Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-18, 07:49
  #1
Medlem
Kanske lika bra att köra ny tråd i år också, så startar denna.

TV-sändningarna startar 18/4 kl 8:00.

Vi diskuterar väl ungefär samma saker som föregående år. Diverse info, älgar som dyker upp, andra djur etc. Kanske även nåt om växtlighet och miljö.

Info: https://kontakt.svt.se/guide/den-stora-algvandringen
Citera
2021-04-18, 08:13
  #2
Medlem
Redan efter 5 minuter kan man se att förutsättningarna för tidiga simturer är bättre än förra året. Då var där ju en iskant som gjorde att älgarna inte ville över alternativt tog annan väg. I år saknas iskanter på vissa ställen, men är å andra sidan tjockare på andra. Hittar dom rätt ställen skall vi inte behöva vänta länge på första simturen.

Vilket väder, förresten. Solig morgon, vindstilla, och massor med naturljud. Fantastisk miljö.
Citera
2021-04-18, 08:25
  #3
Medlem
Doctors avatar
De första älgarna i fjol kom den 19/4, ska bli intressant att se hur nära i tiden de kommer i år.
Citera
2021-04-18, 08:37
  #4
Medlem
Jordgubbes avatar
Också ganska trevligt som bara bakgrundsmusik (förmodligen bäst tidig morgon), jag hörde tex just islossningsljud. // Via Kunskapskanalen var mindre bra för där blev det plötsligt annat, men svt play länken borde väl funka konstant.
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-04-18 kl. 09:07.
Citera
2021-04-19, 07:29
  #5
Medlem
Skall tydligen vara tjäder och orre med i år. Är det på ”Myren” dessa förhoppningsvis skall ses? För den kameran sitter väl inte i samma område som älgarna passerar?

Järven tyvärr utgått, som jag förstår det.

Fina bilder idag på morgonen. Men ingen älgaction ännu.
Citera
2021-04-19, 10:36
  #6
Medlem
I fjol hade vi en länk till kartor över kameraplaceringar, är det någon som vet var årets kartor finns?

(Edit Jag är en slarver, länken finns i första posten.
Citera
2021-04-19, 13:00
  #7
Moderator
Jultrollets avatar
Äntligen, ser fram emot det här varje år!
En fin flock sångsvanar i bild nu och tidigare var det ett par duvor som letade mat i skogsbrynet.

Håller med om att vädret är fantastiskt. Fortsätter det så här kan det bli spännande tidigt i serien.
Citera
2021-04-19, 22:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Järven tyvärr utgått, som jag förstår det.

Att de överhuvudtaget kunde filma järv i fjol är enastående. Jag tror det är nästan världsunikt. De måste haft goda indikationer på en lya när de här djuren har kolossala revir. Jag hade gärna sett lodjur i år men det är kanske ännu svårare.

Det större omgivande området av norra Ångermanland, Jämtland samt Västerbotten har hög densitet av alla stora rovdjur utom varg (kolla länsstyrelserna inventeringar).

Med en stor mängd tur kan nästintill vad som helst vandra in i kamerorna. Kanske inte just på det stället men i det omgivande området. Alla stora rovdjur verkar föredra att föröka sig i oländiga bergiga områden. Järv, björn och lo gör det definitivt.
Citera
2021-04-20, 08:38
  #9
Medlem
Töar snabbt, men har svårt att se att några älgar vågar passera över ”Näset” de närmaste dagarna. Är inte så djupt, men verkar ligga is kvar på botten och senaste dagarna har det töat så det ligger vatten ovanpå. Går ju inte gå över där förrän isen är borta. Även Passagen börjar väl töa upp till nån sörja så kanske inte är ett alternativ. Och då blir eventuella älgar som dyker upp kvar på ”fel sida” några dagar till.
Citera
2021-04-20, 15:41
  #10
Moderator
Jultrollets avatar
Typiskt att jag missade flocken med renar i går! Tur man kan kolla på reprisen.

Det stod under programmet vid 13-tiden i dag att älgen Joker befann sig 17 km söder om Entrén. Älgen Ärriga Damen var då runt 32 km söder om Entrén. Båda är försedda med GPS-halsband.
Citera
2021-04-20, 15:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Typiskt att jag missade flocken med renar i går! Tur man kan kolla på reprisen.

Det stod under programmet vid 13-tiden i dag att älgen Joker befann sig 17 km söder om Entrén. Älgen Ärriga Damen var då runt 32 km söder om Entrén. Båda är försedda med GPS-halsband.

Det var en jäkla massa renar dag 1 när jag tittade. Kändes trevligt 😊
Men sen har jag inte sett någon alls.
Citera
2021-04-20, 15:56
  #12
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det var en jäkla massa renar dag 1 när jag tittade. Kändes trevligt 😊
Men sen har jag inte sett någon alls.
Ja, de är mina favoriter. Hoppas det kommer fler eftersläntrare så småningom eller att den där gruppen vandrar omkring lite till i området innan de drar vidare.

Hann tyvärr inte se så mycket i förmiddags men tranorna var fina, särskilt när hanen fick lite vårkänslor en kort stund och dansade runt lite, och det har varit fler sorters fåglar i ett och samma program än tidigare känns det som. Knipor, gräsänder, kanadagäss och sångsvanar samt en vacker fågel som påminde om en dopping men hade svart huvud och nackfjädrar. Osäker på vad det kan vara för något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in