Min kunskap vad kost anbelangar är som bäst rudimentär, från grundskolan minns jag något om att man går upp i vikt om man konsumerar fler kalorier än vad man förbränner. I bagaget har jag även med mig att ämnesomsättning delvis är genetisk samt att olika födoämnen (eller konsumtionsvaror) har lättare/svårare att bilda fett på en mänsklig kropp. När det kommer till dagens forskning är jag helt borta, jag har inte den blekaste om vad som sägs, men jag har hört att exempelvis öl kan öka östrogenproduktionen, vilket i sin tur kanske kan leda till att kroppen lättare lagrar fett på vissa ställen.
Eftersom att allt jag skrivit hittills säkert kan motbevisas av alla kunniga på forumet vänder jag mig till er för denna fråga:
Blir man tjock på olika sätt beroende av vad det är man äter och dricker och så vidare?
Begreppet ölmage är ju vida känt och när det kommer till att vara "spritfet" får jag upp bilden av någon som är pluffsig och därtill röd i ansiktet. Men lagrar kroppen överblivna kalorier på andra sätt om jag istället börjar frossa i morötter, eller valnötter eller vad som helst som är "nyttigt"? Får jag till slut samma kropp som någon som lidit av barnfetma och byggt på den kroppen i vuxen ålder, även om jag föräter mig på förhållandevis nyttiga saker snarare än choklad, bärs och semlor? Nu menar jag alltså att man äter en sjuh*lvets många morötter, för att "motsvara" hur bra en kladdkaka sätter sig på dubbelhakan.
Allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Du kan bli tjock på morötter om du äter tillräckligt många, dock så är det omöjligt att få i sig så mycket volym i din magsäck. Sedan så finns det bättre och hälsosammare livsmedel som gör att din kropp kommer må mycket bättre än om du skulle äta samma kilokalorier från Mc.Donalds. Men när det bara handlar om viktuppgång eller nedgång så är det nettokalorierna som avgör det.
När det handlar om att fettet hamnar på olika ställen på kroppen är för att alla människor är genetiskt olika och därför kan vissa få en stor dubbelhaka snabbt medans andra kan få mycket fett vid buken.
Senast redigerad av Iciw 2021-04-05 kl. 01:18.
Allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Du kan bli tjock på morötter om du äter tillräckligt många, dock så är det omöjligt att få i sig så mycket volym i din magsäck. Sedan så finns det bättre och hälsosammare livsmedel som gör att din kropp kommer må mycket bättre än om du skulle äta samma kilokalorier från Mc.Donalds. Men när det bara handlar om viktuppgång eller nedgång så är det nettokalorierna som avgör det.
När det handlar om att fettet hamnar på olika ställen på kroppen är för att alla människor är genetiskt olika och därför kan vissa få en stor dubbelhaka snabbt medans andra kan få mycket fett vid buken.
Jag lyckades bli lätt överviktig av att äta havregryn ett tag. Men det var för att jag åt dom ur påsen nästan dygnet runt, som en häst betar i en spilta. Var orolig då jag upplevde mig förvandlas till en heliumballong om jag var på fastande mage. Vilket kan va vanskligt om man befann sig utomhus.
Begreppet ölmage är ju vida känt och när detkommer till att vara "spritfet" får jag upp bilden av någon som är pluffsig och därtill röd i ansiktet. Men lagrar kroppen överblivna kalorier på andra sätt om jag istället börjar frossa i morötter, eller valnötter eller vad som helst som är "nyttigt"?
Spritfet är väl något man säger när väldigt smala personer helt enkelt slutar bara väldigt smala för att de lägger på sig vikt när de har festat mycket.
Tack för ditt svar!
Men skulle jag rent hypotetiskt kunna få en "ölmage" om jag lärde mig att pressa i mig alldeles för många morötter? Eller vilken typ av kropp skulle jag tänkas få om jag snarare än skräpmat föråt mig på "nyttig" kost? Skulle jag se likadan ut som om jag råkade peta i mig "motsvarande" (ur ett kaloriperspektiv) mängd öl?
Men skulle jag rent hypotetiskt kunna få en "ölmage" om jag lärde mig att pressa i mig alldeles för många morötter? Eller vilken typ av kropp skulle jag tänkas få om jag snarare än skräpmat föråt mig på "nyttig" kost? Skulle jag se likadan ut som om jag råkade peta i mig "motsvarande" (ur ett kaloriperspektiv) mängd öl?
Spritfet är väl något man säger när väldigt smala personer helt enkelt slutar bara väldigt smala för att de lägger på sig vikt när de har festat mycket.
Ja, så är det nog. Men är det ett utseende direkt knutet till festandet och allt vad det innebär? Alltså extraordinär hunger till följd av droger, hamburgare mitt i natten, bakfyllepizza, ovanpå alla ljuva drycker, eller kan jag få samma kropp av att gluffsa i mig spenat?
Ja, så är det nog. Men är det ett utseende direkt knutet till festandet och allt vad det innebär? Alltså extraordinär hunger till följd av droger, hamburgare mitt i natten, bakfyllepizza, ovanpå alla ljuva drycker, eller kan jag få samma kropp av att gluffsa i mig spenat?
Det är inte knutet till något utan det är bara hur en smal person ser ut precis i början när hen slutar vara smal. Det betyder inte så mycket.
Jag lyckades bli lätt överviktig av att äta havregryn ett tag. Men det var för att jag åt dom ur påsen nästan dygnet runt, som en häst betar i en spilta. Var orolig då jag upplevde mig förvandlas till en heliumballong om jag var på fastande mage. Vilket kan va vanskligt om man befann sig utomhus.
Jag känner igen det där, jag har gått runt med uppsvälld mage i perioder när jag i princip levt på havregrynsgröt och avstått alla möjliga andra frestelser.
Intressant, av någon anledning känns det kontraintuitivt för mig, men det är å andra sidan en av de bakomliggande orsakerna till att jag ställde frågan.
Generellt så blir du lika fet av överätning, men att frossa kolhydrater eller att spritfesta binder mycket vätska så en person kan se mer uppblåst ut. Salt binder även vätska.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!