Citat:
Ursprungligen postat av
TheyWillKillUsAll
Ja vi kör också mycket och tuff sparring på klubben där jag tränar (BJJ) men skadorna är väldigt få. Den stora skillnaden mellan till exempel thaiboxning, eller boxning i synnerhet, är att du får slag mot huvudet och det är helt enkelt ingen bra idé att syssla med ett helt liv.
I grappling, om du rullar på ett moget sätt och väljer vem du tränar med, kan du köra på långt upp i åldrarna. Det är ju därför det finns tävlingsklasser baserat på ålder i BJJ efter att du passerat 30 år. Jag har personligen sett folk som närmar sig sextio tävla i Sverige och köra på 100%. Det kommer aldrig att hända i till exempel boxning.
Jag håller med, i BJJ åker folk visserligen på många skador särskilt på leder, rygg osv... däremot inget "allvarligt" som leder till att folk lägger av. Du kan ändå träna sporten nästintill fullt ut nästan hela livet.
Ska du köra thaiboxning när du blir äldre får du köra mits och säck. Alternativt väldigt lätt sparring likt de gör i Thailand.
Nu när covid stängt ner MMA-klubben har jag tränat på en thaiboxningsklubb och det är ändå extremt slitsamt, inte bara slagen mot huvudet utan också alla sparkar med skenbenen. Ren thaiboxning är mycket hårdare än stående träning i MMA.