Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittis
Du känner inte för att ta till panikåtgärder som att sluta äta kolhydrater, ta kollodialt silver, ta enorma mängder av C-vitamin eller annat som man kan läsa om på alternativa sidor som www.svaradoktorn.se? Jag fick prostatacancer förra året, som gudskelov upptäcktes tidigt, och då började jag leta efter alternativ information. Jag hade tur som strålades i ett tidigt skede och är frisk. Potensen tog dock lite stryk. Jag önskar dig all lycka framöver.
Hur upptäckte du prostatacancern?
Citera
2021-09-05, 20:37
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Tack för denna intressanta tråd. Det är fint av dig att du delar med dig av dina visa tankar till oss andra. Det låter som du kommit längre på vägen än oss flesta med att förlika dig med faktumet att livet har ett slut. Döden är ju naturlig och ett av existensens mysterier. Epikuros menade att vi inte ska låta rädslan för livets slut påverka vårt liv "Där döden finns, finns inte vi och där vi finns, finns inte döden". ; Att evolutionen gett oss dödsångest är bara för att vi ska undvika att vara dumdristiga.

Jag vill liksom du dela med mig av mina egna tankar kring detta ämne. Vi människor består av information och materia, själ och kropp. Det ena kan inte existera utan det andra. Liksom nobelpristagarna Eugene Wigner, John Eccles och Roger Penrose tror och hoppas jag att även medvetande är en fundamental del av naturen; att det finns ett infinitesimalt protomedvetande även i elementarpartiklarna. Vi kan enligt kvantmekanikens lagar t.ex. inte förutsäga vilken väg en elektron eller foton ska ta om vi utsätter den för en valsituation. Dessutom visar kvantmekaniken att allt är kopplat; inget är oberoende av vartannat. Medvetandet hos observatören och elementarpartikeln interagerar; vi är alla delar av samma allt. Enligt kvantmekanikens lagar kan även vare sig information eller materia förstöras utan bara "skyfflas runt".

Vi har således alltid varit och kommer alltid att förbli en del av universum men bara i olika form. Jag tänker att vi under livet är en individuell tillfällig våg i världsalltets hav och när vi dör blir vi återigen ett med havet. Om man är religiös kan man kalla världsmedvetandet (havet) för Gud, och att vi efter döden blir ett med Gud. Liksom du är inne på tror jag att tiden är en illusion som beror på att vi just är en våg när vi lever. För ett stillastående hav utan vågor är tid ett meningslöst begrepp. Det kan således verka som vi tvingas lämna biografen mitt i handlingen när vi dör. Men förhoppningsvis blir vi därefter allvetande och allseende, bortom tid och rum.

Tack för intressanta tankar!
Citera
2021-09-05, 20:42
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Har du funderat på att ta någon psykadelisk drog, svamp/DMT/LSD osv?

Är själv inte religiöst troende men en spiritualism har ändå odlats fram med hjälp av droger. Finns mycket studier som pekar på att ex svamp vid palitativ vård ska hjälpa med ångest och likande spratt hjärnan förmodligen spelar en när man ska dö.

Vill inte att detta ska uppfattas som ett påtvingade av idéer, är mer nyfiken på hur dina syner på liknande droger är.

Något som ger mig lycka såhär en grådassig söndag är att du verkar vara nöjd med summan av upplevelserna du fick ta del av under ditt liv, det ska du vara både stolt och glad över.

Jag har inte på allvar övervägt att använda mig av illegala substanser i vårdsyfte (eller annars). Mycket tyder enligt vad jag förstått på att psykedeliska preparat kan vara mycket effektiva vid depression, oro och liknande symptom och jag ställer mig helt bakom fortsatt forskning på området samt användande där det kommer visa sig vara effektivt. Tyvärr (kan man väl säga) tror jag inte behandlingsformen kommer bli aktuell för mig pga tidsbrist. Ligger nog några år fram i tiden innan detta är best practice.
Citera
2021-09-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Hur upptäckte du prostatacancern?

Jag skulle ändå på läkarundersökning och läste några dagar innan mötet någon tragisk historia om någon som hade haft långt över 100 i PSA-värde och som dog strax därefter. Så då bad jag om att få göra ett PSA-prov också på läkarundersökningen. I min ålder skulle man ha under 4 I PSA-värde och jag hade 5,5, så jag fick en remiss till en urolog. Han gjorde biopsier och andra tester och kom fram till att jag hade en så kallad 3-4:a. Vilket är ganska milt, men ändå tillräckligt för att man måste göra något. Jag pratade både med operationssidan och strålningssidan på Karolinska och valde till sist strålning. Skälet till det var att potensproblemen tycktes bli något lindrigare. Kollade även upp Docrates-kliniken i Finland och Martini-kliniken i Hamburg. Det var dock ganska dyrt och Coronan ställde också till det, så det blev fem veckors strålning. Jag mår bra och har låga värden, men potensen har tagit lite stryk. Men på det hela känns allt okej.
Citera
2021-09-05, 20:50
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Beklagar verkligen. Hoppas det nu trots allt skulle vända och stanna av som ett litet mirakel.
Din attityd verkar vara lite annorlunda i jämförelse med de fall jag kommit i någon form av kontakt med, som varit mera fyllda med sorg och desperation. Hoppas nu din positiva attityd skulle ha en positiv effekt fysiskt med.

Läste igenom dina svar och gällande symptomen hade du tydligen ryckningar, smärta vid inandning samt i axeln, men tydligen inga direkta matsmältningsbesvär eller liknande.
Hur lyckades dom hitta detta, med vad för test och hur länge och hur många undersökningar tog det? Var du tvungen att pressa för att få mera undersökningar gjorda ifall dom inte först hittade något fel på dig?

Fick buksmärtor i högra sidan i december förra året, vilket ledde till att jag veckan innan jul sökte mig till närakuten. Där trodde man först det kunde vara ärrvävnad från en blindtarmsoperation som spökade och skickade hem med movicol (mjukgörande medel för tarmarna) och en uppmaning att komma tillbaka direkt vid feber eller om några dagar om det inte skulle gå över. Feber fick jag inte men däremot intensifierades smärtorna, speciellt vid inandning. Således var jag tillbaka några dagar senare och den här gången framlades hypotesen att det kunde röra sig om en lungpropp. Eftersom det inte fanns någon möjlighet att röntga sig på närakuten blev jag skickat till "riktiga" akuten för vidare utredning.

Efter lite om och men där gjorde jag ett ultraljud, vilket visade på märkligheter i gallgången och något som skulle kunna vara metastaser i levern. Troligen var det något annat (sa man) men eftersom misstanken fanns var man tvungen att utreda vidare. Sagt och gjort, jag gjorde en ny mer omfattande röntgen och då konstateras: flera metastaser i levern. Av skäl jag inte minns var man redan då inne på att det sannolikt rörde sig om tjocktarmscancer som metastaserat sig. För att bli helt säker fick jag remiss till koloskopi varpå det kunde konstateras att misstankarna var korrekta. 18 januari inledde jag cellgiftsbehandling som i någon form pågått sedan dess.

Utom att jag fick besöka närakuten två gånger har jag inte behövt pusha något själv, utan vården har pushat på i varje steg.
Citera
2021-09-05, 20:51
Medlem
OlikaBroeds avatar
Åter igen: Tack för alla frågor, kommentarer, lyckönskningar, frälsningsförsök och räddningsaktioner. Nu tar jag en paus för ikväll men räknar med återkomma i morgon! God natt!
// Bröd
Citera
2021-09-05, 21:34
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Åter igen: Tack för alla frågor, kommentarer, lyckönskningar, frälsningsförsök och räddningsaktioner. Nu tar jag en paus för ikväll men räknar med återkomma i morgon! God natt!
// Bröd
God natt! Sov gott!
I går bad jag en liten bön för dig (jag tror väl egentligen inte på gud, men jag hoppas!) när jag var ute och promenerade. När jag slog upp ögonen - hade inte blundat men tittat ner - var verkligen det absolut första jag såg en ljust klargrönt, spirande kvist i en annars död, grå buske. Kanske låter fånigt men det kändes som ett fint svar på min bön. Ville bara berätta det! ♥️
Citera
2021-09-05, 21:35
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
// Bröd
Tack för att du delar med dig av detta. Jag hitta tråden igår kväll och har följt alla frågor o svar sedan dess. Du verkar vara en otroligt klok&varm människa. Sov gott
Citera
2021-09-05, 21:38
Medlem
Vet inte om du fått frågan, och utan fördomar undrar jag hur du levt ditt liv. Finns det något som du tror kan ha bidragit direkt till din sjukdom.
Senast redigerad av Downtownkid67 2021-09-05 kl. 21:42.
Citera
2021-09-05, 22:25
Medlem
Jag har hängt på Flashback i många år men har inte stött på en liknande så gripande tråd innan.

Jag hoppas att du ska få lugn och ro sista tiden min okända Flashback-kompis.
Drick champagne och umgås med din fru ute i vårt fina Sverige. Det kan knappast bli bättre eller hur?

Måtte mänskligheten kunna hitta ett botemedel mot denna satans jävla skitcancer.
Citera
2021-09-05, 22:26
Medlem
UncleTompas avatar
Citat:
Det glädjer mig att höra! Tricket tycks vara att hinna på det innan metastasering.

(Har fått för mig att det är vid tunntarmscancer stomi blir aktuell, men där tycks jag alltså misstagit mig).
Ja så är det nog. Slapp både cellgifter och strålning på grund av hur tidigt den hittades (var under en "rutinkoloskopi" på grund av IBS besvär).
Dock ledde hela skiten till att jag nästan dog.... men det är en annan historia. Men det slutade med en kolostomi (stomi på tjocktarmen) och håller på med uppföljningar nu.
Känner verkligen med dig. Inget ställs på sin spets i livet som vid en liknande diagnos. I mitt fall verkar det gå vägen dock. Tack för att du orkar dela med dig av din resa!
Citera
2021-09-05, 23:47
Citat:
Har inte på allvar övervägt "alternativa" metoder. Mer om hur jag resonerar finns i svar längre bak i tråden.

Ok, synd. Från mitt perspektiv framstår det som ett bättre alternativ att eventuellt slåss mot väderkvarnar än att inte göra något alls, men visst, jag ska inte tjata, du verkar ha valt din väg redan och är nöjd med det.

Jag önskar att din sista tid blir så bra som det bara går och att du får uppleva det du vill och får avsluta sådant som du vill och kan avsluta.

Allt gott till dig, ditt och dina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in