Citat:
Ursprungligen postat av
Dr0n3g4n
Det är mycket möjligt att du har någon form av leptinresistens. Men du kan kan lika gärna inte ha det.
Kan bara vara så enkelt att du har svagt psyke och mår bra av att trycka i dig massa kolhydrater?
Varför går du inte till en läkare och kollar upp om du är leptinresistent eller inte?
Du verkar ju för övrigt göra det motsatta man ska göra om kroppen producerar för mycket leptin genom trycka i dig en otrolig mängd kolhydrater.
Man kan ju trycka i sig 3000 kcal chips & chocklad och ändå vara hungrig 4-5 timmar senare, beror ju helt på vad för sorts mat man äter.
Du påminner mer om folk på det där TV-programmet som väger 300+ KG och äter stora mängder mat för att trycka undan psykiska problem.
Gå till en läkare eller dietist. Säger dom att allt är bra med hormoner och värden så bör du fundera på att träffa en psykolog som kanske kan komma till underfund med varför du får ångest och panik av att inte känna dig proppmätt.
Jag har varit hos läkaren för 2 månader sen och besökte handla just om att få hjälp med min vikt kanske genom läkemedel eller nått, men han sa att det tyvärr inte finns såna läkemedel som gör att du kan hålla en lägre vikt utan av vara hungrig.
Han sa att det enda jag kan göra en magoperation men så stor är jag inte så att sånt skulle vara värt. Och leptin prover tar dom inte för att det inte finns nån åtgärd för det.
Att det är fel på leptinet måste det ju vara för jag var ju inte mätt på min lägre vikt som man i normal fall ska vara, min polare som gick ner lika mycket blev mätt på mindre mat och kan hålla sin vikt, äter samma mat som innan fast mindre bara.
Jag går redan på terapi sen 1 år tillbaka för min ångest, men att jag får ökad ångest av hunger är ju inte så konstigt, att vara hungrig ger ju alla mer eller mindre symtom, jag kanske pga ångest får starkare symtom än andra.
Nått jag provar med nu är att byta ut lite av kolhydraterna mot rotfrukter, tex rivna morötter. Ska se långsiktigt några år framåt om jag blir mindre hungrig att göra så.
Jag har gjort det en vecka nu men känner inte mindre hunger bara för att jag lagt till rotfrukter, kanske ändrar sig med tiden. Det som händer att jag äter exakt samma kcal men magen är mer fyllt med mat