Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-26, 20:58
Medlem
Snapcounts avatar
Joe Biden inviterer Russlands Vladimir Putin og Kinas Xi Jinping til det første store globale klimatoppmøtet i USAs regi siden Biden ble president, melder AP.

Det amerikanske nyhetsbyrået siterer fredag ikke navngitte tjenestemenn på opplysningene om møtet, som skal holdes 22. og 23. april.

Rundt 40 invitasjoner sendes ut fredag, skriver nyhetsbyrået AP

https://www.aftenposten.no/norge/i/m...nedEntry=27446

Så vad kommer att ske ?

-Kamala kommer istället för att Biden är "förkyld" ?
-Jänkarna övertygar XI att sluta med kol, typ inom 15 år ?
-Putin, vad gör han där ? Är ju en C-nation enligt endel !
-Får Biden ett nobelpris efter detta ?
-Och massa annan propaganda..
Citera
2021-03-26, 21:00
Medlem
LeifD2s avatar
Biden menade ju nyligen att Putin inte har någon själ och benämndes som mördare (vilket väl i och för sig inte är så långt undan...).. Så varför bjuds han in?
Får väl se om han dyker upp.

Stort PR-jippo för Biden och hans gäng.
Citera
2021-03-26, 21:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det är väl fortsättningen på klimatmötet i Davos i början på året där KlimatGreta var med.
Det anordnades av World Economic Forum med Klaus Schwab, prins Charles och Bill Gates i spetsen.
Putin och Xi var väl inte med på det digitala mötet i Davos kan jag tänka så nu vill väl Biden läxa upp dem.
Citera
2021-03-26, 21:08
Medlem
LostinDarknesss avatar
Tror att det kan handla om något Större. Fasaden utåt är att det handlar om ett "klimatmöte".
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-03-26 kl. 21:10.
Citera
2021-03-26, 21:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Bara jag som tänker att det egentligen handlar om något större egentligen? Man visar endast utåt att det skulle handla om "klimatet" men i verkligheten så handlar det om något helt annat.

Tror nog att Biden & co skulle ha svårt med "något annat".., större dvs.

I sådana fall tror jag som LeifD2 : Ett pr-jippo.

I efterhand beskrivs det som "svåra, tuffa förhandlingar" men med ett "rakt språk".

Följdfrågan efter det blir ju givetvis : Kan EU och Sverige göra mer ?
Citera
2021-03-26, 21:18
Medlem
Pippipipparpippins avatar
För att vara djävulens advokat (med flashbackbrillorna på):
En fin fredsförklaring till både Kinesen och Ryssen för att visa att det går att lägga de hårda orden åt sidan för att finna ett nytt fokusområde att enas runt?

Eller. Skaffa sig fler anledningar att vräka förhandlingsbordet i plytet på öst när de inte går med på att avveckla allt som storebror önskar?

så antingen en välvillig önskan om att glömma allt groll, eller en anledning att trappa upp inför WW3.
Senast redigerad av Pippipipparpippin 2021-03-26 kl. 21:19. Anledning: felstavning
Citera
2021-03-26, 21:23
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog att Biden & co skulle ha svårt med "något annat".., större dvs.

I sådana fall tror jag som LeifD2 : Ett pr-jippo.

I efterhand beskrivs det som "svåra, tuffa förhandlingar" men med ett "rakt språk".

Följdfrågan efter det blir ju givetvis : Kan EU och Sverige göra mer ?
Följd frågan säger jag inte emot.
Men jag tro att det kan handla om ev tillgångar. Färsk/sötvatten som ex som faktiskt börjar bli ett reellt problem. Med "klimatet" tänker man ju i första hand på luften mer eller mindre. Men jag tänker vatten, kobolt, olja, skog samt andra ämnen jag bara läst flyktigt förbi men som har ett större värde. Luften är knappast något man faktiskt tänker på med tanke på att luft kostar ca 20/kr kg och guld är värt bra mycket mer...
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-03-26 kl. 21:26.
Citera
2021-03-26, 21:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Följd frågan säger jag inte emot.
Men jag tro att det kan handla om ev tillgångar. Färsk/sötvatten som ex som faktiskt börjar bli ett reellt problem. Med "klimatet" tänker man ju i första hand på luften mer eller mindre. Men jag tänker vatten, kobolt, olja, skog samt andra ämnen jag bara läst flyktigt förbi men som har ett större värde. Luften är knappast något man faktiskt tänker på med tanke på att luft kostar ca 20/kr kg och guld 350K för 1 kg idag.

Ingen tokig tanke men då tror jag att man sköter snacket "mer privat" sinsemellan, tex Anktarktis. Nu är det ju 40 inbjudna. Finns risk att snack läcker ut då..

Sedan så.., om man förväntade att tex Kina skulle sluta med sitt kol inom 15 år.., så tror jag även att dessa förhandlingar skulle ha sköts i bakrummen och att president XI skulle bara komma dit för att skriva under. Han (och ingen annan) dyker ju upp och förhandlar och skriver under inom 2 dygn.
Citera
2021-03-26, 22:07
Bannlyst
Jag såg även på CNN att Joe Biden precis deltagit i ett EU-toppmöte via videolänk, som första president att göra det sedan George Bush 2003.
Han lovade bland annat att göra massiva investeringar i grön teknik och samarbeta med EU kring parisavtalet.

Styrkan med USA är deras långt avancerade teknik och möjligheten till att kommersialisera det omgående.
Detta saknar Kina. De har kunskapen,arbetsstyrkan,och kapitalet,men saknar den där kalifornia-hippie-mentaliteten som gjort Silicon Valley till världsmakt.
Citera
2021-03-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Styrkan med USA är deras långt avancerade teknik och möjligheten till att kommersialisera det omgående.
Detta saknar Kina.

Du har inte varit i Kina va?
Citera
2021-03-26, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Du har inte varit i Kina va?

Ett par gånger.
Guangzhou, Shenzhen, Zhuhai, Dongguan, Zhongshan, Foshan, Huizhou, Jiangmen
Citera
2021-03-26, 23:43
Medlem
Är det sant att han bjudit in statsministrarna från Danmark och Norge men Sverige är inte med. Har han ett horn i sidan till Stefan Löfvén?

Är inte Sverige den mest betydande klimatmakten i norra Europa? Jag känner mig trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in