Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-20, 17:23
  #13
Medlem
Doctors avatar
Tidigt i morse så var det ett stort orrspel på myren. Det hade varit kul att komma lite närmare, men det är väl svårt att veta var de kommer att spela. Nu var kameran väldigt långt från fåglarna men det var intressant i alla fall.
Citera
2021-04-21, 12:50
  #14
Medlem
Var håller älgkrakarna hus?
Citera
2021-04-22, 12:48
  #15
Moderator
Jultrollets avatar
De sade på Go'kväll i tisdags att de satsat stort på att förbättra ljudet i år och det märks verkligen tycker jag. Man hör fåglarna och vattnets porlande mycket tydligare än tidigare.

Sedan tror jag också som Burkgurka ovan att älgarna nog väntar lite till. De är nog på gång men det är lite för mycket is på vissa ställen där de ska över.
Citera
2021-04-22, 13:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
De sade på Go'kväll i tisdags att de satsat stort på att förbättra ljudet i år och det märks verkligen tycker jag. Man hör fåglarna och vattnets porlande mycket tydligare än tidigare.

Sedan tror jag också som Burkgurka ovan att älgarna nog väntar lite till. De är nog på gång men det är lite för mycket is på vissa ställen där de ska över.

Jo, Näset är ju helt omöjligt att gå över. De skulle halka omkull direkt om de försökte gå på isen som ligger på botten och det ser inte ut att finnas ett sätt att labyrinta sig fram heller. Märkligt hur det skiljer sig år från år. Tidigare har de kunnat välja på att gå på isen vid Passagen eller vada över vid Näset, för att komma över till Udden. Men i år är båda alternativen tillfälligt omöjliga eller i alla fall mycket svårpasserade. Så även om de snart dyker upp vid Entrén så kommer de nog vänta några dagar. Förra året var det ju sista simturen som var problemet med en iskant på Fastlandet, men i år är där isfritt på vissa ställen och skall inte vara några problem. När de så småningom kan ta sig över till Udden.

Lite blåst och mer strömt vatten kanske skulle hjälpa till att göra förhållandena bättre.

Tills vidare får vi fortsätta njuta av ljuden och miljön.
Citera
2021-04-23, 08:35
  #17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Var håller älgkrakarna hus?
Vi har ett par älgar inzoomade i detta nu, är det en förtrupp? // Och med bild.
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-04-23 kl. 08:52.
Citera
2021-04-23, 10:20
  #18
Medlem
Jordgubbes avatar
Nu är det bara ren väntan på mer action.
Citera
2021-04-23, 10:46
  #19
Medlem
Måste ju vara mer än dubbelt så många renar i år, jämfört med föregående år.

Om jag minns rätt brukar det väl vara 5-6 st eller i alla fall lite under 10 st. Idag har ett par dussin lagt sig under kameran för att få TV-tid (typ).
Citera
2021-04-23, 11:59
  #20
Medlem
se där.. Nu är Näset isfritt, dvs det finns nu en passage utan att behöva klampa på is på botten och halka omkull.

Då lär vi nog snart få se simälgar. Måndag senast, men tror några kan passera tidigare.
Citera
2021-04-23, 12:25
  #21
Medlem
Jordgubbes avatar
Renarnas beslutsprocess verkar gå ut på att först ligga och sola hela förmiddagen, sen kolla på plats vid is/vattenbrynet en halv minut, sen traska tillbaka (Direktlänk). Alla verkar överens.
Citera
2021-04-23, 12:42
  #22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Måste ju vara mer än dubbelt så många renar i år, jämfört med föregående år.

Om jag minns rätt brukar det väl vara 5-6 st eller i alla fall lite under 10 st. Idag har ett par dussin lagt sig under kameran för att få TV-tid (typ).
Ja verkligen, kul att få se en så stor flock i år!

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Renarnas beslutsprocess verkar gå ut på att först ligga och sola hela förmiddagen, sen kolla på plats vid is/vattenbrynet en halv minut, sen traska tillbaka (Direktlänk). Alla verkar överens.
Det verkar lugnt och behagligt utan bråk. Ligger och dåsar, tuggar och sträcker på sig.
Behöver läsa på lite om dem känner jag för jag har ingen koll alls på hur renar beter sig under året. När de får kalvar, hur hierarkin är inom flocken osv.
Citera
2021-04-23, 14:29
  #23
Medlem
Sooks avatar
Och nu är det några fåglar med långa ben. Jag vill se långbenade däggdjur
Citera
2021-04-24, 13:32
  #24
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Fin filmning på älgarna idag 13.20 och ca 10 minuter. Rätt nära. 4 stycken betandes blåbärsris vid entrén
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in