2021-12-20, 22:27
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Väldigt överviktig är verkligen en överdrift. Mina första tips gav jag under tiden du vägrade berätta om din vikt och jag trodde att du var väsentligt tyngre. Gör knäböj och mark ont är det nog inte din kroppsvikt som felar, men jag ska sluta tjata om mina jäkla basövningar. You do you, och du verkar ju gå bra

Har helt klart fokat för mkt på viktminskning, har lyft tyngre än vad min muskelmassa medgett vilket lett till ledbesvär och skador. Kanske har jag haft en touch av ätstörning också. Sedan jag skrev inlägget i maj har jag ökat i vikt igen, under kontrollerade former och med stenhård fokus på styrka. Väger nu ca 7 kg mer (fingerade dock min längd och vikt något för att anonymisera mig i förra inlägget ). Vågar hävda att uppgången enbart är muskler och har också ökat markant i styrka i mark, knäböj, bänk. Jag tänker fortsätta upp några kilo till, kanske till 80. Ingen koll alls på fettprocent, men ser ut såhär.

https://ibb.co/wNMvVj1

Det låter kanon. Jag tror att det är viktigt att försöka ha en sund inställning till kost, särskilt efter en större viktnedgång, man ska med gott samvete kunna äta ordentligt och få i sig rätt proteinmängd och näringsämnen, särskilt efter ett hårt träningspass. Någonstans måste man fimpa rädslan av att hamna tillbaka till sitt gamla, större jag. Man lever ett nytt liv, nya rutiner, mer motion med styrketräning och rörelse.

Styrkeökningar är ett grymt bevis på att något görs rätt, fortsätt så. Såg din bild, såg riktigt bra ut, utan att ha sett ditt före-jag så kan man ju konstatera att du också droppat en del muskelmassa i takt med viktnedgången, men vad gör det? Viktnedgången är klar och nu är det nya tag i att bygga massa - om man nu har det som mål? Det kommer ju lite allt eftersom annars om man tränar på hårt och sköter kosten. Det viktigaste är att man mår bra fysiskt och är nöjd med sin kropp. Men självklart blir man ju aldrig det.

Vikt är ganska irrelevant, men 80 kg är ett bra viktmål, försök att inte dirty bulka, utan köra på långsamt med en bra diet som ligger snäppet på kcal+. Hur ser din kost ut generellt, vad ligger du på för dagligt proteinintag?

Vet ej hur ditt träningsschema ser ut. Vore kul om du återkopplar lite. Kör du mycket basövningar?

Och ledsen TS om vi trådkapar lite.
Senast redigerad av Zuzumba 2021-12-20 kl. 22:30.
Citera
2021-12-23, 07:16
Medlem
Thanks man, riktigt kul att få sån feedback Kör bara basövningar i en över/underkroppssplitt varvat med löpning. Tränar minst 6 dagar i veckan, även om jag verkligen inte ger max varje pass. Samma övningar som i Stronglift 5x5. Körde även SL5x5-upplägget många år med god utdelning, det funkade fint även vid viktnedgång. Men då får man se progressionen som bibehållen styrka trots viktminskning. Visst, en del muskler kanske har försvunnit, men jag lyfter tyngre i alla övningar nu än någonsin.

Kostmässigt körde jag länge interimistisk fasta (det jag då och då fortfarande nån vecka emellanåt). Äter fortfarande bara ett mål fast föda per dag, en rejälare middag. Men dricker wheyshakes med mjölk två ggr per dag, och slänger i mig en keso eller några ägg vid behov, så det blir inte någon riktig fasta.

Förlåt Cleo, detta blev OT. Kanske startar egen träningslogg efter nyår.
Citera
2021-12-24, 10:18
Medlem
cleovarnamnets avatar
God morgon och gud jul, alla rara, fina flashbackare, och alla andra också för den delen! ♥️🎄🌟🎄♥️
…nu jävlar ska det ätas marsipangrisar!

(Tänker fortfarande få in 10 000 steg. Och göra lite enkla styrkeövningar hemma. Gjorde t ex squats både före och efter frukosten, som bestod av risgrynsgröt med körsbärssylt. Och läste nyligen att en promenad precis före eller efter maten minskade nivån av socker i blodet.
Jag har bullat upp med en massa godsaker... Ska anteckna allt jag äter och givetvis redovisa här sen. 😉 )

Vägde 97,7 i morse. Förväntar mig att komma över 98 i morgon men VÄGRAR att gå upp till 99 igen. Det kommer nog att hålla mig på mattan!

Nu ska jag baka nötkakor med citron!

En kompis kommer till min mamma och vi ska äta jullunch tillsammans alla tre. Nästa år hoppas jag att jag även kan göra det tillsammans med en pojkvän… Åh, ser framför mig hur vi (läs: han) bär in den tre meter höga granen och hur vi (läs: jag) klär den… Inget ont om småbarn, men på något vis är det väldigt mycket lugnare att fira bara vuxna. 😉
Ska verkligen försöka bli mer modig och framåt och våga börja dejta och ta tillvara på tillfällena! Vet att carpe diem är ett utskrattat och hånat begrepp men fattar inte varför? 2022 ska bli mitt carpe diem-år! (Och sen ska jag gå ned 30 kilo. Och hade så gärna velat ha en hund. Världen bästa promenadkompis! Förlåt, men läs detta om shiban:
”När mina barn har fått julklappar och shiborna har varit med har det verkligen sett ut som om intresset är lika stort hos shiborna som hos barnen när pappret åker av. Shiborna följer med nyfikenhet nya leksaker och går gärna med in på barnens rum för att se var de förvaras. Vi brukar skratta åt shibornas dagliga husesyn då de tar en tur runt i alla rum och studerar noggrant om det har dykt upp något nytt och kul.” HUR GULLIG KAN MAN BLI!? 😍😍😍

https://novens-kennel.com/vaara-hundar/shiba.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Här fortsätter framstegen ser jag! Heja. Envishet, disciplin, men också en lagom avslappnad attityd (tycker jag) verkar göra susen.

Apropå diskussionen om baslyft kontra maskiner, jag gjorde själv den switchen någon gång i fyrtioårsåldern och kommer aldrig mera gå tillbaka. Tycker också det är lite väl mycket skrämselpropaganda kring att det är lättare att skada sig vid baslyft jämfört med maskiner etc etc. Jag vet inte om det egentligen finns någon fakta/forskning som faktiskt bekräftar det på motionärsnivå. Hursomhelst, min poäng är att det är faktiskt inte så jävla blodigt att köra baslyft på "vår" nivå. Helt annan sak när man börjar närma sig den mänskliga förmågans utkanter, men det är liksom en annan diskussion. Det är inte speciellt svårt eller tar inte särskilt lång tid att lära sig lyfta rätt, och det är verkligen värt det. Men by all means, så länge du tycker det är kul med maskiner så är det ju bara att köra.

Tack för pepp! ☺️ Nej, du har nog rätt. Är ju ingen elitidrottare, direkt! Däremot lyckas jag ofta få ont i knäna efter benböj och dylikt. Tror det beror på min övervikt. Man kanske även på stela lårmuskler eller dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Grattis till framstegen! Läste igenom tråden och fick två tankar.

Den första är att du verkar få bättre resultat när du ibland går över ditt dagsbehov. Kanske är din kropp väldigt bra på att ställa in sig på mindre mat och att du behöver lura kroppen att du inte svälter den. Förslagsvis periodisk fasta och eller cheat day.

Gällande cheat day så ska det vara en kontrollerad sådan där du minskar resten av veckans intag med det du ökar den dagen så du under veckan hamnar på samma underskott som du har nu.

Personligen tar jag bort ett mål om dagen men det är i syfte att hålla min vikt och inte minska.

Det andra är att rådet jag skulle ge är att boka tid för terapi. Att gå omkring och må så dåligt över dig själv kan inte vara hälsosamt. Jag har också blivit retad/mobbad. Det kan sätta sig på själen men det finns hjälp att få.

Lycka till med din fortsatta resa

Tack och tack för tips! ☺️
Med det där otrevliga gänget på högstadiet menade jag mer att det de sa understödde mina egna teser om mig själv. Men ja, ibland hade det varit skönt att diskutera såna saker med nån. Jag pratar ogärna med någon om det irl, iaf med folk jag känner. Känns som jag då indirekt tvingar dem att säga motsatsen - men om de inte gör det skulle jag såklart bli jätteledsen. Lättare att skriva om det online när ingen har koll på mig och mitt utseende.

Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Viktminskning nja. Men när du tränar kommer din kroppsvolym generellt att minska men vissa delar av kroppen kommer helt klart svälla. Har bristningar på framsidan av axlarna och i ljumskarna sedan musklerna började växa där. Och sen är det som du säger, jag har även en del bristningar på sidan av magen från tiden då jag var stor.

Ca 30 kg! Är tyvärr lite för blyg för att lägga ut en "före"-bild här men rekommenderar att du själv tar före-bilder för eget framtida bruk. Sjuk motivationshöjare!

Och tack precis den typ av kommentar jag fiskade efter!
Wow! Så bra jobbat! 🤩 Och det var precis en sån kommentar du förtjänade! Skulle aldrig ha gissat att du varit överviktig!
…och det du skrev om i ditt andra inlägg - verkligen ingen fara! Men sen kan jag ändå rekommendera dig att skaffa en träningsjournal för det är så himla kul och motiverande! Och alla är så snälla och stödjande! 🥺 🥰
Citera
2021-12-24, 14:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
God morgon och gud jul, alla rara, fina flashbackare, och alla andra också för den delen! ♥️🎄🌟🎄♥️
…nu jävlar ska det ätas marsipangrisar!

(Tänker fortfarande få in 10 000 steg. Och göra lite enkla styrkeövningar hemma. Gjorde t ex squats både före och efter frukosten, som bestod av risgrynsgröt med körsbärssylt. Och läste nyligen att en promenad precis före eller efter maten minskade nivån av socker i blodet.
Jag har bullat upp med en massa godsaker... Ska anteckna allt jag äter och givetvis redovisa här sen. 😉 )

Vägde 97,7 i morse. Förväntar mig att komma över 98 i morgon men VÄGRAR att gå upp till 99 igen. Det kommer nog att hålla mig på mattan!

Nu ska jag baka nötkakor med citron!

En kompis kommer till min mamma och vi ska äta jullunch tillsammans alla tre. Nästa år hoppas jag att jag även kan göra det tillsammans med en pojkvän… Åh, ser framför mig hur vi (läs: han) bär in den tre meter höga granen och hur vi (läs: jag) klär den… Inget ont om småbarn, men på något vis är det väldigt mycket lugnare att fira bara vuxna. 😉
Ska verkligen försöka bli mer modig och framåt och våga börja dejta och ta tillvara på tillfällena! Vet att carpe diem är ett utskrattat och hånat begrepp men fattar inte varför? 2022 ska bli mitt carpe diem-år! (Och sen ska jag gå ned 30 kilo. Och hade så gärna velat ha en hund. Världen bästa promenadkompis! Förlåt, men läs detta om shiban:
”När mina barn har fått julklappar och shiborna har varit med har det verkligen sett ut som om intresset är lika stort hos shiborna som hos barnen när pappret åker av. Shiborna följer med nyfikenhet nya leksaker och går gärna med in på barnens rum för att se var de förvaras. Vi brukar skratta åt shibornas dagliga husesyn då de tar en tur runt i alla rum och studerar noggrant om det har dykt upp något nytt och kul.” HUR GULLIG KAN MAN BLI!? 😍😍😍

https://novens-kennel.com/vaara-hundar/shiba.aspx

Tack för pepp! ☺️ Nej, du har nog rätt. Är ju ingen elitidrottare, direkt! Däremot lyckas jag ofta få ont i knäna efter benböj och dylikt. Tror det beror på min övervikt. Man kanske även på stela lårmuskler eller dylikt.

Med det där otrevliga gänget på högstadiet menade jag mer att det de sa understödde mina egna teser om mig själv. Men ja, ibland hade det varit skönt att diskutera såna saker med nån. Jag pratar ogärna med någon om det irl, iaf med folk jag känner. Känns som jag då indirekt tvingar dem att säga motsatsen - men om de inte gör det skulle jag såklart bli jätteledsen. Lättare att skriva om det online när ingen har koll på mig och mitt utseende.

Wow! Så bra jobbat! 🤩 Och det var precis en sån kommentar du förtjänade! Skulle aldrig ha gissat att du varit överviktig!
…och det du skrev om i ditt andra inlägg - verkligen ingen fara! Men sen kan jag ändå rekommendera dig att skaffa en träningsjournal för det är så himla kul och motiverande! Och alla är så snälla och stödjande! 🥺 🥰
Återigen - grymt jobbat!
Du förtjänar ditt julfirande nu.

Har fått tips om att mer fokuserea på att mäta mått då man gott ner många kilo och inte fokusera för mycket på vågen.

Nu lyfter du tyngre och muskler väger men ökar förbränningen.

God Jul!!
Citera
2021-12-25, 08:26
Medlem
cleovarnamnets avatar
God fortsättning!

98,1! Inte så farligt! Upp 4 hekto men känns överkomligt.
Motion i går: 12 000 steg fördelade på några olika promenader.
Armhävningar, squats, lite olika rörelser, hopp - så högt upp jag kunde (just det, med andra ord inte så högt) och direkt ner i ett benböj. Kändes riktigt effektivt för både stjärt och lår!

Maten under dagen i går:
Liten bit saffransostkaka med grädde och sylt
En mandelmussla med grädde och sylt (hade förberett två för samtliga, inklusive mig själv, men tog bara en)
Två små egenbakade pepparkakor
Ca 1 dm2 pepparkakshus med kristyr och non stop på
3 plattor apelsinmjölkchoklad (noblessestuket)
3 små champagnetryfflar
1 liten lussebulle (som en femtedel av de man köper)
1 skiva nötkaka med citron
70 gram marsipangris
Dadlar
1 äpple
2 små potatisar, rödkål, skinka, köttbullar
Citronvatten

(Till frukost: skinka, ägg, risgrynsgröt med sylt)

Det bästa är att jag INTE har nåt sug i dag… eller vänta - det har jag faktiskt: efter ugnsstekt lax med smörstekt spenat, en trevlig sallad och clementiner och äpplen och framför allt - efter att träna. Men alla gym är stängda! Åh, önskar jag hade en hund att motionera och leka tillsammans med! Borde ligga ganska många bakfulla på Östermalm nu som skulle bli tacksamma om jag tog jyckarna, tyvärr vet jag inte vilka, så jag - och de - får klara mig - sig - utan.
(Men jo, kan ärligt tala tänka mig lite marsipangris, nötkaka och choklad i dag med. Förstås. Men har inget sug eller behov av det.)

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Återigen - grymt jobbat!
Du förtjänar ditt julfirande nu.

Har fått tips om att mer fokuserea på att mäta mått då man gott ner många kilo och inte fokusera för mycket på vågen.

Nu lyfter du tyngre och muskler väger men ökar förbränningen.

God Jul!!
God jul! ☺️
Tack!
Ja, alla säger det. Har tyvärr inte mätt mig mer än runt midjan någon gång och kommer inte riktigt ihåg måtten heller, men jag kanske ska börja med det. Ja, muskler väger en hel del, giffi länkade en bra bild på skillnaden för ett tag sedan. Undrar dock hur mycket muskler jag har fått egentligen. Visst är jag starkare men känns som spinkiga tonåringar tar mer än jag i gymmet… Måste nog levla upp.

Edit: här är en till sån bild, på runt ett halvt kilo fett vs ett halvt kilo muskler. Verkligen stor skillnad!
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...hgZNQ&usqp=CAU
Senast redigerad av cleovarnamnet 2021-12-25 kl. 08:29.
Citera
2021-12-25, 11:43
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Gråta tillsammans med? Nja, det är ju jag som ska gråta och han som ska trösta! Ni män, ni är allt bra fina! 😍 Ni får så jäkla mycket skit alltid, jag och många andra kvinnor tycker att ni är det bästa som finns! (Efter choklad.)

Jag menade egentligen inte att båda skulle storgråta ihop.

Citat:
Nästa år hoppas jag att jag även kan göra det tillsammans med en pojkvän…

Jag är säker på att det kommer att bli så! God fortsättning till dig.
Citera
2021-12-25, 21:15
Medlem
bobo909s avatar
Varför skriver du inte ut ditt matintag i kcal även? Blir lite lättare för oss läsare att få en överblick då.

Sen föreslår jag dig att inte stirra så fanatiskt på vågen, kommer att bli kontraproduktivt i längden, det är ändå fettvikt som är målet. Bättre att väga sig en gång i veckan istället.

Lycka till!
Citera
2021-12-26, 07:22
Medlem
cleovarnamnets avatar
VV:
97,7
97,8
97,7
98,4
97,7
98,1
98,2
Jaja. Får väl räknas som ok uppgång under julveckan plus snart mens på det. (Kroppen brukar binda vatten då.)
Hade velat väga på 95 vid nyår men det kan jag uppenbarligen glömma. Men kanske på 96 åtminstone? Med målet att väga på 95 vid skolstart igen.

Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Jag menade egentligen inte att båda skulle storgråta ihop.

Jag är säker på att det kommer att bli så! God fortsättning till dig.

☺️
Tack detsamma!

Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Varför skriver du inte ut ditt matintag i kcal även? Blir lite lättare för oss läsare att få en överblick då.

Sen föreslår jag dig att inte stirra så fanatiskt på vågen, kommer att bli kontraproduktivt i längden, det är ändå fettvikt som är målet. Bättre att väga sig en gång i veckan istället.

Lycka till!

Tack! ☺️

Mja. Jag vet. Men jag tycker att det är spännande att väga mig varje dag!

Jag anser - vet att många inte håller med - att kcal är underordnat vad det är man äter och att kroppens alla hormoner gör att jämförelsen med att värma vatten i ett provrör gör kaloribegreppet delvis meningslöst. T ex utsöndras fettinlagrande hormon - insulin - vid intag av snabba kolhydrater. För mig är det uppenbart, även via min egen erfarenhet, att jag går upp väldigt lätt av t ex vitt bröd och godis men kan äta mycket av annat väldigt fett- och proteinrikt utan att gå upp i vikt. Och många forskare säger samma sak. Dessutom förbränner tydligen även kroppen mer när den bryter ner proteiner jämfört med kolhydrater. Så även om förbränning och kcal har viss betydelse blir den betydelsen, enligt mig, meningslöst om man bara tittar på samtliga antalet kcal och inte vad de bestått av. Men i och med att jag har appen Lifesum och antecknar allt jag äter i den har jag ändå koll på kalorierna. ☺️ Har, om man räknar samman hela veckan, legat på underskott. (Dock ej stort.) (Har ju även underskott inlagt av appen; jag menar underskott av underskottet.)
Jag skriver dock gärna vad jag äter.
I går blev det detta till lunch:

http://www.bilddump.se/bilder/202112...217.73.22.jpeg
(Ursäkta slarvig bild, en kompis och jag fotar ofta och skickar till varandra vad vi äter. Bara som kul inspirationsgrej.)

Lax med smetana, paprika, sockerärtor, persilja, spenat stekt i ICAs franska smör med havssalt (mitt favoritsmör; så gott att laga mat med!) samt lite smält smör och flingsalt ovanför sockerärtorna och laxen. Blev SÅ gott! Gör nog samma i dag! ☺️
Citera
2021-12-26, 10:54
Medlem
cleovarnamnets avatar
Oj, avbryter med ett VAM! (Viktigt meddelande till allmänheten!)
Jeansen, som 11 december såg ut så här (varning, feta magar och fula trosor):

Edit: oj, länken:

(Ska nog få ordning på denna hängrumpa!)

…går nu att knäppa helt fint och lätt. 11 december stod jag och drog i dragkedjan tills det kändes som jag skulle få hjärnblödning, men de gick inte upp.
Nu har jag på mig de första jeansen jag haft på flera år.
Dessutom upptäckte jag en till sak - jeansen är i storlek 46 och det låter ju väldigt stort och hemskt och allting, men jag har konsulterat flera olika sidor nu, och storlek 46 räknas tydligen till L för kvinnor! 😮 Inte ens XL!!! Är helt förbluffad. Storlek L! Jag! Jag tänkte att jag hade 3XL! Visserligen är mina träningsbyxor tydligt märkta med L men de är ju elastiska…
Senast redigerad av cleovarnamnet 2021-12-26 kl. 10:57.
Citera
2021-12-28, 19:05
Medlem
Citat:

Förstår dig, för jag känner samma sak. Folk vill gärna säga "nej du är inte...". Däremot vet jag att den tiden och de kommentaren jag fick utstå gjorde att jag inte vågade göra en massa saker som ungvuxen. Kanske bidrog/bidrar det till ätandet hos dig.

Sen om du har rätt i din åsikt och eller de som sa kommentarerna hade rätt känns mindre viktigt. Jag skulle prova prata med en psykolog/terapeut. I sämsta fall har du slösat lite pengar och en timme eller så.

Sen bevisen av manligt intresse för dig även vid allvarlig övervikt tyder ju snarare på något annat än vad du säger men vem är jag att argumentera med en kvinna på nätet om hennes utseende när jag aldrig sett henne haha

Själv känner jag mig peppad på att fortsätta och bättra på min resa mot en captain amerika bröstkorg (nåja men en liten dalgång kan man väl få). Tack för det!

Fortsätt jobba på och grattis till jeans framgången
Citera
2021-12-28, 20:59
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Oj, avbryter med ett VAM! (Viktigt meddelande till allmänheten!)
Jeansen, som 11 december såg ut så här (varning, feta magar och fula trosor):

Edit: oj, länken:

(Ska nog få ordning på denna hängrumpa!)

…går nu att knäppa helt fint och lätt. 11 december stod jag och drog i dragkedjan tills det kändes som jag skulle få hjärnblödning, men de gick inte upp.
Nu har jag på mig de första jeansen jag haft på flera år.
Dessutom upptäckte jag en till sak - jeansen är i storlek 46 och det låter ju väldigt stort och hemskt och allting, men jag har konsulterat flera olika sidor nu, och storlek 46 räknas tydligen till L för kvinnor! 😮 Inte ens XL!!! Är helt förbluffad. Storlek L! Jag! Jag tänkte att jag hade 3XL! Visserligen är mina träningsbyxor tydligt märkta med L men de är ju elastiska…
Grattis! Det börjar lossna för dig! Kul
Har du en fitbit eller liknande? Jag fick en i julklapp och kan bara säga yes, riktigt bra.
Citera
2021-12-29, 22:40
Medlem
Citat:
Jag anser - vet att många inte håller med - att kcal är underordnat vad det är man äter och att kroppens alla hormoner gör att jämförelsen med att värma vatten i ett provrör gör kaloribegreppet delvis meningslöst. T ex utsöndras fettinlagrande hormon - insulin - vid intag av snabba kolhydrater. För mig är det uppenbart, även via min egen erfarenhet, att jag går upp väldigt lätt av t ex vitt bröd och godis men kan äta mycket av annat väldigt fett- och proteinrikt utan att gå upp i vikt. Och många forskare säger samma sak. Dessutom förbränner tydligen även kroppen mer när den bryter ner proteiner jämfört med kolhydrater. Så även om förbränning och kcal har viss betydelse blir den betydelsen, enligt mig, meningslöst om man bara tittar på samtliga antalet kcal och inte vad de bestått av. Men i och med att jag har appen Lifesum och antecknar allt jag äter i den har jag ändå koll på kalorierna.

Vid normalt/rikligt kolhydratintag lagras energi i form av glykogen i musklerna, som i sin tur binder vattenmolekyler. Det är anledningen till att man snabbt går ned typ 4-5 kg om man slutar äta kolhydrater (eller drar ner på dem kraftigt) och främst äter fett och protein. Sedan fortsätter viktnedgången i "normal" takt i enlighet med energiunderskottet. Om man äter kolhydrater igen kommer dock även glykogen + vatten tillbaka, så även om det inte innebär att man går upp i fettvikt när man äter kolhydrater är det förstås sjukt störigt med den viktökningen under diet. Sedan är det helt korrekt att det finns en så kallad termisk effekt som innebär att en kalori från protein är "mindre värd" än en från kolhydrater. I Cronometer (alternativ till Lifesum) kan man faktiskt ställa in för att ta hänsyn till detta om man är intresserad. Samtidigt, om man väger sig dagligen och ser att vikttrenden är nedåtgående så vet man ju att man ligger på underskott

Anyway ville inte gå in här för att mästra utan önska GOD FORTSÄTTNING och fortsatt pepp inför nya året!! Grattis också till jeansen! Har själv ett par för trånga som jag bara väntar på att få på mig igen, lever just nu i träningsbyxor med resår... :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in