde fasta var för att skjuta fram måltiderna så mycket som möjligt så jag kunde äta nått stort på kvällen för att de var enda sättet för mig att kunna sova. Jag har provar förr äta lite var3:e timme under hela dagen men det gjorde bara att jag inte kunde sova på kvällen.

Det jag nu undrar är att den här metoden jag körde för att deffa kan det ha gjort att mitt leptin inte hängde med, om jag istället hade tvingat mig att äta små portioner under hela dagen, hade då mitt leptin kunnat anpassa sig då till den nya vikten?
Citera
2021-03-19, 15:41
Medlem
Det är mycket möjligt att du har någon form av leptinresistens. Men du kan kan lika gärna inte ha det.
Kan bara vara så enkelt att du har svagt psyke och mår bra av att trycka i dig massa kolhydrater?

Varför går du inte till en läkare och kollar upp om du är leptinresistent eller inte?

Du verkar ju för övrigt göra det motsatta man ska göra om kroppen producerar för mycket leptin genom trycka i dig en otrolig mängd kolhydrater.
Man kan ju trycka i sig 3000 kcal chips & chocklad och ändå vara hungrig 4-5 timmar senare, beror ju helt på vad för sorts mat man äter.

Du påminner mer om folk på det där TV-programmet som väger 300+ KG och äter stora mängder mat för att trycka undan psykiska problem.

Gå till en läkare eller dietist. Säger dom att allt är bra med hormoner och värden så bör du fundera på att träffa en psykolog som kanske kan komma till underfund med varför du får ångest och panik av att inte känna dig proppmätt.
Citera
2021-03-22, 15:34
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n
Det är mycket möjligt att du har någon form av leptinresistens. Men du kan kan lika gärna inte ha det.
Kan bara vara så enkelt att du har svagt psyke och mår bra av att trycka i dig massa kolhydrater?

Varför går du inte till en läkare och kollar upp om du är leptinresistent eller inte?

Du verkar ju för övrigt göra det motsatta man ska göra om kroppen producerar för mycket leptin genom trycka i dig en otrolig mängd kolhydrater.
Man kan ju trycka i sig 3000 kcal chips & chocklad och ändå vara hungrig 4-5 timmar senare, beror ju helt på vad för sorts mat man äter.

Du påminner mer om folk på det där TV-programmet som väger 300+ KG och äter stora mängder mat för att trycka undan psykiska problem.

Gå till en läkare eller dietist. Säger dom att allt är bra med hormoner och värden så bör du fundera på att träffa en psykolog som kanske kan komma till underfund med varför du får ångest och panik av att inte känna dig proppmätt.
Jag har varit hos läkaren för 2 månader sen och besökte handla just om att få hjälp med min vikt kanske genom läkemedel eller nått, men han sa att det tyvärr inte finns såna läkemedel som gör att du kan hålla en lägre vikt utan av vara hungrig.
Han sa att det enda jag kan göra en magoperation men så stor är jag inte så att sånt skulle vara värt. Och leptin prover tar dom inte för att det inte finns nån åtgärd för det.
Att det är fel på leptinet måste det ju vara för jag var ju inte mätt på min lägre vikt som man i normal fall ska vara, min polare som gick ner lika mycket blev mätt på mindre mat och kan hålla sin vikt, äter samma mat som innan fast mindre bara.

Jag går redan på terapi sen 1 år tillbaka för min ångest, men att jag får ökad ångest av hunger är ju inte så konstigt, att vara hungrig ger ju alla mer eller mindre symtom, jag kanske pga ångest får starkare symtom än andra.
Nått jag provar med nu är att byta ut lite av kolhydraterna mot rotfrukter, tex rivna morötter. Ska se långsiktigt några år framåt om jag blir mindre hungrig att göra så.
Jag har gjort det en vecka nu men känner inte mindre hunger bara för att jag lagt till rotfrukter, kanske ändrar sig med tiden. Det som händer att jag äter exakt samma kcal men magen är mer fyllt med mat
Senast redigerad av plasticitet 2021-03-22 kl. 15:37.
Citera
2021-03-22, 15:39
Medlem
Citat:
Jag har varit hos läkaren för 2 månader sen och besökte handla just om att få hjälp med min vikt kanske genom läkemedel eller nått, men han sa att det tyvärr inte finns såna läkemedel som gör att du kan hålla en lägre vikt utan av vara hungrig.
Han sa att det enda jag kan göra en magoperation men så stor är jag inte så att sånt skulle vara värt. Och leptin prover tar dom inte för att det inte finns nån åtgärd för det.
Att det är fel på leptinet måste det ju vara för jag var ju inte mätt på min lägre vikt som man i normal fall ska vara, min polare som gick ner lika mycket blev mätt på mindre mat och kan hålla sin vikt, äter samma mat som innan fast mindre bara.

Jag går redan på terapi sen 1 år tillbaka för min ångest, men att jag får ökad ångest av hunger är ju inte så konstigt, att vara hungrig ger ju alla mer eller mindre symtom, jag kanske pga ångest får starkare symtom än andra.
Nått jag provar med nu är att byta ut lite av kolhydraterna mot rotfrukter, tex rivna morötter. Ska se långsiktigt några år framåt om jag blir mindre hungrig att göra så.

Byt läkare och kräv att dom ska ta prover. Låter ju vansinnigt att man inte tar prover för att det inte finns något "botemedel". Det är lika viktigt att ha en diagnos eller bekräftelse på var problemet ligger så att man i bästa fall kan ändra sin kost.
Citera
2021-04-04, 21:23
Medlem
Citat:

Jag har gjort det en vecka nu men känner inte mindre hunger bara för att jag lagt till rotfrukter, kanske ändrar sig med tiden. Det som händer att jag äter exakt samma kcal men magen är mer fyllt med mat

MySimba eller Saxenda finns. Men de är utanför högkostnadsskyddet så de kostar 1000-3000kr/mån.
Citera
2021-04-06, 17:15
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
MySimba eller Saxenda finns. Men de är utanför högkostnadsskyddet så de kostar 1000-3000kr/mån.
Tack, men den kommer jag inte tåla inte mysimba pga min ångestproblematik, föreslog faktiskt den för min psykiatriker en gång för min depression men hon sa att det kommer förvärra min ångest. Jag tål inget som är uppiggande.

Saxenda kanske skulle kunna vara värt att testa men har tyvärr inte dom pengarna. Och läkaren sa också att ingen av dessa läkemedel skulle hjälpa mig i min situation.
Senast redigerad av plasticitet 2021-04-06 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in