Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-24, 14:21
  #25
Medlem
Jordgubbes avatar
Sjukt spännande: renarna testade nyss isen, har de isdubbar?
Citera
2021-04-25, 08:36
  #26
Medlem
Fin och fluffig räv filmad på nära håll. Men bara en kort stund, tyvärr.

Nu är ju rävar inte ovanliga och de flesta har väl sett sådana live på nära håll, men denna kändes större, rödare och mer välmående än ”stadsrävar”. Men kan såklart bero på att den fortfarande hade vinterpälsen på.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2021-04-25 kl. 08:44.
Citera
2021-04-25, 11:07
  #27
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror vi har dagens första älgar i detta nu (promenerandes, så ingen överdriven uppståndelse). Programmet väcker nyfikenhet. Vad är det exempelvis som får älgarna att göra denna vandring. De går väl inte och "funderar" på att simma när badvädret blir bättre, utan snarare "knuffas" framåt av temperaturen. Det finns sidor som svarar på frågor om älgar, som visar aktiv kamera, och som visar spårning av ett par älgar.
Citera
2021-04-25, 12:07
  #28
Medlem
Jordgubbes avatar
Med risk för att moderatorn tycker det är en dålig diskussion, men den här bilden är väl godkänd - rätt i kameran (öronen är bakåt, så blickriktningen är nog mer en naturlig slump än att älgen hört kameran).
Citera
2021-04-25, 18:38
  #29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tror vi har dagens första älgar i detta nu (promenerandes, så ingen överdriven uppståndelse). Programmet väcker nyfikenhet. Vad är det exempelvis som får älgarna att göra denna vandring. De går väl inte och "funderar" på att simma när badvädret blir bättre, utan snarare "knuffas" framåt av temperaturen. Det finns sidor som svarar på frågor om älgar, som visar aktiv kamera, och som visar spårning av ett par älgar.
Jag vet inte riktigt om SVT har nåt men det skulle vara kul med kommentatorer ibland. Jag förstår att de inte kan ha det dygnet runt men de kör ju highlights 21:30. Då kunde de ju ha en kommentator som kunde berätta lite saker man kanske undrar över. Om inte annat bara berätta vilka djur man ser, tänker då på alla fåglar jag inte har en aning om vilka sorter det är
Citera
2021-04-25, 18:57
  #30
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag vet inte riktigt om SVT har nåt men det skulle vara kul med kommentatorer ibland. Jag förstår att de inte kan ha det dygnet runt men de kör ju highlights 21:30. Då kunde de ju ha en kommentator som kunde berätta lite saker man kanske undrar över. Om inte annat bara berätta vilka djur man ser, tänker då på alla fåglar jag inte har en aning om vilka sorter det är
Jag har alltid önskat att de kunde lägga in en liten snabb textsnutt där det står lite kort om djuret i bild. Vad det är för fågel exempelvis, om den ska vidare eller stanna i området osv. De gör det ibland, har sett att de skrivit lite om renarna tidigare år, men det vore bra om det kunde ske oftare.

Annars tror jag att man kan ställa frågor i Duo-appen men har inte provat själv.
Citera
2021-04-25, 22:18
  #31
Medlem
Jordgubbes avatar
Kanske är det på "kvällens höjdpunkter", som de i så fall skulle kunna addera lite infotainment.
Citera
2021-04-26, 08:31
  #32
Medlem
En del älgar idag.

”Nytt djur” alldeles nyss. En utter. (Tyckte jag det såg ut som, i alla fall).
Citera
2021-04-26, 09:11
  #33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
En del älgar idag.

”Nytt djur” alldeles nyss. En utter. (Tyckte jag det såg ut som, i alla fall).

Det måste det ha varit.
Citera
2021-04-26, 09:25
  #34
Medlem
Jordgubbes avatar
När det pandemirenoveras, slamras och stökas är det perfekt att istället få lite kontakt med dessa älgar och den deras lugna natur. Jag undrar vad man hade behövt göra för att få den kontakten i verkligheten, antagligen gnugga in sig i lera och skit, och gömma sig under mossan utan ett ljud i några dygn. Det som gör programmet så fantastiskt är växlingen mellan att inget händer, fast kanske efter ett tag. Det talar en aning emot kommentarsspår och inforutor, just väntan och det osäkra. Tack vare av att det är så många kameror uppsatta plus en producent är det ändå mer action än om man själv skulle varit där. Sen kan man skruva upp fågelkvittret också om man själv pysslar med annat. Här en bild från nyss.
Citera
2021-04-26, 13:59
  #35
Medlem
Det finns älg vid entrén just nu.
Citera
2021-04-26, 15:38
  #36
Medlem
Nu är det gott om älg i området. De bidar kanske sin tid.

Jag ser även att de eländiga gamla avverkningsstubbarna står kvar ovan vattenytan vid 'passagen'. Områdets vattenhydrauliska historia hade varit väl värd att berättas. Jag tolkar stubbarna i vattnet som en konsekvens av att området numera är att betrakta som en kraftverksdam. Vattenytan har nog höjts samtidigt som de normala årstidsvariationerna i flödet suddats ut.

Så gissar jag att det ligger till men jag kan ingenting om det faktiska läget och här hade det varit intressant om experter kan uttala sig.

Detta borde även påverka älgarnas årstidsvandringar i området. Det här är ett långt mer intressant område än SVT låter påskina. Det finns en mycket djup och intressant historia att berätta om Ångermanälven.

De i tråden som kan och vet saker borde hjälpa till här tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Proprioception 2021-04-26 kl. 15:52. Anledning: det blev ett 'enn' för mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in