Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-07-10, 16:21
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Kan vara skillnad från klubb till klubb hurpass hårt man kör. På klubben här där jag bor och tränade så gick folk all in varenda gång det var dax att rulla, därav alla skador.

Ett visst resultat gav det tydligen för trots att det är en relativt liten klubb till skillnad mot de som finns i storstäderna så var de som tävlade för vår klubb relativt framgångsrika och körde ofta över de som tränade BJJ på klubben i grannstaden när vi tränade tillsammans ibland.

Våra vitbälten brukade relativt lätt dra ut deras blåbälten tex.

Thaiboxningsektionen däremot brukade aldrig köra sparring med mer än typ 30 % kraft i teknikerna om det inte var matschsparring på schemat.

På boxningsklubben så var det mer eller mindre fullkontakt vid varenda sparringsession och det hände hyfsat ofta att någon åkte i backen, speciellt när nybörjare möttes.

Ja vi kör också mycket och tuff sparring på klubben där jag tränar (BJJ) men skadorna är väldigt få. Den stora skillnaden mellan till exempel thaiboxning, eller boxning i synnerhet, är att du får slag mot huvudet och det är helt enkelt ingen bra idé att syssla med ett helt liv.

I grappling, om du rullar på ett moget sätt och väljer vem du tränar med, kan du köra på långt upp i åldrarna. Det är ju därför det finns tävlingsklasser baserat på ålder i BJJ efter att du passerat 30 år. Jag har personligen sett folk som närmar sig sextio tävla i Sverige och köra på 100%. Det kommer aldrig att hända i till exempel boxning.
Citera
2021-07-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Hur mycket tid spenderas på clinchen/svep i svenska än Muay Thai-klubbar? Jag har hört internationellt att det varierar vilt från nästan ingenting till påtagligt.

Det varierar mycket från klubb till klubb hur mycket tid som spenderas på clinchträning. Vissa, som Malmö Muay Thai, har alltid varit bra på det medan andra klubbar kör det på tok för lite.

Generellt kan man säga att jämfört med Thailand så fokuserar alla andra länder mindre på clincharbete än dom.
Citera
2021-07-10, 16:27
Medlem
Citat:
.
Finns det någon grapplingteknik i Sambo som r helt säregen och inte även i Judo och BJJ? "

Många jämför Sambo och BJJ men sambo ser ju ut att vara mma rent tekniskt ..

Jag har noll koll på Sambo och kan därför inte svara på det.
Citera
2021-07-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det varierar mycket från klubb till klubb hur mycket tid som spenderas på clinchträning. Vissa, som Malmö Muay Thai, har alltid varit bra på det medan andra klubbar kör det på tok för lite.

Generellt kan man säga att jämfört med Thailand så fokuserar alla andra länder mindre på clincharbete än dom.

Stämmer det att man kan komma undan med höftkast trots att det är otillåtet eller beror på domaren?
Citera
2021-07-10, 18:10
Medlem
Citat:
Stämmer det att man kan komma undan med höftkast trots att det är otillåtet eller beror på domaren?

Det händer säkert, precis som att man kan komma undan med att sparka på liggande motståndare efter ett kast (sker nästan bara i Thailand).
Citera
2021-07-15, 17:48
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Ja vi kör också mycket och tuff sparring på klubben där jag tränar (BJJ) men skadorna är väldigt få. Den stora skillnaden mellan till exempel thaiboxning, eller boxning i synnerhet, är att du får slag mot huvudet och det är helt enkelt ingen bra idé att syssla med ett helt liv.

I grappling, om du rullar på ett moget sätt och väljer vem du tränar med, kan du köra på långt upp i åldrarna. Det är ju därför det finns tävlingsklasser baserat på ålder i BJJ efter att du passerat 30 år. Jag har personligen sett folk som närmar sig sextio tävla i Sverige och köra på 100%. Det kommer aldrig att hända i till exempel boxning.

Jag håller med, i BJJ åker folk visserligen på många skador särskilt på leder, rygg osv... däremot inget "allvarligt" som leder till att folk lägger av. Du kan ändå träna sporten nästintill fullt ut nästan hela livet.

Ska du köra thaiboxning när du blir äldre får du köra mits och säck. Alternativt väldigt lätt sparring likt de gör i Thailand.

Nu när covid stängt ner MMA-klubben har jag tränat på en thaiboxningsklubb och det är ändå extremt slitsamt, inte bara slagen mot huvudet utan också alla sparkar med skenbenen. Ren thaiboxning är mycket hårdare än stående träning i MMA.
Citera
2021-07-15, 18:05
Medlem
Har du presterat på hög nivå inom någon annan fysisk idrott så kanske det är möjligt.

I annat fall kan du glömma det.
Citera
2021-07-17, 10:56
Medlem
Bjj är gränsfall till sektliknande medlemmer bestående av en mix av systemvetare som nördar om olika tekniker till machomän som jobbar som dörrvakt.

Vissa tränare har en tendens att fysisk skada någon med avsikt på träningarna för att visa makt. Tex den i Luleå där de har en tränare från Raised Fist bandet, en som är. I 40 års kris men vill leva som tonåring. Han fick smaka på läder i en mma match i Umeå och aldrig någonsin har många kännt sig så jävla nöjde att se honom åka på en fet ko.

Om Bjj föreningar sköts på rätt sätt och det är rätt folk som sitter i styrelsen kan det vara en bra sport för äldre människor som är över 40 år faktiskt, till den grad jag tror man på sikt kan erbjuda seniorträning
Citera
2024-09-21, 01:37
Medlem
XblancaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Bjj är gränsfall till sektliknande medlemmer bestående av en mix av systemvetare som nördar om olika tekniker till machomän som jobbar som dörrvakt.

Vissa tränare har en tendens att fysisk skada någon med avsikt på träningarna för att visa makt. Tex den i Luleå där de har en tränare från Raised Fist bandet, en som är. I 40 års kris men vill leva som tonåring. Han fick smaka på läder i en mma match i Umeå och aldrig någonsin har många kännt sig så jävla nöjde att se honom åka på en fet ko.

Om Bjj föreningar sköts på rätt sätt och det är rätt folk som sitter i styrelsen kan det vara en bra sport för äldre människor som är över 40 år faktiskt, till den grad jag tror man på sikt kan erbjuda seniorträning

Det du svamlar i gäller ju alla sporter
Citera
2024-09-21, 01:43
Medlem
XblancaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Och ändå så har vi en tjej från Sverige som har vunnit VM för svartbältare i BJJ.

Minns inte vad hon heter på rak arm men hon var med i Mästarna mästare på TV så det går säkert att googla.

1 ? Minst 2 Jannie och Ida d va iofs ett tag sedan o dom körde för artesuave i köpendanmark men dom e helsvenska r o har flyttat hem från sina läkar studier
Citera
2024-09-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XblancaX
1 ? Minst 2 Jannie och Ida d va iofs ett tag sedan o dom körde för artesuave i köpendanmark men dom e helsvenska r o har flyttat hem från sina läkar studier
Ahh där ser man jag minns bara en men jag har inte helkoll på grapplingscenen direkt utan minns bara att jag råkade snubbla över att en tjej från Sverige hade tagit guld på VM.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in