Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-10, 18:53
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retcon26
Varför äter du två middagar? Räcker det inte med en?
vad ska jag annars ersätta dom kcal med det är ju cirka 1100 kcal som måste ätas för att vara mätt.
Citera
2021-03-10, 19:10
Medlem
Retcon26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
vad ska jag annars ersätta dom kcal med det är ju cirka 1100 kcal som måste ätas för att vara mätt.

Inget.

Du behöver inte äta dig fullkomligt mätt, det förstår du väl? Är du fem år gammal? Du kommer inte gå runt och vara hungrig ”i flera år” bara för att du äter mindre än du känner för i stunden. Läs upp om GI och se till att du äter mat med lågt index.

Men ~4000 kalorier in per dag förstår jag verkligen inte hur du kan rättfärdiga för att sen skylla på leptinresistens.

Edit: grönt te och kaffe mellan måltider kommer hjälpa dig dämpa aptiten.
Senast redigerad av Retcon26 2021-03-10 kl. 19:16.
Citera
2021-03-10, 19:15
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Jag äter ganska samma varje dag faktist.
första jag gör när jag vaknar är att jag blandar eaa, taurin och glutamin i en halvliter vatten. 1,5 timmar senare äter jag riktig frukost:

Frukost: 4 hela ägg och 1 dl äggvita, hackar i en stor färsk champinjon och en stor gul lök jag steker den antingen i olivolja eller cocosolja, har i salt peppar och chilihabanero.
Till det har jag 2 st fullkornsbröd icas dom där stenhårda som tegel, en innehåller 180 kcal. På en har jag lite becel och fyra skivor ost och 2 st kalkonskicka samt en halv skivad tomat. Dricker en halv liter vatten till.
Sen intar jag kosttillskott som är kreatin, multivitamin, kalcium, d-vitamin, ingefära, gurkameja, fiskolja och mjölksyrabakterier.

4 timmar senare äter jag igen och då blir det 800 gram koktpotatis med skal på och köttfärssås till samt en halv liter vatten.

4 timmar senare äter jag exakt samma som innan.

4 timmar senare blir sista måltiden och då äter jag 250 gram keso med en jumbo apelsin samt gröt på 3 dl med lite frysta bär i och äppelmos samt havdryck. Sen intar jag ZMA innan läggdags.

När jag äter så här mycket så har min viloförbränning varit 2000 samt aktivitet 1200 kcal.

Jag hade aldrig klarat av en deff med det där kaloriintaget. Jag äter max 2 måltider per dag och får i mig 2000 kcal under deff. Är 190 cm och väger 90 kg, ska ner till 85. Med det sagt så är viktminskning ett jävla krig varje dag, jag tycker man ska lyfta hur jobbigt det faktiskt är så man har realistiska förväntningar. Hade det var enkelt hade det inte funnits överviktiga människor.
Senast redigerad av Katastrofen1 2021-03-10 kl. 19:18.
Citera
2021-03-10, 20:01
Medlem
neuron-drones avatar
Lite frågor. Är det maghunger du känner eller är det sugenhet eller båda? Blir du mätt av att äta? Dvs inte bara att magen blir full, utan en mental mätthet?

Jag jämför lite med för många år sedan när min idiotläkare försökte bota min depression med antipsykosmedicin. Jag var väl inte så överviktig men den känslan var hemsk från medicinen. Så om man får den annars med förstår jag. Jag kan vara grymt envis, så fastän jag var jättehungrig hela tiden så tänkte jag ut vad en normal måltid var och så åt jag det. Det funkade väl ett tag, men efter några veckor så fick jag panik för jag var alltid hungrig, dvs svälthungrig. Då tillät jag mig äta så mycket jag ville en gång, men det slutade med att jag var superledsen, för efter att ha vräkt i mig så var jag fortfarande jättehungrig. Jag hade lätt kunnat äta tills magen sprack. Jag slutade efter ett tag med medicinen.

Jag tänker att är det så du känner så måste det förstås vara jobbigt. Men jag är övertygad om att det finns någon bodyhack som hjälper. Annars är jag inte nojig för vikt, för mig är det viktigare att må bra mentalt. Alla andra tycker ju att man ska vara trådsmal och må skit.

Vet inte om man ens vet, men potatis är det som dödar hungern bäst. Näst efter det kommer havregrynsgröt men långt efter. Och sedan är det långt till annan mat. Så det är nog varför du fastnar för potatis. Det mättar. Och har man svårt att få mättnadskänslor så äter man ju sådant.

Protein och fett mättar ju ingenting. Jag äter ofta frukost som är proteiner för att jag inte ska bli trött, men det känns ju som man inte ätit. Så självklart kan man inte äta LCHF.

Motion gör inte så att man går ner i vikt. Man blir bara hungrig.

Jag tror dock att det är rätt bra att inte äta samma hela tider eller samma mängder. Bara en gissning men kroppen måste mer aktivt läsa av signaler om man äter olika saker varje dag och olika antal kalorier.
Citera
2021-03-13, 16:41
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Lite frågor. Är det maghunger du känner eller är det sugenhet eller båda? Blir du mätt av att äta? Dvs inte bara att magen blir full, utan en mental mätthet?

Jag jämför lite med för många år sedan när min idiotläkare försökte bota min depression med antipsykosmedicin. Jag var väl inte så överviktig men den känslan var hemsk från medicinen. Så om man får den annars med förstår jag. Jag kan vara grymt envis, så fastän jag var jättehungrig hela tiden så tänkte jag ut vad en normal måltid var och så åt jag det. Det funkade väl ett tag, men efter några veckor så fick jag panik för jag var alltid hungrig, dvs svälthungrig. Då tillät jag mig äta så mycket jag ville en gång, men det slutade med att jag var superledsen, för efter att ha vräkt i mig så var jag fortfarande jättehungrig. Jag hade lätt kunnat äta tills magen sprack. Jag slutade efter ett tag med medicinen.

Jag tänker att är det så du känner så måste det förstås vara jobbigt. Men jag är övertygad om att det finns någon bodyhack som hjälper. Annars är jag inte nojig för vikt, för mig är det viktigare att må bra mentalt. Alla andra tycker ju att man ska vara trådsmal och må skit.

Vet inte om man ens vet, men potatis är det som dödar hungern bäst. Näst efter det kommer havregrynsgröt men långt efter. Och sedan är det långt till annan mat. Så det är nog varför du fastnar för potatis. Det mättar. Och har man svårt att få mättnadskänslor så äter man ju sådant.

Protein och fett mättar ju ingenting. Jag äter ofta frukost som är proteiner för att jag inte ska bli trött, men det känns ju som man inte ätit. Så självklart kan man inte äta LCHF.

Jag tror dock att det är rätt bra att inte äta samma hela tider eller samma mängder. Bara en gissning men kroppen måste mer aktivt läsa av signaler om man äter olika saker varje dag och olika antal kalorier.
jag äter inte samma, äter varierat det där åt jag bara under deff och för att hålla vikten men sen när jag märkte att det inte gick så började jag äta varierat. Alltså jag känner riktig hunger inte sug. Jag får dom klassiska hunger symtomen som irritation, minskad sexlust, fryser, svårt att fokusera, deprimerad och svag.

Jag har också provat förr några antipsykotika mot min ångest men fick inte dom där problemen som du fick men det är vanligt har jag hört. Jag blir ju mätt på min mat men måste äta mer bara.
Citera
2021-03-13, 16:44
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Jag hade aldrig klarat av en deff med det där kaloriintaget. Jag äter max 2 måltider per dag och får i mig 2000 kcal under deff. Är 190 cm och väger 90 kg, ska ner till 85. Med det sagt så är viktminskning ett jävla krig varje dag, jag tycker man ska lyfta hur jobbigt det faktiskt är så man har realistiska förväntningar. Hade det var enkelt hade det inte funnits överviktiga människor.
Jag har inte deffat med det där kcal intaget det där en ett kcal intag för mig som motsvarar en vikt på 114 som jag hade innan deffen.

Ja deffa är svårt vilken är en av orsakerna till varför folk inte pallar gå ner, men sen verkar inte många veta om att dom även kan vara leptinresistenta vilket betyder att dom förblir feta livet ut.
Tycker synd om jojobantare som hållit på i många år det dom inte fattar varför dom går upp är för dom är leptinresitenta och att jojo banta kommer med stor risk bara göra dom fetare för varje bantning, fett sorligt att ingen sagt till dom.
Citera
2021-03-13, 16:46
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retcon26
Inget.

Du behöver inte äta dig fullkomligt mätt, det förstår du väl? Är du fem år gammal? Du kommer inte gå runt och vara hungrig ”i flera år” bara för att du äter mindre än du känner för i stunden. Läs upp om GI och se till att du äter mat med lågt index.

Men ~4000 kalorier in per dag förstår jag verkligen inte hur du kan rättfärdiga för att sen skylla på leptinresistens.

Edit: grönt te och kaffe mellan måltider kommer hjälpa dig dämpa aptiten.
Du menar på att jag ska gå och vara hungrig varje dag? att gå och var hungrig varje dag på bra mat kommer resultera i vikt minskning och det är väl inte bra i min situation som är leptinresitent är ju förödande för hormonet att jojobanta.
Citera
2021-03-13, 16:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
jag äter inte samma, äter varierat det där åt jag bara under deff och för att hålla vikten men sen när jag märkte att det inte gick så började jag äta varierat. Alltså jag känner riktig hunger inte sug. Jag får dom klassiska hunger symtomen som irritation, minskad sexlust, fryser, svårt att fokusera, deprimerad och svag.

Jag har också provat förr några antipsykotika mot min ångest men fick inte dom där problemen som du fick men det är vanligt har jag hört. Jag blir ju mätt på min mat men måste äta mer bara.

Du säger att det är kalorierna du behöver för mättnad. Sedan att kalorier i LCHF inte gör dig mätt. Så det verkar som det inte är kalorierna utan stärkelsen som gör dig mätt. Det ger ingen uppenbar lösning men kanske är en ledtråd. Potatis är direkt ingen dålig mat.

Jag mår personligen psykiskt bäst på en extremt stärkelserik diet. Jag har ingen aning om varför. Mår även bättre med mer salt än jag egentligen vill ha. Så kostregler stämmer inte alltid.
Citera
2021-03-13, 17:07
Medlem
auruns avatar
Citat:

Que?
Citera
2021-03-13, 17:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Que?

För vissa mättar fett och proteiner. Men för andra mättar det inte alls. Det är bara så.

Att motion hjälper med viktnedgång är köpt forskning från Coca cola och Pepsi. Motion hjälper med bra hälsa och lägre blodsocker. Men har ingen inverkan på viktnedgång.
Citera
2021-03-13, 17:49
Medlem
Citat:
För vissa mättar fett och proteiner. Men för andra mättar det inte alls. Det är bara så.

Att motion hjälper med viktnedgång är köpt forskning från Coca cola och Pepsi. Motion hjälper med bra hälsa och lägre blodsocker. Men har ingen inverkan på viktnedgång.
Så varför går folk ner i vikt när de börjar motionera trotts att de äter lika mycket kalorier som innan?
Citera
2021-03-13, 18:05
Medlem
auruns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Så varför går folk ner i vikt när de börjar motionera trotts att de äter lika mycket kalorier som innan?
För att det givetvis visst hjälper vid viktnedgång eftersom du bränner kalorier, om än inte lika effektivt som kaloriunderskott genom maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in