• 2
  • 3
2021-04-08, 10:05
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Logik, aritmetik, geometri och dynamik är välfunna och konsistenta ideer som samverkar till förutsägelser med ganska hög precision. Mer noggranna mätningar visar att åtminstone dynamiken och geometrin måste utvecklas

Newton -> Einstein -> Feynman -> ?

för att formlerna ska bli tillräckligt precisa. Kanske kan också Feynmans normaliseringsprocess betraktas som en utveckling av aritmetiken? Det finns också olika logiska modeller, men vad jag vet används väl ännu bara den klassiska logiken när det gäller fysikaliska modeller.

Men vetenskapen är inte evig utan betydligt mer momentan.

Tack för dina tankar, kan du vänligen utveckla det sista mer?
Citera
2021-04-08, 12:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tack för dina tankar, kan du vänligen utveckla det sista mer?
Vetenskap handlar om det objektivt observerbara och mätbara men inom kvantdynamiken tvingas man kringgå detta på ett subtilt sätt som tänjer observationsbegreppet till det yttersta. Och man måste fråga sig om man kan ta för givet att verkligheten är objektiv. Det existerar observerbar vilja, vilken är subjektiv, och många med mig har upplevt ofattbar makt som vetenskapen medvetet bortser ifrån.

Min åsikt är att naturlagarna är sådana som Gud vill att de ska vara och att hans vilja inte är begränsad eller objektiv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in