Citat:
Kan vara skillnad från klubb till klubb hurpass hårt man kör. På klubben här där jag bor och tränade så gick folk all in varenda gång det var dax att rulla, därav alla skador.
Ett visst resultat gav det tydligen för trots att det är en relativt liten klubb till skillnad mot de som finns i storstäderna så var de som tävlade för vår klubb relativt framgångsrika och körde ofta över de som tränade BJJ på klubben i grannstaden när vi tränade tillsammans ibland.
Våra vitbälten brukade relativt lätt dra ut deras blåbälten tex.
Thaiboxningsektionen däremot brukade aldrig köra sparring med mer än typ 30 % kraft i teknikerna om det inte var matschsparring på schemat.
På boxningsklubben så var det mer eller mindre fullkontakt vid varenda sparringsession och det hände hyfsat ofta att någon åkte i backen, speciellt när nybörjare möttes.
Ett visst resultat gav det tydligen för trots att det är en relativt liten klubb till skillnad mot de som finns i storstäderna så var de som tävlade för vår klubb relativt framgångsrika och körde ofta över de som tränade BJJ på klubben i grannstaden när vi tränade tillsammans ibland.
Våra vitbälten brukade relativt lätt dra ut deras blåbälten tex.
Thaiboxningsektionen däremot brukade aldrig köra sparring med mer än typ 30 % kraft i teknikerna om det inte var matschsparring på schemat.
På boxningsklubben så var det mer eller mindre fullkontakt vid varenda sparringsession och det hände hyfsat ofta att någon åkte i backen, speciellt när nybörjare möttes.
Ja vi kör också mycket och tuff sparring på klubben där jag tränar (BJJ) men skadorna är väldigt få. Den stora skillnaden mellan till exempel thaiboxning, eller boxning i synnerhet, är att du får slag mot huvudet och det är helt enkelt ingen bra idé att syssla med ett helt liv.
I grappling, om du rullar på ett moget sätt och väljer vem du tränar med, kan du köra på långt upp i åldrarna. Det är ju därför det finns tävlingsklasser baserat på ålder i BJJ efter att du passerat 30 år. Jag har personligen sett folk som närmar sig sextio tävla i Sverige och köra på 100%. Det kommer aldrig att hända i till exempel boxning.