Citat:
Ursprungligen postat av
OlikaBroed
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.
Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!
Väldigt tråkigt att läsa. Du verkar ändå hantera din situation bra och det är en enorm styrka. Min mor gick för många år sedan bort i cancer, hon blev 62 år gammal och jag blev förvånad över hur lugnt hon hanterade detta. Jag tror ingen på förhand kan veta hur man hanterar en situation som din, men du verkar hantera den med samma styrka som min mor.
Vi är många som kan lära oss värdera livet på rätt sätt genom att lyssna på människor som dig. Väldigt tråkigt att du är så pass ung och drabbas av detta. Min mor blev som sagt 62 år gammal och jag tycker även det är för tidigt för en människa att gå bort. Men hon kunde med lugn och ro förklara för mig att hon hade accepterat sin situation. Hon såg sig vara färdig med sitt liv, även om jag hade svårt att förstå hur hon kunde känna så.
Nu ska jag inte gå in på hur våra diskussioner kring detta pågick, men hennes sätt (likt ditt) fick mig att se livet ur ett helt annat perspektiv. Även om det är vanligt att önska mer ur sitt liv, så är det ändå hur man ser på den tid man har haft som är viktigt.
Jag tror de flesta människor (inklusive mig) låter livet rulla på, med drömmar om allt möjligt, tankar på vad man måste ha hunnit med i livet den dagen man ska lämna in. Men genom att lyssna på dig och min mors tankar, har jag insett att det är varje dag man får leva som är det viktiga.