• 1
  • 2
2021-01-21, 00:24
Medlem
Hej jag tänker för första gången beställa på fs och undrar hur det funkar med posten? Jag bor just nu med mina föräldrar i en lägenhet och lösningen är att skicka det till ett postombud, hemköp, amos livs etc.. Då undrar jag hur man då tar ut paketet? Får man något AVI eller ska man visa sitt lägg? Ska man lägga sitt riktiga namn när man beställer?
Citera
2021-01-21, 00:40
Medlem
Mr.Berits avatar
Är du själv inte myndig så får du beställa i dina föräldrars namn, så hämtar de ut paketet med sin egen legitimation.
Citera
2021-01-21, 00:42
Medlem
Saken är att de inte får veta vad som är i paketet. Behöver svar från folk som vet hur flugsvamp fungerar
Citera
2021-01-21, 01:35
Medlem
Det är inte vad jag menar. Min fråga är: Ska beställa från flugsvamp. Kan man skicka det till ett postombud? När jag beställer, ska jag ange mitt riktiga namn? När man hämtar ut paketet, gör man det med ID eller SMS kod eller ett AVI?
Citera
2021-01-21, 01:38
Medlem
AlfredSnorkels avatar
Om du beställer direkt till ett ombud så får du knappast någon avi varken på telefonen eller i brevinkastet så du kommer inte ens få ut brevet. För att få en avi så måste säljaren skicka in förhandsinformation till själva postbolaget om vikt, fraktsätt och mått på brevet/paketet. Du får ingen kod om dom bara får ett mystiskt paket/brev till postutlämningen, troligtvis tillkallas polis efter ett tag. Nån på fs hade köpt varor på detta sätt för 5 lax utan att kunna hämta ut det. Beställ hem till en kompis eller var först till brevinkastet när posten kommer.

Edit: som svar på ovan, du kommer inte kunna hämta ut det alls även om ditt namn står på det och du har leg med dig.
Citera
2021-01-21, 06:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
I det här forumet diskuterar vi hur paket beställs, skickas, hämtas osv.

De som vill diskutera narkotikans vara eller icke vara - kan göra det i något forum under (FB) Droger

OT raderat

Rubrik ändrad så man vet vad tråden handlar om. (Nej, alla vet inte var om man inte skriver ut det.)

/Mod
Citera
2021-01-21, 09:22
Medlem
Rent generellt är det vanligt brev som används av säljarna, av säkerhetsskäl.
Du får nog kommunicera med säljarna individuellt om de kan och vill skicka på något annat sätt. Gissar att ingen vill det, fått för mig att det kräver manuell inlämning/upphämnting och avtal med posten för att sms ska gälla.
Paket som skickas som brev, men är för stora för brevlådan brukar ersättas med en avi i brevlådan.

Du kan hyra en postboks och beställa dit. Vad det nu kan kosta.

Men rent generellt så smäll dina föräldrar på fingrarna om dom öppnar dina brev.
Skicka ett par brev till dig själv innehhållandes avföring några dagar innan du beställer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Berit
Är du själv inte myndig så får du beställa i dina föräldrars namn, så hämtar de ut paketet med sin egen legitimation.
Va? Får omyndiga inte hämta ut paket i sitt eget namn?
Klart de får?

Till och med varit med om det omvända för bara ett par år sedan. Beställt present i ett barns namn, föräldern fick inte hämta ut det utan fick åka och hämta barnet och barnets pass.
Citera
2021-01-22, 00:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolboy44
Det är inte vad jag menar. Min fråga är: Ska beställa från flugsvamp. Kan man skicka det till ett postombud? När jag beställer, ska jag ange mitt riktiga namn? När man hämtar ut paketet, gör man det med ID eller SMS kod eller ett AVI?
Beror på vilken stad du bor i men vill man inte få ett vanligt brev till sin hemadress så brukar man skriva adressen som Poste Restante med ett särskilt postnummer som du kan få fram om du söker på Postnord t.ex om brevet skall till Borås så skriver man: poste restante, Borås så får man upp postnummer 50410 vilket innebär att du skriver adressen på följande sätt:
Brevet kommer då skickas till ett särskilt Företagscenter i Borås som ligger på Bockasjögatan 12 och för att hämta ut brevet så får du gå dit före kl.18 på en vardag och fråga om ett brev kommit i ditt namn som Poste Restante samt visa ID och då bläddrar personalen bland de brev som kommit och ligger i bokstavsordning.
Du får inget meddelande eller avi så du får helt enkelt gå dit för att kolla om det har kommit några dagar efter beställningen eller så men tror att det ligger kvar i ca 2 veckor.
Här är ett dokument över städer som har Poste Restante och adress var man hämtar ut.
Citera
2021-01-24, 17:46
Medlem
Beställa från flugsvamp till Instabox?

Hej ska beställa från flugsvamp och undrar om man kan skicka det till en amo livs där dom har instabox? Ett postombud liksom
Citera
2021-01-24, 17:50
Medlem
percees avatar
Tänkte du hitta på ett namn/välja någon stackare i ditt kvarter då? Tveksamt om privatpersoner från flugsvamp anonymt kan skicka till instabox, men då antar jag bara.
Citera
2021-01-24, 17:51
Medlem
Finns det som fraktalternativ i deras webbshop så går det bra. Annars inte. Det ser du själv.

Första gångerna man beställer med Instabox brukar man behöva identifiera sig med BankID, så hitta inte på något eget namn som mottagare.
Senast redigerad av Prestost 2021-01-24 kl. 17:54.
Citera
2021-01-24, 17:59
Medlem
percees avatar
DHL har ju liknande boxar. Antar att man kan skicka till dom som privatperson. Krävs antagligen någon form av urkundsförfalskning av den som skickar för att vara anonym. Vilket dom som skickar inte har något att vinna på att riskera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in