Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Lite frågor. Är det maghunger du känner eller är det sugenhet eller båda? Blir du mätt av att äta? Dvs inte bara att magen blir full, utan en mental mätthet?
Jag jämför lite med för många år sedan när min idiotläkare försökte bota min depression med antipsykosmedicin. Jag var väl inte så överviktig men den känslan var hemsk från medicinen. Så om man får den annars med förstår jag. Jag kan vara grymt envis, så fastän jag var jättehungrig hela tiden så tänkte jag ut vad en normal måltid var och så åt jag det. Det funkade väl ett tag, men efter några veckor så fick jag panik för jag var alltid hungrig, dvs svälthungrig. Då tillät jag mig äta så mycket jag ville en gång, men det slutade med att jag var superledsen, för efter att ha vräkt i mig så var jag fortfarande jättehungrig. Jag hade lätt kunnat äta tills magen sprack. Jag slutade efter ett tag med medicinen.
Jag tänker att är det så du känner så måste det förstås vara jobbigt. Men jag är övertygad om att det finns någon bodyhack som hjälper. Annars är jag inte nojig för vikt, för mig är det viktigare att må bra mentalt. Alla andra tycker ju att man ska vara trådsmal och må skit.
Vet inte om man ens vet, men potatis är det som dödar hungern bäst. Näst efter det kommer havregrynsgröt men långt efter. Och sedan är det långt till annan mat. Så det är nog varför du fastnar för potatis. Det mättar. Och har man svårt att få mättnadskänslor så äter man ju sådant.
Protein och fett mättar ju ingenting. Jag äter ofta frukost som är proteiner för att jag inte ska bli trött, men det känns ju som man inte ätit. Så självklart kan man inte äta LCHF.
Motion gör inte så att man går ner i vikt. Man blir bara hungrig.
Jag tror dock att det är rätt bra att inte äta samma hela tider eller samma mängder. Bara en gissning men kroppen måste mer aktivt läsa av signaler om man äter olika saker varje dag och olika antal kalorier.
jag äter inte samma, äter varierat det där åt jag bara under deff och för att hålla vikten men sen när jag märkte att det inte gick så började jag äta varierat. Alltså jag känner riktig hunger inte sug. Jag får dom klassiska hunger symtomen som irritation, minskad sexlust, fryser, svårt att fokusera, deprimerad och svag.
Jag har också provat förr några antipsykotika mot min ångest men fick inte dom där problemen som du fick men det är vanligt har jag hört. Jag blir ju mätt på min mat men måste äta mer bara.