Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Förstår din hållning även om jag inte är för tvång. Låt det bli ett "fritt" val i stället. Ovaccinerade kan ju låta bli resa, inte ens med kollektivtrafik, besöka restauranger, konserter och hänvisas till matbeställningar online så kanske de inser att det finns ett enklare sätt? Fast att komma till det stadiet, ja, det är inte lätt i ett land där vi tyvärr har väldigt rädda politiker...
Ja, att helt enkelt stänga av vaccinvägrarna från samhället är något jag också har funderat över. Gör det väldigt väldigt dyrt och jobbigt att vägra vaccin för den som inte har legitima skäl. Problemet är att en del personer kommer att framhärda, av lika delar dumhet och envishet. Och då står vi där likafullt med en massa sjuka foliehattar som hostar på förbipasserande när de ändå måste lämna bostaden. Dessutom är det inte bra för samhället att ha grupper som lever parallellt i sina egna vanföreställningar. Framförallt inte om det bara handlar om en obstinat ovilja att acceptera vetenskapen.
Morot ska vara det föredragna men den handfull eftersläntrare som öppet saboterar för den enorma majoriteten ska veta att det inte lönar sig att haverera i evighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
wufc
Lite som tankeexperimentet "The trolley problem". Du anser att ditt sätt är det mest etiska. Jag håller inte med. Med största sannolikhet hade färre människor dött i mitt scenario, då vi hade sluppit både mutationer och vaccinrelaterade komplikationer. Men, jag tänker inte sitta här och säga åt dig att inte vaccinera dig. Du ansvarar för dig själv och om du är orolig så är det ingen som stoppar dig.
Jag respekterar ditt val, och ber dig att också respektera mitt.
Skillnaden är att mitt val inte skadar dig eller de dina. Ditt val kan döda mina föräldrar.
Där har du varför mitt alternativ är det etiskt korrekta och ditt alternativ är det förkastliga och egoistiska.