2021-03-29, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Tnkte kolla med er hur mycket jord ni brukar kra per planta i era bddar? Sjlv har jag krt p 50/50 jord och gdsel 15l per auto och 25 per early, funderar p om jag kanske inte har givit rtterna s mycket jord som dem vill ha...

Om det finns jord under din bdd s rcker 10L

Om det inte s skulle jag minst rekommendera 20L styck
Citera
2021-03-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Om det finns jord under din bdd s rcker 10L

Om det inte s skulle jag minst rekommendera 20L styck
D fr det nog bli 20L per auto i r. Jag har jord under min bdd men ven tidningspapper som gr s att inte ogrs eller annat vxer igenom upp i min bdd.
Citera
2021-03-29, 17:59
Medlem
Har tnkt mig att odla genom att grva och fylla p med stallgdsel och plantjord. Grver i nrheten av vassen, fuktig nringsrik lera br f plantorna att klara sig utan vattning om det blir en varm sommar? eller?
Citera
2021-03-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har tnkt mig att odla genom att grva och fylla p med stallgdsel och plantjord. Grver i nrheten av vassen, fuktig nringsrik lera br f plantorna att klara sig utan vattning om det blir en varm sommar? eller?
r det djur som ftt besprutat foder s kan dina vxter skadas, i vrsta fall d. r det egna djur s vet du, r det inte dina djur s frga bonden. Dom har koll. Djur som endast ter grs och ensilage brukar vara ok. Annars r stallgdsel the shit! Ger mull till jorden, hller fukt och ger nring.

Grva lter bra. Tnk bara p om det r mycket lera s kommer inte rtterna f ngon syre och rtterna kommer inte kunna vxa ordentligt. Har sjlv odlat i tung lerjord en gng och plantorna blev skit sm. Jag blandade iof inte ut me psjord eller stallgdsel. Gr du det s borde det g. Endast jorden p plats kommer dock inte g. Den m vara nringsrik men inte tillrckligt luftig.
Jag hade i varje fall provat. Mesta talar fr att det borde g.
Du kommer inte behva vattna om det r s som du beskriver. Hl i jorden behvs generellt inte vattnas eller i varje fall inte vattnas ofta.
Citera
2021-03-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Jag krde frra ret earlies frsta gngen i 20L hinkar. Frsta och sista gngen jag gr det. Aldrig mer! Du kommer f springa som en galning me vatten. Grv eller gr bdd.

Du lter som en Gteborgare...Kolla Nordic genetics. Royal Dane r en klassiker. Hybrids from hell r fett knda och har ftt mycket bra kritik frn andra odlare. Eller s har du Tanska seeds som har lite olika sorter. Jag gillade royal dane. Seedheaven har pekutyphoon men den r som freebies. Du fr allts kpa ett valfritt frpaket frn seedheaven och sen vlja pekutyphoon som freebies. Kostar totalt 200-250kr inklusive frakt och s har du 20 frn. Jag ska sjlv kra pekutyphoon i r. Seedheaven har ju frn frn bald monkey. Har inte testat dom men dom verkar vara bra.

Snlla vad du n gr s odla inte i ngon 40 liter smart pot. Du kommer svra t dig sjlv nr du springer med vatten. Enda gngen en 40liter smart pot funkar r om du odlar p din tomt eller i vxthus. D kan du vattna hur mycket du vill eftersom du har tillgng till plantan hela tiden. Vill du nd kra p 40L smart pot s varsgod. Sg sen inte att ingen sa ngot.

Lycka till

Tack fr din input! Men jag fr nd inte ihop det, ett ftal plantor ex 5 kan vl inte krva s mycket vattnande? kanske var 4e dag eller en gng i veckan, exempelvis 5-10l per planta. mer kan vl inte krvas? blev fundersam nu haha
Citera
2021-03-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SantaxLucia
Tack fr din input! Men jag fr nd inte ihop det, ett ftal plantor ex 5 kan vl inte krva s mycket vattnande? kanske var 4e dag eller en gng i veckan, exempelvis 5-10l per planta. mer kan vl inte krvas? blev fundersam nu haha
Om vi nu rknar lgt p dina 5 liter s r det 25kg vatten som du ska bra p. Dvs 5*5. Vet du hur 25kg knns nr man br p det? Dessutom kan du i vrsta fall f bra den vikten var 4 dag. Du kommer svra t dig sjlv 100 gnger om.

Har du en bck precis bredvid s r det inte s svrt. Nr jag sger bredvid s menar jag ngra tiotal meter. Men ven om du har en bck bredvid s ska du ut till dina plantor var 4 dag i vrsta fall. Det blir extra spring och extra risk fr att torska.
Du fr testa och kra p din setup. Ibland mste man f gra misstag fr att lra sig men om du vill slippa slita som en pack sna s kr du i bdd eller grv. TS r en bra guide.
Citera
2021-03-30, 00:14
Medlem
Citat:
Om vi nu rknar lgt p dina 5 liter s r det 25kg vatten som du ska bra p. Dvs 5*5.......

Jag r med! Sg ngonstans att du eller kanske ngon annan rekommenderar att driva upp dem frn fr i en plastbunke ute? r det ngonting du fortfarande tror fungerar? earlies tnker jag

Hade mer n grna nskat att kra rakt ner i backen men min spot ligger i skogsliknande terrng med ngon lng typ av mossa som underlag. Svinsvrt att hitta terrng med vanligt grs under dr jag r
Citera
2021-03-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SantaxLucia
Jag r med! Sg ngonstans att du eller kanske ngon annan rekommenderar att driva upp dem frn fr i en plastbunke ute? r det ngonting du fortfarande tror fungerar? earlies tnker jag

Hade mer n grna nskat att kra rakt ner i backen men min spot ligger i skogsliknande terrng med ngon lng typ av mossa som underlag. Svinsvrt att hitta terrng med vanligt grs under dr jag r

Det r jag som kr med genomskinlig plastlda ute p spoten. Driver upp plantorna i 2-3 veckor ute p spoten och sen planterar ut. Har ox drivit upp i fnsterkarmen hemma och sen tagit ut plantan.

Men det finns andra som kr rakt ner i bdden utan att driva upp som jag gr. Har gjort det ngon gng men jag kr mest i plastlda och fnsterkarm. Tycker det blir lttare att planera s. Ska du gra det, dvs plantera i marken direkt s mste du vattna p bdden frst ordentligt och sen tcka ordentligt med grs och sen plantera ut ditt fr efter att den legat i vatten i 24h.
r det frsta gngen du odlar och du inte har s mnga frn s skulle jag sga att fnsterkarmen r en idiotsker lsning. D fr dom sm liven vxa i en skyddad milj tills dom blir starka och livskraftiga. Har du flera frn som du gjort sjlv s kan du kra p att plantera ut direkt. D r det lugnt om ngon fgel ter upp ngra frn eller om vissa frn dr.

Lycka till!
Citera
2021-03-30, 16:24
Medlem
bddar eller gropar till semiautos? Frdelar/nackdelar?
Citera
2021-03-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.johansso
bddar eller gropar till semiautos? Frdelar/nackdelar?
Om du inte har lngt att bra x antal sckar jord s r bdd bttre. Mindre jobb, r inte kul att grva eller anvnda manuell Jordborr. Tar max 15 minuter att frbereda en bdd. Har du tex 8km svr terrng att vandra i fr att komma fram till din spot s r grop bttre. Du kan gra en grop och blanda ut med psjord p platsen. Du kan ven grva fram jord frn en annan plats nra din spot och transportera jorden i hinkar som du sen blandar ut med psjord och fyller gropen med.
Hoppas du ftt svar p din frga.

Mvh,
Citera
2021-03-30, 18:23
Medlem
Citat:
Om du inte har lngt att bra x antal sckar jord s r bdd bttre. Mindre jobb, r inte kul att grva eller anvnda manuell Jordborr. Tar max 15 minuter att frbereda en bdd. Har du tex 8km svr terrng att vandra i fr att komma fram till din spot s r grop bttre. Du kan gra en grop och blanda ut med psjord p platsen. Du kan ven grva fram jord frn en annan plats nra din spot och transportera jorden i hinkar som du sen blandar ut med psjord och fyller gropen med.
Hoppas du ftt svar p din frga.

Mvh,

Tack fr svar! Hur mnga semiautos kan man klmma in p en bdd som max?
Citera
2021-03-30, 18:30
Medlem
Pojk-ansiktes avatar
Hur hittar man en bra spot om man kollar via google maps? r det bara att grva en grop och kasta in jord vattna och plantera eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in