Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-29, 07:43
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Tänkte kolla med er hur mycket jord ni brukar köra per planta i era bäddar? Själv har jag kört på 50/50 jord och gödsel 15l per auto och 25 per early, funderar på om jag kanske inte har givit rötterna så mycket jord som dem vill ha...

Om det finns jord under din bädd så räcker 10L

Om det inte så skulle jag minst rekommendera 20L styck
Citera
2021-03-29, 08:45
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Om det finns jord under din bädd så räcker 10L

Om det inte så skulle jag minst rekommendera 20L styck
DÅ får det nog bli 20L per auto i år. Jag har jord under min bädd men även tidningspapper som gör så att inte ogräs eller annat växer igenom upp i min bädd.
Citera
2021-03-29, 17:59
  #207
Medlem
Har tänkt mig att odla genom att gräva och fylla på med stallgödsel och plantjord. Gräver i närheten av vassen, fuktig näringsrik lera bör få plantorna att klara sig utan vattning om det blir en varm sommar? eller?
Citera
2021-03-29, 20:07
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har tänkt mig att odla genom att gräva och fylla på med stallgödsel och plantjord. Gräver i närheten av vassen, fuktig näringsrik lera bör få plantorna att klara sig utan vattning om det blir en varm sommar? eller?
Är det djur som fått besprutat foder så kan dina växter skadas, i värsta fall dö. Är det egna djur så vet du, är det inte dina djur så fråga bonden. Dom har koll. Djur som endast äter gräs och ensilage brukar vara ok. Annars är stallgödsel the shit! Ger mull till jorden, håller fukt och ger näring.

Gräva låter bra. Tänk bara på om det är mycket lera så kommer inte rötterna få någon syre och rötterna kommer inte kunna växa ordentligt. Har själv odlat i tung lerjord en gång och plantorna blev skit små. Jag blandade iof inte ut me påsjord eller stallgödsel. Gör du det så borde det gå. Endast jorden på plats kommer dock inte gå. Den må vara näringsrik men inte tillräckligt luftig.
Jag hade i varje fall provat. Mesta talar för att det borde gå.
Du kommer inte behöva vattna om det är så som du beskriver. Hål i jorden behövs generellt inte vattnas eller i varje fall inte vattnas ofta.
Citera
2021-03-29, 21:28
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Jag körde förra året earlies första gången i 20L hinkar. Första och sista gången jag gör det. Aldrig mer! Du kommer få springa som en galning me vatten. Gräv eller gör bädd.

Du låter som en Göteborgare...Kolla Nordic genetics. Royal Dane är en klassiker. Hybrids from hell är fett kända och har fått mycket bra kritik från andra odlare. Eller så har du Tanska seeds som har lite olika sorter. Jag gillade royal dane. Seedheaven har pekutyphoon men den är som freebies. Du får alltså köpa ett valfritt fröpaket från seedheaven och sen välja pekutyphoon som freebies. Kostar totalt 200-250kr inklusive frakt och så har du 20 frön. Jag ska själv köra pekutyphoon i år. Seedheaven har ju frön från bald monkey. Har inte testat dom men dom verkar vara bra.

Snälla vad du än gör så odla inte i någon 40 liter smart pot. Du kommer svära åt dig själv när du springer med vatten. Enda gången en 40liter smart pot funkar är om du odlar på din tomt eller i växthus. Då kan du vattna hur mycket du vill eftersom du har tillgång till plantan hela tiden. Vill du ändå köra på 40L smart pot så varsågod. Säg sen inte att ingen sa något.

Lycka till

Tack för din input! Men jag får ändå inte ihop det, ett fåtal plantor ex 5 kan väl inte kräva så mycket vattnande? kanske var 4e dag eller en gång i veckan, exempelvis 5-10l per planta. mer kan väl inte krävas? blev fundersam nu haha
Citera
2021-03-29, 21:39
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SantaxLucia
Tack för din input! Men jag får ändå inte ihop det, ett fåtal plantor ex 5 kan väl inte kräva så mycket vattnande? kanske var 4e dag eller en gång i veckan, exempelvis 5-10l per planta. mer kan väl inte krävas? blev fundersam nu haha
Om vi nu räknar lågt på dina 5 liter så är det 25kg vatten som du ska bära på. Dvs 5*5. Vet du hur 25kg känns när man bär på det? Dessutom kan du i värsta fall få bära den vikten var 4 dag. Du kommer svära åt dig själv 100 gånger om.

Har du en bäck precis bredvid så är det inte så svårt. När jag säger ”bredvid” så menar jag några tiotal meter. Men även om du har en bäck bredvid så ska du ut till dina plantor var 4 dag i värsta fall. Det blir extra spring och extra risk för att torska.
Du får testa och köra på din setup. Ibland måste man få göra misstag för att lära sig men om du vill slippa slita som en pack åsna så kör du i bädd eller gräv. TS är en bra guide.
Citera
2021-03-30, 00:14
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Om vi nu räknar lågt på dina 5 liter så är det 25kg vatten som du ska bära på. Dvs 5*5.......

Jag är med! Såg någonstans att du eller kanske någon annan rekommenderar att driva upp dem frön frö i en plastbunke ute? är det någonting du fortfarande tror fungerar? earlies tänker jag

Hade mer än gärna önskat att köra rakt ner i backen men min spot ligger i skogsliknande terräng med någon lång typ av mossa som underlag. Svinsvårt att hitta terräng med vanligt gräs under där jag är
Citera
2021-03-30, 01:39
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SantaxLucia
Jag är med! Såg någonstans att du eller kanske någon annan rekommenderar att driva upp dem frön frö i en plastbunke ute? är det någonting du fortfarande tror fungerar? earlies tänker jag

Hade mer än gärna önskat att köra rakt ner i backen men min spot ligger i skogsliknande terräng med någon lång typ av mossa som underlag. Svinsvårt att hitta terräng med vanligt gräs under där jag är

Det är jag som kör med genomskinlig plastlåda ute på spoten. Driver upp plantorna i 2-3 veckor ute på spoten och sen planterar ut. Har oxå drivit upp i fönsterkarmen hemma och sen tagit ut plantan.

Men det finns andra som kör rakt ner i bädden utan att driva upp som jag gör. Har gjort det någon gång men jag kör mest i plastlåda och fönsterkarm. Tycker det blir lättare att planera så. Ska du göra det, dvs plantera i marken direkt så måste du vattna på bädden först ordentligt och sen täcka ordentligt med gräs och sen plantera ut ditt frö efter att den legat i vatten i 24h.
Är det första gången du odlar och du inte har så många frön så skulle jag säga att fönsterkarmen är en idiotsäker lösning. Då får dom små liven växa i en skyddad miljö tills dom blir starka och livskraftiga. Har du flera frön som du gjort själv så kan du köra på att plantera ut direkt. Då är det lugnt om någon fågel äter upp några frön eller om vissa frön dör.

Lycka till!
Citera
2021-03-30, 16:24
  #213
Medlem
bäddar eller gropar till semiautos? Fördelar/nackdelar?
Citera
2021-03-30, 17:43
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.johansso
bäddar eller gropar till semiautos? Fördelar/nackdelar?
Om du inte har långt att bära x antal säckar jord så är bädd bättre. Mindre jobb, är inte kul att gräva eller använda manuell Jordborr. Tar max 15 minuter att förbereda en bädd. Har du tex 8km svår terräng att vandra i för att komma fram till din spot så är grop bättre. Du kan göra en grop och blanda ut med påsjord på platsen. Du kan även gräva fram jord från en annan plats nära din spot och transportera jorden i hinkar som du sen blandar ut med påsjord och fyller gropen med.
Hoppas du fått svar på din fråga.

Mvh,
Citera
2021-03-30, 18:23
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Om du inte har långt att bära x antal säckar jord så är bädd bättre. Mindre jobb, är inte kul att gräva eller använda manuell Jordborr. Tar max 15 minuter att förbereda en bädd. Har du tex 8km svår terräng att vandra i för att komma fram till din spot så är grop bättre. Du kan göra en grop och blanda ut med påsjord på platsen. Du kan även gräva fram jord från en annan plats nära din spot och transportera jorden i hinkar som du sen blandar ut med påsjord och fyller gropen med.
Hoppas du fått svar på din fråga.

Mvh,

Tack för svar! Hur många semiautos kan man klämma in på en bädd som max?
Citera
2021-03-30, 18:30
  #216
Medlem
Pojk-ansiktes avatar
Hur hittar man en bra spot om man kollar via google maps? Är det bara att gräva en grop och kasta in jord vattna och plantera eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback