Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-26, 09:20
  #1
Moderator
vfs avatar
I Expressen redovisas dom 3 storas bokslut för säsongen som gick
Intressant är att HV, FBK och Frölunda står för 154 miljoner av
klubbarnas 226 miljoner i eget kapital.

http://expressen.se/index.jsp?a=592805

Kan detta vara en fara för svensk hockey på sikt?
Det känns lite som att det blir svårt för tex Brynäs eller Timrå
att kunna vinna ES inom överskådlig framtid med tanke på
att dom ekonomiska musklerna saknas.

Är ett lönetak enl NHL en väg att gå?
Citera
2006-05-26, 09:49
  #2
Medlem
hgus1259s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
I Expressen redovisas dom 3 storas bokslut för säsongen som gick
Intressant är att HV, FBK och Frölunda står för 154 miljoner av
klubbarnas 226 miljoner i eget kapital.

http://expressen.se/index.jsp?a=592805

Kan detta vara en fara för svensk hockey på sikt?
Det känns lite som att det blir svårt för tex Brynäs eller Timrå
att kunna vinna ES inom överskådlig framtid med tanke på
att dom ekonomiska musklerna saknas.

Är ett lönetak enl NHL en väg att gå?

Helt klart kan det vara oroväckande att det blir ett fåtal stora klubbar och att vi får en utveckling av ES liknande Premier League där det bara finns 3-4 klubbar som kan vinna.

En annan tanke som slog mig är att elitserieklubbarna kan visa fantastiska resultat som VF och co gör, men finns det en enda svensk fotbollsklubb som gör positivt driftsresultat, dvs överskott innan spelarförsäljningar? Hockeyklubbarnas trupper är ju större än fotbollsklubbarnas och det är ju lönerna som är den stora utgiftsposten.
Citera
2006-05-26, 09:53
  #3
Medlem
Skönt att något gick bra för HV till slut då
Men jag skulle tro att dem mindre klubbarna kommer bli rikare efterhand. Nu bygger dem också egna arenor som är ett måste för att kunna få in stora inkomster.
Men under några år nu så kommer det handla om dem 4 stora men sen tror jag det kommer jämna ut sig med tiden. Allt går ju i vågor.
Citera
2006-05-26, 10:06
  #4
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Skönt att något gick bra för HV till slut då
Men jag skulle tro att dem mindre klubbarna kommer bli rikare efterhand. Nu bygger dem också egna arenor som är ett måste för att kunna få in stora inkomster.
Men under några år nu så kommer det handla om dem 4 stora men sen tror jag det kommer jämna ut sig med tiden. Allt går ju i vågor.

Egen arena är inte ett måste för stora inkomster, se på Frölunda
som slog rekord i omsättning denna säsong. Egen arena ger större
möjlighet till inkomster offseason men innebär även utgifter, drift
etc. frågan är hur en arena i Örnsköldsvik bär sig på sikt.
Det är ju kanske inte någon direkt expansiv region som den ligger i.
Man får hoppas att schlagerfestivalen fortsätter med kvalheat...
Citera
2006-05-26, 19:28
  #5
Medlem
hgus1259s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Skönt att något gick bra för HV till slut då
Men jag skulle tro att dem mindre klubbarna kommer bli rikare efterhand. Nu bygger dem också egna arenor som är ett måste för att kunna få in stora inkomster.
Men under några år nu så kommer det handla om dem 4 stora men sen tror jag det kommer jämna ut sig med tiden. Allt går ju i vågor.
Alla pratar om att man ska äga sina egna arenor, men se på lag som Leksand och Södertälje... Vad fan ska de med sina arenor till, de spelar i Allsvenskan, kommer väl dra 2-3000 åskådare max under säsongen vilket inte kommer få arenan att gå runt. Vad mer ska man ha i dessa byar? Södertälje är för nära Sthlm, vem lägger ett evenemang i Södertälje? så vem ska hyra arenan? Leksand ska vi inte ens prata om, en jävla obygd som inte har någonting förutom en midsommarstång (jag vet, fd sambo därifrån...)

Så är det så bra att sitta med dyra arenor som skall amorteras på och som har stora avskrivningar? Vette faaan... Annars hade nog VF köpt ut Frölundaborg och rustat upp den om det hade varit så fördelaktigt...
Citera
2009-09-03, 21:15
  #6
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Bumpar tråden med tanke på det här:
http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle5733819.ab

En liten fråga. Djurgården har ända sen sitt senaste SM-guld gnällt på hur dem har det sämst ställt av alla lag i Sverige när det gäller arenan. Dels ska hyran var ofantligt mycket dyrare än hos andra lag och dels så måste man betala samma hyra för Globen som för Hovet. Tittar man på Aftonbladets ytterst tveksamma faktaruta så betalar Djurgården i stort sett ingenting.

Är det någon som vet vilka siffror som stämmer för respektive klubb?
Citera
2009-09-03, 21:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Bumpar tråden med tanke på det här:
http://www.aftonbladet.se/sportblade...icle5733819.ab

En liten fråga. Djurgården har ända sen sitt senaste SM-guld gnällt på hur dem har det sämst ställt av alla lag i Sverige när det gäller arenan. Dels ska hyran var ofantligt mycket dyrare än hos andra lag och dels så måste man betala samma hyra för Globen som för Hovet. Tittar man på Aftonbladets ytterst tveksamma faktaruta så betalar Djurgården i stort sett ingenting.

Är det någon som vet vilka siffror som stämmer för respektive klubb?

Jag TROR att det ligger till så här.
Alla andra lag vad jag vet får in intäkterna från kiosk försäljning och så vidare men jag har hört att djurgården inte får någonting. Men jag är inte säker.
Citera
2009-09-03, 22:00
  #8
Medlem
Precis så är det. Artikeln är missvisande eftersom det inte redovisas vilka inkomster klubbarna kan göra på sin arena. Vissa lag stoppar i princip alla pengar som kommer in på arenan i egen ficka medan andra klubbar (tex DIF) knappt får en krona.

Visst kan man redan nu se lite "premiere league-tendenser" med några lag som år efter år ligger i topp.

Det dumma är att det oftast handlar om vilka klubbars kommuner som är mest sugna på att sponsra sitt lag...
__________________
Senast redigerad av poisonidea 2009-09-03 kl. 22:07.
Citera
2009-09-04, 09:06
  #9
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBKAndreas
Jag TROR att det ligger till så här.
Alla andra lag vad jag vet får in intäkterna från kiosk försäljning och så vidare men jag har hört att djurgården inte får någonting. Men jag är inte säker.

Frölunda har mig veterligen ingen del av intäkterna från kiosker etc.
Möjligen en viss del iom delägandet i Framtiden.
Citera
2009-09-04, 09:35
  #10
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Frölunda har mig veterligen ingen del av intäkterna från kiosker etc.
Möjligen en viss del iom delägandet i Framtiden.

Är det inte McDonalds som står för kioskerna och får intäkterna för dessa i Scandivanium? Det är iallafall deras personal som arbetar där.
Citera
2009-09-04, 09:49
  #11
Medlem
SweTechs avatar
Jag har sett siffror på att varje hemmamatch i semi och finalspelet 08/09 gav Färjestad en vinst på ca 1.2 miljoner och då räknas biljetter och all försäljning i LLA in.

Sen har man iofs investerat i centret som innehåller omklädningsrum, SATS och inom en snar framtid klubbens Kansli.
Man har också en akademi plannerad för att ännu mer focusera på hur man forslar fram spelare till a-laget.
Citera
2009-09-04, 09:54
  #12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Är det inte McDonalds som står för kioskerna och får intäkterna för dessa i Scandivanium? Det är iallafall deras personal som arbetar där.

Jupp, sedan är frågan hur mycket McDonalds betalar till GotEvent
osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback