Citat:
Ursprungligen postat av
Perlite
Jag har sett det dr klippet. Han pratar om att solen har som maximum 2000 micro mol som d motsvarar ett maximum p hur mycket kol plantan kan binda vilket r ett annat utryck fr den maximala fotosyntesen uttryckt i micro mol vid en given tidpunkt. Mol r fr vrigt ett mtt p antal fotoner. Det r i kemin ett begrepp som anvnds flitigt. Kommer inte ihg p rak arma men det r ngot me 10 upphjt till 6 gnger ngot. Du kan googla s fr du se.
Vidare frsker han frklara de frutsttningar som cannabis plantan behver under olika input p solljus. Om du tittar p hans graf s uttrycker han fotosyntes som en funktion av solljus dr solljus utrycks som micro mol / m2. Fotosyntesen r den beroende variabeln medan solljus r den oberoende. Det r drfr solljus r i x axeln och fotosyntesen r i y axeln.
Om du vill lsa mer i mnet s kan du lsa om den solljus beroende fotosyntesen och den mrkberoende fotosyntesen. r lite osker p exakta uttrycket men googla s hittar du.
Med det sagt s har inte odlare frdlat autos fr nordiska klimat med avseende p solljus. Dom har frmst frdlat med avseende p mgel tlighet. Framfrallt autos har en strre tendens att mgla vilket r vida knt. Om du hller en auto bud och early bud/photperiodare i handen som fr gat ser lika stora ut s kommer du tydligt knna att auto buden vger mer. Detta pga att den har en hgre densitet vilket ger den egenskapen att det mglar lttare. Detta har hobby odlare frskt att frdla bort. Jag skriver tydligt att alla autos gr klart det r snarare en frga om du fr buds eller mgel att rka. Med detta r det inte sagt att autos fr nordligare breddgrader inte mglar. Det gr dom ocks men har en lgre tendens till det.
Slutligen s r jag sker p att du har ftt detta om bakfoten.
Ett autoblomande hanfr fr du nog leta lnge efter.
Jag har kanske 1000 frn som r autos och dr dom r han och honfrn. Dvs dom r INTE feminiserade. Kan inte frst vart du ftt denna information ifrn. Du fr grna bifoga klla. Jag r vertygad om att du har fel nr du uttrycker detta. Du fr min hgra arm p ett fat om det du sger stmmer. Jag har bevis i min byrlda p att du har fel. Googla auto regular s fr du sjlv se. CB plantan kan bde vara hane eller hona oavsett om det r en auto eller photosensitive. Sen har frbanker besprutat honan med olika medel fr att p s stt stressa henne att bilda han sckar med pollen som i sin tur pollinerar en annan hona som i sin tur producerar hon frn som frbankerna kan ta ockerpriser fr. Du som kan frdling... vad hnder nr den en frldern har en X kromosom och den andra ocks har en X kromosom. Vad fr dom fr kn p deras avkomma? Jag gr inte ansprk p att kunna frdling. Jag r endast en dmjuk lekman i detta avseende.
Du skriver ocks att vxtfrdling tar lng tid och att det r svrt att gra i ett land dr cannabis r olagligt. Det stmmer. Men tror du att de sorterna som du refererar till r frdlade i ett land dr cannabis r lagligt? Dom r oftast frdlade inomhus i lnder dr cannabis r strikt olagligt. Eller i lnder som inte har ett fuktigt klimat som oss. Tex Spanien. ven det r en aspekt som br tas med i berkningen. Dvs att de sorterna du refererar till oftast r frdlade inomhus under optimala frhllanden dr alla parametrar kan vervakas alternativt frdlade i ett torrt och soligt Spanien dr den relativa fukten r avsevrt lgre n vr.
Tack fr utfrligt svar! Japp, det dr med auto hanfrn hade jag ftt lite om bakfoton, det jag menade var att jag inte trodde att det fanns ngon marknad fr dessa och att man drfr skulle f leta lnge efter dessa. Men dr tnkte jag helt fel, s du slipper offra din ena arm. My bad.
Jag r nog lite dlig p att frklara. Hur som helst, det r exakt det du skriver i slutet jag menar, frdlingen sker i den frsta fasen inomhus och under kontrollerade former och att det drfr r bluff och bg nr vissa sidor som sljer sorter till ockerpriser som de pstr r "anpassade fr vrt klimat". Jag menar att det inte finns ngra sdana sorter framtagna fr just det ndamlet, utan precis som du skriver, att det som menas med "anpassade fr vrt klimat" handlar om tlighet mot mgel etc. Sen, som sagt, s finns det s skert sorter som r ngot bttre lmpade fr vrt lynniga klimat n andra sorter, men det beror troligtvis mer p tillflligheter n ett resultat av frdling.
Jag heller har inte valt de sorterna jag rknade upp i mitt frsta inlgg av ngon speciell anledning, mer n att jag medvetet valde att
inte kpa de som beskrevs som de "enklaste" (ja jag vet att det lter efterblivet fr mnga, men sdan r jag). Jag hvdar allts inte att de sorterna jag rknade upp r bttre n ngra andra fr oss i norden, dr tror jag du missuppfattade mig. De sorterna som jag vet r auto r frn Nirvana (vet heller inte om dessa r bttre n ngra andra, men det var dr jag hade ett konto sedan tidigare drfr blev det drifrn). De andra sorterna som jag inte vet om de r auto och/eller feminiserade (eller vad fan det nu kallas) r kpta av en privatperson i fysisk butik i Kalifornien (tror jag, USA:s vstkust ivarjefall). Dr av att orginalfrpackningarna kastades p LAX och att "kuriren" bara skrev ner namnet p sorterna innan hen pillade ner dom i bagaget.
ter till gubben i klippet. Det r absolut inte meningen att vara dryg, men kollade du verkligen p hela klippet? Men skit i det, hur som helst s r det inte det diagrammet som jag menar r intressant och eventuellt relevant fr utomhusodling och val av spot ute i det fria. D det precis som du skriver r ett diagram som beskriver ett konstant ljusflde vid ver en given tidpunkt, allts Mol per kvadratmeter och sekund. Det r detta med DLI (Daily Light Intergral) jag menar r intressant. Allts den totala mngden fotoner plantans fotosyntes kan ta hand om under ett helt dygn vilken, enligt gubben i klippet, r ganska unik fr cannabis sativa, d de flesta andra vxtarter "stnger av" systemet efter en viss tid i ljus.
Om jag tnker rtt nu, s borde det frutom det viktiga morgon/frmiddagsljuset, vara viktigt att ha en spot dr DLI r som hgst, allts att man inte
enbart ska fokusera p att ha en spot med ljus frn de timmar under dagen med strakast direkt solljus, typ ett sderlge. Dels eftersom att dessa dagar och timmar i genomsnitt nd r ganska f under en genomsnittlig svensk sommar, men ocks fr att skillnaden mellan timmar med fullt direkt solljus och ljustet p kvllen r vldigt stor, medan skillnaden mellan en mulen dag och ljuset p kvllen r mycket mindre. Allts att det gr att utnyttja det faktum att cb-plantans system fr att frvandla ljus till kol, s som du beskriver det, r aktivt lngre tid under dygnet n andra vxters dito system r. Det gr skert att rkna fram det hr, men jag r som sagt inte s p matte.
Men min spekulation r att Cannabis naturligt kommer frn platser som ligger ett antal meter ver havet och att det r drfr plantans fotosyntes r beskaffat p detta stt som beskrivs i klippet. Kan tnka mig att kaffe- och teplantor har ett liknande system. Min spekulation r att det p en bara lite hgre hjd kan bli ett hgre DLI-vrde n p en plats lite lgre ner trotts att den platsen r optimerat fr de timmar p dagen med starkast solljus, typ ett sderlge. Jag har ngon gng ftt frklarat fr mig att ven sm hjdskillnader kan vara vldigt betydelsefulla vid odling, har fr mig att det har med frndringen av vinkeln i frhllande till solen att gra (det dr r vl ocks ngon form av matematik jag inte begriper hur man rknar fram).
Observera att allt detta r enbart mina tankar och jag sger absolut inte att jag har rtt. Men jag tycker att det r jvligt intressant och jag hoppas att trden har verseende med detta lite halvt OT-spekulerandet.
Sen en liten disclaimer angende klippet. Gubben representerar ett fretag som sljer utrustning fr att mta ljus, s ven om han r Professor i odlingsteknik (eller vad det nu r), s tycker jag att man ska ha det i tanken nr han pratar om hur viktigt det r att ha koll p ljuset och hur man ska mta det p "rtt" stt. Kllkritik r alltid bra.
Sammanfattningsvis, om jag frstr vad han vill ha sagt, s r det viktigare att ha koll p det hr med DLI snarare n Mol m2/s, eller vilken enhet man nu anvnder, pga cannabisslktets speciellas fotsyntes, som r likadan oavsett vilken slkting till cannabis sativa det r frgan om. Det r pga detta jag personligen inte tror att valet av strain har s stor betydelse nr det kommer till hur bra plantan trivs i vrt klimat. Hoppas att du ngorlunda frstr vad jag menar med allt detta.
Trevlig helg!
(P.S, jag skulle inte odla ngra tomater p friland d jag tycker att dessa alltid smakar skit oavsett sort)