• 1
  • 2
2021-01-20, 14:00
Medlem
Artikel: https://www.dn.se/insandare/lararna-...levers-slavar/

Diverse citat ur artikeln:
Citat:
* Sista lektionen på dagen är med årskurs 8. Vi läser en text och sedan ska eleverna översätta texten, men flera av eleverna vill inte sitta stilla och pratar högt och störande samtidigt som jag går runt mellan bänkarna och hjälper de som behöver.

Jag säger ifrån och ber de som inte sitter stilla att sätta sig ned. Då får jag plötsligt ett skjutvapen riktat mot mitt ansikte.
En storvuxen elev grinar otäckt mot mig medan han håller vapnet mot mig. Kanske är det en attrapp, jag vet inte, men det är metalliskt och ser skrämmande ut.
===

* Men respektlösheten och råheten i skolan chockade mig. Denna respektlöshet mot vuxna och andra barn hoppas jag att vi tillsammans kan sätta stopp för.

Alla borde göra ett studiebesök och pröva på läraryrket. Elever är ohövliga, respektlösa, elaka, arroganta, vägrar att göra uppgifter, pratar rakt ut under lektionerna och skriker rakt ut så man inte hör sig själv.

Jag arbetar själv i grundskola (åk 7-9) i mellansverige, och även om jag inte har upplevt någon beväpnad elev så kan jag skriva under på att jag upplevt det mesta som skribenten säger sig upplevt.

Mitt konsekvenstänk är dock annorlunda än skribentens, så jag agerar där så behövs, på det vis jag finner rimligt i stunden.

Ett par viktiga analyser och frågor görs i artikeln:
* Vilken 'värdegrund' råder egentligen i skolan?
* Hur hamnade vi här?

Min uppfattning är att det här hade börjat redan då jag gick i gymnasiet runt millennieskiftet, där stökiga elever redan i högstadiet fick göra lite som de ville.
Konsekvenserna som fanns då (såvitt jag vet) var typ hemringning, och de stökiga eleverna brydde sig såklart inte om vad deras föräldrar sa mer än de brydde sig om vad lärare sa.

Min hypotes är att vi hamnat här delvis på grund av en allt friare barnuppfostran där gränser inte är särskilt viktiga, kombinerat med detta har lärare blivit av med mycket av sina befogenheter genom dels lagstiftning, och dels på grund av sociala oskrivna regler.

Min uppfattning är att värdegrunden i sig är en del i problemet, framförallt den 'feministiska' värdegrunden där det ska daltas med varenda en som gör dumheter.

Jag är inte så värst insatt i konsekvenserna av idag då vi jobbar med ett upplägg som gör att jag som ämneslärare egentligen inte behöver hantera sådant som sker utanför mitt klassrum.
Hur ser det ut idag egentligen, finns det konsekvenser som biter på de här snudd på kriminella eleverna?

Föräldrar: Hur ser det ut på era barns skola?
Lärare: Hur funkar det hos er?
Elever: Hur upplever ni att det funkar på er skola?
Senast redigerad av walk 2021-01-20 kl. 14:01. Anledning: Insändare, inte debattartikel
Citera
2021-01-20, 14:11
Medlem
Jag har mycket svårt för förståelse till folk som har varit med och byggt upp dessa problem.
Citera
2021-01-20, 14:18
Medlem
Hit them where it hurts: är man störig i klassrummet ska man avvisas, få ogiltig frånvaro och till slut indraget studiestöd. Minsta våld/hot om våld eller trakasserier ska polisanmälas, vilket förhoppningsvis leder till böter. Alltså: det ska kosta för föräldrarna att ha odrägliga barn.
Citera
2021-01-20, 14:27
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0ap
Hit them where it hurts: är man störig i klassrummet ska man avvisas, få ogiltig frånvaro och till slut indraget studiestöd. Minsta våld/hot om våld eller trakasserier ska polisanmälas, vilket förhoppningsvis leder till böter. Alltså: det ska kosta för föräldrarna att ha odrägliga barn.

Om ungarna då uppsöker ditt hem eller dina egna barn som straff för vad du gjorde, hur ska du då agera där vid första tillsägelsen? Precis som topic lyder förmodligen. För staten står helt apatisk bakbunden till MENA:iterna och de stackars "minoriteterna". De är immuna mot vårt system för att de skiter det fullständigt = staten visar allt bara är en skrämsebluff, ingenting sker, Staten kuvar sig och viker sig för dem.
Citera
2021-01-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walk

Jag arbetar själv i grundskola (åk 7-9) i mellansverige, och även om jag inte har upplevt någon beväpnad elev så kan jag skriva under på att jag upplevt det mesta som skribenten säger sig upplevt.

Mitt konsekvenstänk är dock annorlunda än skribentens, så jag agerar där så behövs, på det vis jag finner rimligt i stunden.

* Hur hamnade vi här?

Min uppfattning är att det här hade börjat redan då jag gick i gymnasiet runt millennieskiftet, där stökiga elever redan i högstadiet fick göra lite som de ville.
Konsekvenserna som fanns då (såvitt jag vet) var typ hemringning, och de stökiga eleverna brydde sig såklart inte om vad deras föräldrar sa mer än de brydde sig om vad lärare sa.

Min hypotes är att vi hamnat här delvis på grund av en allt friare barnuppfostran där gränser inte är särskilt viktiga, kombinerat med detta har lärare blivit av med mycket av sina befogenheter genom dels lagstiftning, och dels på grund av sociala oskrivna regler.

Min uppfattning är att värdegrunden i sig är en del i problemet, framförallt den 'feministiska' värdegrunden där det ska daltas med varenda en som gör dumheter.

Jag är inte så värst insatt i konsekvenserna av idag då vi jobbar med ett upplägg som gör att jag som ämneslärare egentligen inte behöver hantera sådant som sker utanför mitt klassrum.
Hur ser det ut idag egentligen, finns det konsekvenser som biter på de här snudd på kriminella eleverna?

Vad härligt att höra att gravt hjärntvättade idioter som dig nu äntligen får ett ordentligt straff för det ni har propagerat för under så många år. Alla dessa vedervärdiga parasiter som ni passivt låtit judarna importera får ni nu åtnjuta varje dag när ni försöker lära ut er kulturmarxism. Så jävla underbart, hoppas det blir värre och att de börjar bussa in fler svartskallar till skolorna. Så får du stå där och skrika "håll käften" medan undermänniskorna sitter och hånler åt dig
Citera
2021-01-20, 14:29
Medlem
Citat:

Jag är helt enig. Men dessvärre finns det en verklighet som inte klarar av att hanterar dessa åtgärder.
Polisen har inte resurser och fallen läggs ned. Samhället kommer tycka synd om den avvisade eleven och skylla på dess tråkiga barndom och uppväxt i "särskilt utsatta områden" och därmed blir det istället läraren som får stå inför skranket.
Första steget är kanske att försöka omvända personer som jag har givit upp, som jag själv.

brasklapp: odrägliga ungar kommer inte bara från "särskilt utsatta områden"
Citera
2021-01-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Vad härligt att höra att gravt hjärntvättade idioter som dig nu äntligen får ett ordentligt straff för det ni har propagerat för under så många år. Alla dessa vedervärdiga parasiter som ni passivt låtit judarna importera får ni nu åtnjuta varje dag när ni försöker lära ut er kulturmarxism. Så jävla underbart, hoppas det blir värre och att de börjar bussa in fler svartskallar till skolorna. Så får du stå där och skrika "håll käften" medan undermänniskorna sitter och hånler åt dig

Om du hade bemödat dig med att exempelvis fråga, eller på annat sätt ta reda på fakta, så hade du förstått att jag jobbat i skolan oerhört kort tid, och aldrig röstat "för" denna samhällsutveckling.
Citera
2021-01-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag är helt enig. Men dessvärre finns det en verklighet som inte klarar av att hanterar dessa åtgärder.
Polisen har inte resurser och fallen läggs ned. Samhället kommer tycka synd om den avvisade eleven och skylla på dess tråkiga barndom och uppväxt i "särskilt utsatta områden" och därmed blir det istället läraren som får stå inför skranket.
Första steget är kanske att försöka omvända personer som jag har givit upp, som jag själv.

brasklapp: odrägliga ungar kommer inte bara från "särskilt utsatta områden"

Även om fallen inte läggs ner så är eleverna ofta under 15 år, dvs. det blir ett "samtal" med socialtjänsten, som ofta redan är inkopplade och inte sällan ganska maktlösa.

Det gäller absolut inte bara elever från socialdemokratiskt utsatta områden, utan också barn från välbärgade villaområden, även om det i det senare fallet ofta finns någon sorts bokstavsdiagnos.
Citera
2021-01-20, 15:29
Medlem
Citat:
är man störig i klassrummet ska man avvisas, få ogiltig frånvaro och till slut indraget studiestöd.
Alla de åtgärder som du nämner är bara rent önsketänkande. Ja, så borde det fungera i ett sunt och civilicerat samhälle. Det du beskriver hade fungerat för 20-30 år sedan men inte idag. Agerar man på det sätt du säger så sker följande:

1) Eleverna tar till våld och personliga påhopp mot läraren - både inom och utom skolans väggar

2) Föräldrarna blir förbannade på läraren och kontaktar skolan varpå skolan, som är måna om sitt "rykte" kommer att ta ställning på förälderns sida och försöka hitta en lösning för att lärarens åtgärd ska bli "ogjord".

3) Läraren riskerar att få utskällning av föräldrar och ett allvarligt samtal med skolledningen om att läraren måste sluta med sina "bestraffningar" - eller till och med riskera att bli uppsagd.

Citat:
Minsta våld/hot om våld eller trakasserier ska polisanmälas, vilket förhoppningsvis leder till böter.
Eftersom skolorna inte vill att det ska pratas eller skrivas om våld på skolan så kommer dom att göra allt dom kan för att slippa polisanmäla. Många skolor säger att dom istället löser uppkomna problem "internt" som det så fint heter. I verkligheten gör dom ingenting.

Om polisen mot all förmodan ändå blir inblandade så kan dom ändå inget göra. Det hela läggs ned med vändande post. Eventuellt blandas sociala myndigheter in som tar ett samtal med de inblandade. Det leder i sin tur igen till att föräldrarna blir arga på läraren, se ovan.
Citera
2021-01-20, 15:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walk

* Hur hamnade vi här?

Hur hamnade vi här?

Folk som idag är 75-100 år gamla kan vittna om att de blev slagna i skolan, smiskade eller luggade eller dragna i öronen eller rappade med trälinjal på fingrarna. På denna tid ansågs folk som lärare, professorer, rektorer, lektorer och föräldrar, och polisen som AUKTORITET. Aldrig ifrågasatt, rigid auktoritet. Och barnaga var tillåten.

När agan förbjöds sågs (föräldrar och) lärare etc fortfarande som auktoritet under lång tid, tills dess yrkena började vattnas ur, utbildningar förkortas eller ej ens krävas. Detta gjorde att folk som inte hade den auktoritet som behövdes anställdes på dessa poster. Detta i samband med att en otroligt undflyende, undfallande, mesig låt-gå-attityd spreds i samhället, pådriven av psykologer och annat löst folk som ansåg att barnen inte skulle kränkas det minsta. Detta är ju bra, ett steg i rätt riktning, men föräldrarollen började där urholkas.

Jag är inte alls så särskilt gammal, medelålders, men jag minns när jag gick i skolan, att fram till ca åttan så var lärarens ord lag. Jag har blivit fysiskt illa behandlad av en lärare en enda gång, i lågstadiet, och jag minns att mina föräldrar tyckte det var illa, riktigt illa, men inte värt ta så stor notis om eller klaga på. De hade ju varit med om värre.
Jag har vuxit upp med "Vänta bara tills din far kommer hem!" (men ingen aga, hotet räckte s.a.s.) eller att någon lärare sagt "Jag kommer ringa dina föräldrar om detta" när jag varit uppkäftig, eller kanske skolkat.
Vilket hade en effekt på mig. Jag har vuxit upp med ena foten i den gamla, auktoritära skolvärlden och den andra foten i den mesiga," jag är på din nivå, jag är din kompis"-skolvärlden. Den senare gjorde att jag tappade mycket respekt för den. Och öht började ifrågasätta auktoriteter ända sen dess.

Min respekt för läraryrket växte först när jag studerade på högre nivå, som vuxen.

Men, TILL NUTIDEN:

Dagens barn får höra "bra gjort" när de får hälften rätt på prov. Dagens barn får höra "men det är ju bra, det är godkänt" om de får 3 eller 2 i betyg. Dagens barn får inte kränkas på något sätt, vilket är väldigt bra! Men man kanske fortfarande kan kräva något av dem, förklara hur viktigt det är med utbildning!

Men en lärare kan inte ens komma med kritik idag. Inte ens "du borde se
till att plugga lite mer", utan istället ska det larvas och jamsas.
Summa summarum: de smarta, självgående eleverna kommer alltid klara sig. De som behöver lite hjälp, vägledning, en knuff i rätt riktning får varken eller. De är utlämnande att bli omkringsprungna.

Vad gör skolmyndigheten och lärare av idag, då? Jo, gör om matematiken så att den ska bli "enklare"! I slutändan försvårar detta bara, det är jag övertygad om. Det är en stor förduming som sker, och skett, länge. "Alla ska med" känns tolkad i skolvärlden som "alla ska vara lika korkade".
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-01-20 kl. 16:38.
Citera
2021-01-20, 15:53
Medlem
Kosmos.s avatar
Gråt mera PK-slav....

Synd att de röstade för importen av de lättkränkta barnen då.

Som man röstar får man ligga.
Citera
2021-01-20, 16:03
Medlem
Citat:

Du låter ju som en kvinnlig feminist genuslärare
Anmälningsplikt papaow på alla grabbar typ.

Om din pojk klagar på lärarna , se va som händer. De vägrar ändra sej å börjar klaga på pojkn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in