Citat:
Ursprungligen postat av
Subzero1
Hur mycket tid spenderas på clinchen/svep i svenska än Muay Thai-klubbar? Jag har hört internationellt att det varierar vilt från nästan ingenting till påtagligt.
På de två klubbar som jag har tränat Thaiboxning på så lades det extremt lite tid på Clinch.
Förmodligen för att det då var små och relativt nystartade klubbar vars instruktörer hade väldigt begränsad erfarenhet av ren Thaiboxning och många en grund i Kickboxning, Savate och Sanda.Eftersom jag inte tränar längre så vet jag inte hur det ser ut idag.
Däremot när vi hade läger med gästinstruktörer av toppkaliber från större och kändare klubbar så blev det mer fokus på typ clinch och framförallt armbågstekniker och instruktörerna vyer vidgades allteftersom tiden gick.
Klubbarna här i staden grundades en gång i tiden av folk med extremt begränsad kunskap på tidigt 2000 tal.
Killen som drog igång BJJ klubben lärde sig grunderna genom att studera videofilmer och sparrade med Judofolk innan han drog till Brasilien för att få riktig BJJ träning och sitt Blåa bälte, idag är han sedan länge svartbältare.
MMA sektionen grundades av ett gäng killar som hade ett extremt hjärta för sporten men noll kunskap. De körde på samma princip dvs lärde sig från filmer innan de började åka på läger som större klubbar anordnade samt instruktörsutbildningar i Shootfighting och lärde sig mer och mer allteftersom tiden gick.
Thaiboxningsektionen på samma klubb skrapade ihop instruktörer från andra stående stilar såsom Kickboxning, Savate och Sanda som skolade om sig. Vissa av dem åkte senare till Thailand för att träna och lära sig mer.