Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-03, 00:09
Medlem
Jag kan inget om grappling men däremot kan jag striking, och med moderna regler hade jag sagt till dig som coach att köra no GI om catchbrottaren har farlig stand-up. Han har nog lättare att sega sig kvar även vid underläge om han kan greppa din Gi, och sen ställs ni upp nästa rond igen. Fast det är bara teoretiskt resonemang
Citera
2021-07-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Och sen undrar jag också om det finns pengar i sporten... Den är ju inte lika extrem på kroppen som Judo och brottning, så i teorin känns det mer rimligt att kunna vinna SM i BJJ...

Hur ligger det till?
Nu har jag aldrig tränat Judo eller Brottning men däremot BJJ. Utöver BJJ har jag även tränat Ju Jutsu, Taekwondo, Boxning, Thaiboxning och MMA.

BJJ är av alla ovan nämnda sporter den värsta för kroppen. Halva klubben drogs med småskador konstant och man var totalt ledbruten efter varje pass och det var inte helt ovanligt att någon åkte på någon mer otäck skada som tog lång tid att rehabilitera.

Trots att BJJ är den roligaste kampsporten jag någonsin tränat så slutade jag pga alla skador och blessyrer man drogs med jämnt och satsade på Boxning och Thaiboxning, sporter som aldrig ledde till något värre än lite blåmärken.

Pengar finns det inte i BJJ eller någon annan amatörkampsport i Sverige.
Citera
2021-07-06, 00:19
Medlem
Citat:
Sverige kan inte ens slå ut ett undernärt och sönderbombat Ukraina i fotboll som gör sin första åttondel någonsin, och kan knappt stå upp i förlängningen.

Senast jag kollade var fotboll mycket populärare än BJJ i Sverige..
Och ändå så har vi en tjej från Sverige som har vunnit VM för svartbältare i BJJ.

Minns inte vad hon heter på rak arm men hon var med i Mästarna mästare på TV så det går säkert att googla.
Citera
2021-07-06, 00:26
Medlem
Citat:
Du tror att ett träningspass besvarar frågan? Det är svindyrt att träna BJJ...
Dyrt vet jag inte.

Jag vet inte vad det kostar att träna andra sporter men jag betalade 900 kr för en termin om jag inte minns fel och då ingick alla andra sporter på klubben såsom Thaiboxning, Savate och MMA så man kunde träna varje dag om man ville det. Samt fri tillgång till klubbens gym också.

Att lösa ett gymkort däremot för x antal tusen är dyrt.

Fast om du bor i en storstad så kanske prisbilden ser lite annorlunda ut
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-06 kl. 00:35.
Citera
2021-07-06, 00:30
Medlem
Citat:
Jag räknar varenda kr. 3000+ är mycket för mig just nu.

Okej. Om man vill hänga med bra i klubben och ge folk en bra utmaning, finns det en åldersgräns som jag måste börjat träna innan? Spelar det roll om jag börjar som 32-åring jämför med 38 eller 40?

Jag kan helt enkelt inte börja nu. Det är för mycket risk involverat.
Jag känner en som började en bit efter 40 och är svartbältare idag, han var riktigt duktig. Dock så hade han viss bakgrund inom Judo sen tidigare.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-06 kl. 00:36.
Citera
2021-07-10, 13:30
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Du tror att ett träningspass besvarar frågan? Det är svindyrt att träna BJJ...

Vad pratar du om? Det är i princip alltid billigare med ideella föreningsverksamheter (vilket den absoluta majoriteten av kampsportskkubbar är) än att till exempel träna på gym.
Citera
2021-07-10, 13:33
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nu har jag aldrig tränat Judo eller Brottning men däremot BJJ. Utöver BJJ har jag även tränat Ju Jutsu, Taekwondo, Boxning, Thaiboxning och MMA.

BJJ är av alla ovan nämnda sporter den värsta för kroppen. Halva klubben drogs med småskador konstant och man var totalt ledbruten efter varje pass och det var inte helt ovanligt att någon åkte på någon mer otäck skada som tog lång tid att rehabilitera.

Trots att BJJ är den roligaste kampsporten jag någonsin tränat så slutade jag pga alla skador och blessyrer man drogs med jämnt och satsade på Boxning och Thaiboxning, sporter som aldrig ledde till något värre än lite blåmärken.

Pengar finns det inte i BJJ eller någon annan amatörkampsport i Sverige.

Märkligt. Det omvända är den allmänna uppfattningen och även min erfarenhet. BJJ kan du i princip hålla på med hela livet om du tränar smart, du kan inte träna thaiboxning effektivt lika länge. Speciellt inte med sparring.
Citera
2021-07-10, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Märkligt. Det omvända är den allmänna uppfattningen och även min erfarenhet. BJJ kan du i princip hålla på med hela livet om du tränar smart, du kan inte träna thaiboxning effektivt lika länge. Speciellt inte med sparring.
.
Finns det någon grapplingteknik i Sambo som r helt säregen och inte även i Judo och BJJ? "

Många jämför Sambo och BJJ men sambo ser ju ut att vara mma rent tekniskt ..
Citera
2021-07-10, 14:24
Medlem
Citat:

Hur mycket tid spenderas på clinchen/svep i svenska än Muay Thai-klubbar? Jag har hört internationellt att det varierar vilt från nästan ingenting till påtagligt.
Citera
2021-07-10, 14:48
Medlem
Citat:
Kan vara skillnad från klubb till klubb hurpass hårt man kör. På klubben här där jag bor och tränade så gick folk all in varenda gång det var dax att rulla, därav alla skador.

Ett visst resultat gav det tydligen för trots att det är en relativt liten klubb till skillnad mot de som finns i storstäderna så var de som tävlade för vår klubb relativt framgångsrika och körde ofta över de som tränade BJJ på klubben i grannstaden när vi tränade tillsammans ibland.

Våra vitbälten brukade relativt lätt dra ut deras blåbälten tex.

Thaiboxningsektionen däremot brukade aldrig köra sparring med mer än typ 30 % kraft i teknikerna om det inte var matschsparring på schemat.

På boxningsklubben så var det mer eller mindre fullkontakt vid varenda sparringsession och det hände hyfsat ofta att någon åkte i backen, speciellt när nybörjare möttes.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-10 kl. 14:54.
Citera
2021-07-10, 15:27
Medlem
Citat:
Hur mycket tid spenderas på clinchen/svep i svenska än Muay Thai-klubbar? Jag har hört internationellt att det varierar vilt från nästan ingenting till påtagligt.
På de två klubbar som jag har tränat Thaiboxning på så lades det extremt lite tid på Clinch.

Förmodligen för att det då var små och relativt nystartade klubbar vars instruktörer hade väldigt begränsad erfarenhet av ren Thaiboxning och många en grund i Kickboxning, Savate och Sanda.Eftersom jag inte tränar längre så vet jag inte hur det ser ut idag.

Däremot när vi hade läger med gästinstruktörer av toppkaliber från större och kändare klubbar så blev det mer fokus på typ clinch och framförallt armbågstekniker och instruktörerna vyer vidgades allteftersom tiden gick.

Klubbarna här i staden grundades en gång i tiden av folk med extremt begränsad kunskap på tidigt 2000 tal.

Killen som drog igång BJJ klubben lärde sig grunderna genom att studera videofilmer och sparrade med Judofolk innan han drog till Brasilien för att få riktig BJJ träning och sitt Blåa bälte, idag är han sedan länge svartbältare.

MMA sektionen grundades av ett gäng killar som hade ett extremt hjärta för sporten men noll kunskap. De körde på samma princip dvs lärde sig från filmer innan de började åka på läger som större klubbar anordnade samt instruktörsutbildningar i Shootfighting och lärde sig mer och mer allteftersom tiden gick.

Thaiboxningsektionen på samma klubb skrapade ihop instruktörer från andra stående stilar såsom Kickboxning, Savate och Sanda som skolade om sig. Vissa av dem åkte senare till Thailand för att träna och lära sig mer.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-10 kl. 16:09.
Citera
2021-07-10, 16:08
Medlem
Citat:
.
Finns det någon grapplingteknik i Sambo som r helt säregen och inte även i Judo och BJJ? "

Många jämför Sambo och BJJ men sambo ser ju ut att vara mma rent tekniskt ..
Sambo har mer gemensamt med Judo än BJJ när det kommer till grapplingbiten. Det som är lite säreget för Sambo är att de tränar och lägger väldigt mycket fokus på benlås.

Många som tex tränar och tävlar Sambo i Ryssland brukar också pyssla med Judo.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-07-10 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in