2021-12-17, 13:08
Medlem
Bra tänkt Huzzah, men jag tror detta är ett fast beslut. Tänker mej nåt liknande för egen del när det är dags om nåt år.
Citera
2021-12-17, 13:13
Medlem
Till Bröds fru: har Bröd behövt ha några smärtor nu mot slutet? Jag hoppas så att han sluppit det.
Citera
2021-12-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Jo jag läste det.
Vet att tidigare var det så att även om man blivit nedsövd så måste man lätta på sövningen en gång per dygn och fråga personen om den vill fortsätta vara sövd. Detta för att man inte ska ångra sig under förloppet och i så fall inte kunna meddela det. Nu tror jag ju inte man är så medveten i den sömnen men så är det iaf av någon etisk orsak. Eller var iaf tidigare kan hända det ändrats senaste åren (bra isåfall tycker jag, bättre att få sova i lugn o ro och slippa bli väckt).

God tanke. Var några gånger hos en god vän i samma läge. Han bara somnade och fick på egen begäran behålla det så. Han fick en cocktail av preparat som tog bort smärta, oro och ångest för ett så behagligt slut som möjligt. Och så blev det. Var där bara timmar innan det var över.

Det är ju palliativ vård så här får man nog bestämma själv.
Citera
2021-12-17, 13:17
Medlem
M8050200s avatar
Följt tråden utan att kommentera.

Tack för en väldigt fin tråd Bröd.

Inatt förlorade jag min mamma.

Må alla som vandrat vidare vila i frid!
Citera
2021-12-17, 13:21
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Bra tänkt Huzzah, men jag tror detta är ett fast beslut. Tänker mej nåt liknande för egen del när det är dags om nåt år.

Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
God tanke. Var några gånger hos en god vän i samma läge. Han bara somnade och fick på egen begäran behålla det så. Han fick en cocktail av preparat som tog bort smärta, oro och ångest för ett så behagligt slut som möjligt. Och så blev det. Var där bara timmar innan det var över.

Det är ju palliativ vård så här får man nog bestämma själv.

Okej då har de säkert kommit fram till att de där väckningarna är onödiga- skönt att höra!
Bröd vet nog att vi är med honom i tanken ändå.

Såg nu efter en snabb googling att de ändrade den regeln redan 2010 så det var ju ett tag sen minst sagt.
Senast redigerad av Huzzah 2021-12-17 kl. 13:36. Anledning: Edit
Citera
2021-12-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Till Bröds fru: har Bröd behövt ha några smärtor nu mot slutet? Jag hoppas så att han sluppit det.

Hon skriver nog bara ett enda inlägg till tror jag.

Har följt detta på ganska nära håll gällande ett par vänner och man har varit väldigt generös med mediciner av olika kaliber för att ta bort alla former av obehag så långt det bara går.
Citera
2021-12-17, 13:59
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M8050200
Följt tråden utan att kommentera.

Tack för en väldigt fin tråd Bröd.

Inatt förlorade jag min mamma.

Må alla som vandrat vidare vila i frid!

Beklagar din sorg. Kram till dig också.

Den här texten hittade jag själv här på Flashback när jag var nysörjande och har säkert läst den 100 ggr. Den hjälpte iaf mig en bit på vägen och hoppas den kan hjälpa någon annan också:

Alright, here goes. I'm old. What that means is that I've survived (so far) and a lot of people I've known and loved did not. I've lost friends, best friends, acquaintances, co-workers, grandparents, mom, relatives, teachers, mentors, students, neighbors, and a host of other folks. I have no children, and I can't imagine the pain it must be to lose a child. But here's my two cents.

I wish I could say you get used to people dying. I never did. I don't want to. It tears a hole through me whenever somebody I love dies, no matter the circumstances. But I don't want it to "not matter". I don't want it to be something that just passes. My scars are a testament to the love and the relationship that I had for and with that person. And if the scar is deep, so was the love. So be it. Scars are a testament to life. Scars are a testament that I can love deeply and live deeply and be cut, or even gouged, and that I can heal and continue to live and continue to love. And the scar tissue is stronger than the original flesh ever was. Scars are a testament to life. Scars are only ugly to people who can't see.

As for grief, you'll find it comes in waves. When the ship is first wrecked, you're drowning, with wreckage all around you. Everything floating around you reminds you of the beauty and the magnificence of the ship that was, and is no more. And all you can do is float. You find some piece of the wreckage and you hang on for a while. Maybe it's some physical thing. Maybe it's a happy memory or a photograph. Maybe it's a person who is also floating. For a while, all you can do is float. Stay alive.

In the beginning, the waves are 100 feet tall and crash over you without mercy. They come 10 seconds apart and don't even give you time to catch your breath. All you can do is hang on and float. After a while, maybe weeks, maybe months, you'll find the waves are still 100 feet tall, but they come further apart. When they come, they still crash all over you and wipe you out. But in between, you can breathe, you can function. You never know what's going to trigger the grief. It might be a song, a picture, a street intersection, the smell of a cup of coffee. It can be just about anything...and the wave comes crashing. But in between waves, there is life.

Somewhere down the line, and it's different for everybody, you find that the waves are only 80 feet tall. Or 50 feet tall. And while they still come, they come further apart. You can see them coming. An anniversary, a birthday, or Christmas, or landing at O'Hare. You can see it coming, for the most part, and prepare yourself. And when it washes over you, you know that somehow you will, again, come out the other side. Soaking wet, sputtering, still hanging on to some tiny piece of the wreckage, but you'll come out. Take it from an old guy. The waves never stop coming, and somehow you don't really want them to. But you learn that you'll survive them. And other waves will come. And you'll survive them too. If you're lucky, you'll have lots of scars from lots of loves. And lots of shipwrecks.

Vackert och sant.❤️
Citera
2021-12-17, 14:03
Medlem
Ett litet restips till Bröd; När din skimrande själ lämnar kroppen och det är dags att flyga iväg till andra sidan, fråga de som hämtar dig om ni inte kan göra en liten avstickare och svepa över jorden till något ställe som du alltid har velat besöka.

Varför inte flyga runt bland de högsta topparna i världen. Tänk att få blicka ut över de makalösa och storslagna vyerna, definitivt från Mount Everest. Sedan kan du även passa på att dyka till den djupaste punkten i världen, Marianergraven i Stilla havet, se glaciärer i Antarktis och naturligtvis besöka vårt solsystems alla planeter! Flyg rakt in i solen bara för att du kan!

Äventyret fortsätter!
Citera
2021-12-17, 14:11
Medlem
falconer8s avatar
Denna julen går tankarna till Bröd. Ha en bra övergång och sömn. Tack för denna tiden & denna tråden. 👍🌻🌻
Citera
2021-12-17, 14:20
Medlem
Hej Fru Bröd
Tack för din uppdateting.
Tråkigt att olikabröd inte orkar längre.
Att han har valt att vara nedsövd sista tiden, tror jag är bra. Då känner han ingen smärta. Min syster valde samma sätt för en del år sedan, just för att inte känna smärtan.
Känner med dig fru Bröd, det är svårt att se någon man älskar ha ont och dö.
Tack för tråden,.
Kram
Citera
2021-12-17, 15:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Hej alla,
det här är Bröds fru. Som han meddelat tidigare i tråden så kommer jag att skriva via hans konto i samband med hans bortgång.

Bröd lever fortfarande, men är sedan igårkväll nedsövd, och kommer så förbli till slutet. Detta var hans önskemål nu mot slutet, då all ork var totalt slut, både mentalt och fysiskt. När beslutet var taget (i samråd med läkaren naturligtvis) så kände han sig lättad. De sista timmarna innan han sövdes satt Bröd, jag och hans närmsta vän på rummet här på hospice och drack en flaska champagne som vi köpt tidigare och hade tänkt öppna vid ett bra tillfälle. Och det tillfället visade sig vara igår, hans sista vakna timmar. Det var en fin kväll och både jag och vår vän var med när han sövdes.

Stort tack för all vänlighet Bröd mött i denna tråd! Och att insamlingen nu är uppe i nästan 30 000 är bara helt fantastiskt! Bröd grät av glädje och rördhet när han såg att insamlingen startats.

Jag återkommer när Bröd gått bort. Jag ämnar inte "ta över" hans konto här, eller denna tråd, utan ger er de meddelanden som jag lovat Bröd, och därefter loggar jag ut från detta konto för gott.

Tack!
/Fru Bröd.
Mitt varma deltagande.

Vad fint du berättar.

OlikaBroed har berört väldigt många här på Flashback med sina fina och eftertänksamma inlägg och jag tror att han kommer leva vidare länge i mångas tankar. Krama hans hand från oss.
Senast redigerad av Tinuviel 2021-12-17 kl. 15:18.
Citera
2021-12-17, 15:24
Medlem
ersattningsids avatar

då jag är värdelös på att uttrycka mina känslor i textform får figuren ovan visa

Tack för årets tråd på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in